DIY rotationsstäd - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

DIY rotationsstäd

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• DIY rotationsstäd

Vad gör man om man har:
    1 gammalt städ, noname
    1 Regent
    1 Eumer tubrigg
    Pelarborr och lite tid över på jobbet?

Självklart mecklar man till en bit rundstål så man har ett, kanske inte tokbra, men fullt fungerande, rotationsstäd med möjlighet både för vanliga krokflugor och för tubflugor.
    Inte VM i fager konstruktion, men för 15 minuters jobb är jag rätt nöjd.

Rundstålet har en M6-gänga i ena änden, ett 9 mm hål en bit in i andra änden, och ett 3,5 mm igenom resten. Jag kan förvisso inte binda hur små tuber som helst, men som syns på bilden, så funkar det finemang ner till 1'' i alla fall.
    Tub-riggen har ett spår utslipat ur flänsen man fäster i städet så att det både går att sätta det i städ och att föra in det i rundstålet.
    En kortare M6-skruv fäster både tubriggen och axeln till det vanliga städet.

Planen är att använda en klassisk Z-formad insexnyckel som vev till hela ekipaget, men den är "någonstans" i förrådet och fick inte vara med på bild.

Engineering on a budget!
    Bifogade filer
    Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

snittsigt.....helt enkelt genialisk lösning
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Universal städet no. 1!
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Man kan ju hoppas på det iaf.
        Kanske inget i klass med petitjeans städ, men det är viss skillnad på "totalt 600 pengar, om man räknar alla tre städ och 15 minuter med borrmaskin" och "6000 pengar".

Jag är nöjd iaf.
        Ska försöka fixa en ritning och några andra förslag för den som inte har rundstål som ligger och skräpar, har självklart fler ideer...

Kommentera

Tycker att pris lappen på M. Petitjeans städ är helt sjuk. Kan inte finnas ett städ i världen som motiverar en pris lapp på över 1000:- egentligen om man ska hård dra vad ett städ består av i fråga om material och delar?

Just ett moddat Regent till true rotation är ju riktigt juste. Finns ju egentligen inget bättre snabb lås system för kroken än Regal och Regent modellen. Får man bara till true rotation delen bra? Ja, då kan man sitta hel nöjd.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2012-11-29, 13:00.

Kommentera

Jag håller med om att det är viss överprissättning på lite allt möjligt. Petitjean ligger i framkant där, på alla fronter... 500 spänn för en trådhållare, lika mycket för en sax, 300 för en sabla nål (dubbingnål), och lika mycket till för en samling pappersklämmor (magic tool). Jag tycker att en hel del av hans grejer verkar väldigt väl genomtänkta, fram till prislappen, som han verkar ha missat nånting på...

Det beror nog lite på vad man har för krav på true rotation. Nu har jag bara suttit några minuter och fipplat, men jag tror inte det blir mycket bättre än som det är nu, krokskaftet svajar runt en halvcentimeter. Det duger för mig iaf.
            Tub-delen däremot sitter tight i mitten, med nån millimeter off (mer så med den tunna nålen eftersom jag råkade böja den).
            Det gamla städet jag satte till den här modden är tyvärr inte snabbfäste på, men det går ändå tillräckligt fort för min smak.
            Det krävs nog lite mer design för att få käftarna till Regent att funka, behöver ju en ny vertikal-axel i så fall.

Kommentera

Magic toolen är värt vart enda krona enligt mig iaf. Körde med pappersklämmor och tvättsvamp med skåra i, samt plywood med sågad skåra, visst det fungerade, men skulle man ha mer än en fjäder blev det problem. Binder man mycke cdc flugor rekommenderar jag magic toll helt klart.

