Torrt hackel - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Torrt hackel

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Torrt hackel

Hellu.
    Jag köpte på mig en massa beggade flugbindargrejer på en site och fick en del nackar med i köpet.
    Alla nackar var utan anmärkning utom den nacke jag just nu verkligen behöver för att få ihop till fjällboxen.
    Hacklen (stammarna) känns spröda och styva lixom. De går helt enkelt av när jag försöker linda dom runt kroken

Finns det något man kan göra för att mjuka upp dom?
    På´t ungefär hur gammal är en nacke då bästföre-datumet passerat?

/fred

Hej!

Tyvärr tror jag inte att det går att fixa till. Ett skott i mörkret vore att pröva med att blötlägga nacken i varmt vatten ett par timmar kanske?

Men jag tror inte att det är en permanent lösning på problemet.

"Bäst före datum" existerar inte på pappret iaf. Hur länge nacken håller sig spänstig beror nog b.la. på om den legat länge i torr luft? Hur gammal fågeln är spelar nog också en ganska stor roll.

Har haft ett par Indiska nackar där stora delar av hacklens stammar har gått av som tändstickor trots att de har kommit direkt från butik. Men aldrig med Metz och Whiting nackar dock.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2013-01-10, 22:43.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

ta inte hela nacken om du ska blötlägga, ta bara några fjädrar och testa. Skulle va mindre kul om det börjar ruttna eller mögla
      FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
      SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Tråkigt som bara den.
        Prova att pressa stammen mellan tummens nagel och pekfingret(ej nageln) och dra den från det tjocka delen långsamt.
        På det sätt plattar du den runda stammen och med litet försiktighet kan du använda det mesta av fjäder.
        Men som sagt väldigt tråkig å jobba med. Jag fick en sådant en gång i tiden det blev (efter några flugor) leksak till vår katt och hon älskade den.

Kommentera

Jag ska tesat att värma och massera
          Återkommer.

Kommentera

awww. Hade nästan hela posten klar när jag råkade komma åt nån jävkla Gkey på tgb och allt blev blått.
            Hur som: jag lovade att återkomma!
            Jag småkokade ett tiotal lämpliga fjädrar i sådär 5 minuter. Dessa lindades genast runt skaft och JA, absolut inte samma knäcktendens som innan! Nu var dessa fortfarande varma och blöta, dvs rätt ur äggkokarkastrullen, och rent krasst tror jag inte att de går att använda torra igen, då jag antar att de återfår sin sprödhet.

Samtidigt undrar jag varför avkoket minndes om starkt te, och hur kalvbringan inte kommer få en fadd smak av bajs, som jag tycker mina flugbindsmaterialpåsar kan lukta

Kommentera

Det är väl färgmedel, antimögel och isektsgift som luktar.
              Har för vana att alltid tvätta händerna efter avslutad indning.
              A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

uff da.. låter gott

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                X