Men sen har man andra prylarna i hans arsenal, där vet jag inte riktigt hur han tänkt när det gäller prislappen. som du skrev en nål för 300 som man i princip använder till att kladda lite lack och dra fibrer med

Gick själv i banorna på att bygga ett eget städ av material som finns ute på marknaden, har verktyg och maskiner på jobbet som man kan bearbeta metall med. Men kom till det slutsatsen att köpa ett färdigt med lite högre pris så får man det man vill ha direkt, stabil och hållbar konstruktion för olika storlekar på kroken med en enkel justering

Har man tid och ork och komma på en egen lösning är det kanon, tycker själv det är kul ibland och klura på saker och försöka få det att fungera bättre än färdiga produkter på marknaden eller rent av kombinera vissa saker om möjligt.

keep up the good work, säkert bra inspiritation för många som inte vill lägga ut en förmögenhet på verktyg för flugbindning
              FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg

Kommentera

Framför allt: planeringen är halva nöjet. Pysslandet är andra halvan. Användandet av den färdiga mackapären är den tredje halvan.
                Många halvor, men det är banne mig extra roligt att använda saker man byggt "själv".

Vad finns det för "tillhyggen" till rotationsstäd egentligen?
                Trådrullehållare, check. Planerad, letar material.
                Parachute-assistant, check, planerad till samma material-letande.

Profilplatta har jag sett att vissa städ har. Nåt att ha?
                Andra roligheter?

Kommentera

har gjort en trådrulle hållare själv av rostfrittståltråd 3mm kan leta upp bilden/tråden och länka här när jag kommit hem

Profilplatta har man nog mer nytta av än man tror, sitter själv och binder framför datan, trots bra belysning så kan bakgrunden störa ibland. Men vilken färg är bäst låter jag vara osagt, vita flugor vit bakgrund är kanske ingen hit samma sak med svart. Nån neautral pastelfärg tror jag blir bäst, har sett att de säljs gröna sådana

Kommentera

Ursprungligen postat av Troll Visa inlägg
                    Jag håller med om att det är viss överprissättning på lite allt möjligt. Petitjean ligger i framkant där, på alla fronter... 500 spänn för en trådhållare, lika mycket för en sax, 300 för en sabla nål (dubbingnål), och lika mycket till för en samling pappersklämmor (magic tool). Jag tycker att en hel del av hans grejer verkar väldigt väl genomtänkta, fram till prislappen, som han verkar ha missat nånting på...

Det beror nog lite på vad man har för krav på true rotation. Nu har jag bara suttit några minuter och fipplat, men jag tror inte det blir mycket bättre än som det är nu, krokskaftet svajar runt en halvcentimeter. Det duger för mig iaf.
                    Tub-delen däremot sitter tight i mitten, med nån millimeter off (mer så med den tunna nålen eftersom jag råkade böja den).
                    Det gamla städet jag satte till den här modden är tyvärr inte snabbfäste på, men det går ändå tillräckligt fort för min smak.
                    Det krävs nog lite mer design för att få käftarna till Regent att funka, behöver ju en ny vertikal-axel i så fall.
                    Ja, de verktyg du nämner som Petitjean säljer är ju klart över dyra.

Dr. Slick har kanon saxar för mellan 90 - 150:-

En riktigt bra keramisk trådhållare kan man hitta för runt 100:-

De gamla hederliga 20:- indiska dubbing nålarna duger alldeles utmärkt.

Det enda jag kan se som Petitjean har som är värt att äga är Magic Tool (plast ) klämmorna för cdc. Även om de har en högre prislapp.

Tiemco, är också ena riktiga jäklar på att ta betalt för sina städ m.m.

Kolla in ett av deras mer basic städ och rys över pris lappen!

De har ett true rotation för nästan 8000:- också.

Det låter ju ändå som dina städ mod fungerar som de ska trots de där små sido effekterna, och det är ju huvudsaken att du känner att du är nöjd. Tycker att du har gjort ett riktigt bra jobb med de material och verktyg du hade till buds.

Tycker att den här killen har löst detta med ett true rotation med typ Regal / Regent chuck på ett vettigt sätt:

Med en så pass tung chuck, så får man hålla städets arm så kort det bara går. Skulle man placera en Regent chuck på en normal lång true rotation arm? Då skulle det bli tungt och knyckigt i vissa lägen att rotera hela paketet.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-11-29, 20:30.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                    X