Veckans fluga ! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Veckans fluga !

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Veckans fluga !

Eftersom isen ligger på de flesta ställerna så kanske de borde hållas nån form av tävling innom flugbindningen. Eller kanske inte en tävling mer en lek.

Tänkte att man skulle typ säga nått djur som lever vid vattnet och alla som känner sig manade kan sätta sig vid städet och binda ett exempel på detta djur. På så sätt kan man se hur andra binder och vilka tekniker som används till de olika krypen. Mer som en lek&lär tråd för alla bindare. Märker själv att jag lätt fastnar i ett sätt att binda flugor och då blir det svårt att bryta mönster när man väl binder.

Som exempel, fjädermyggspuppa, så under veckan binder alla som vill visa upp sina alster sin fjädermyggspuppa. Den första som visar upp sin fluga bestämmer vad nästa veckas fluga blir.

Någon som gillar iden eller är det pannkaka innan den ens börjat ? Någon som vill börja

Vecka 9 : Fjädermyggspuppa (sida 1)
    vecka 10 : Geting (sida 2)
    vecka 11 : torr fjädermygga (sida 3)
    vecka 12 : Valfri streamer för vårfisket (sida 5)
    vecka 13 : Spent spinner (sida 5)
    vecka 14 : Skalbagge (sida 6)
    vecka 15 : Dagsländenymf (sida 7)
    vecka 16 : Torr myra (sida 9)
    vecka 17 : Flicksländenymf (sida 9)
    vecka 18 : Bibio /hårmygga
    Senast ändrad av mojoman; 2013-04-24, 16:37.
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Skitbra ide!
    Själv är jag inne i gädd- och lax-flugesvängen för tillfället, så någon annan får nog börja.
    Det här kommer nog bli ett bra bibliotek för både mönster och tekniker.
    Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

O.k. Fjädermygg puppa var det.

Jag har 2 favoriter.

Först denna som hänger i yt filmen på sin foam lapp / gälar.

Böjd krok: 14, 16 och 18.

Bind tråd : Svart 12/0 eller 14/0 är lagom.

Kropp och bröst: svart floss eller annat garn. Kroppen ska tjockna sakta fram åt bröstet. Bröstet görs som en liten kula.

Hackle: 1 varv dun från Ripa naturell färg. Ett mjukt grizzly, höns eller tupp hackle fungerar också.

Den 2 mm tjocka foam biten fästs in precis bakom huvudet. Det är här du avslutar flugan med whip finish verktyget också. Ska sticka ut ca. 1 cm framför krok ögat. Grå eller svart foam är säkrast att använda. Har märkt att fisken blir misstänksam i vissa vatten när man använder en vit foam av någon anledning?

Version 2.

Denna använder jag till fettad tafs utom de sista 10 - 15 cm närmast flugan. Fungerar bra till s.k. tvätt line fiske också. Se illustration nedan.

Man kan även fiska på detta sätt med en kort tafs knuten till krok böjen på den stora torrflugan / napp indikatorn. Men då är användandet av endast en puppa att rekommendera.

Den klassiska nymf tekniken med fettad tafs är speciellt bra att använda när fisken är skygg.

Bröst, krok, kropp och tråd: Samma som den andra puppan. Men med en tunn koppar tråd ribb.

Till bröstet adderas 2 st strån, silver eller pearl krystall flash som binds in på varsin sida av den övre delen på bröstet. Dvs. fästs in både framför och bakom bröstet.

Hela puppan lackas sedan med Epoxy, UV lim eller dylik gukka i ett tunt lager.

Båda dessa puppor funkar bra med röd bakkropp också. Ibland föredrar fisken den röda varianten framför den svarta.

Tyvärr blev väl lacken inte helt perfekt på detta ex. Men det var den enda jag hade kvar i asken av denna puppa.

Nu får någon annan ta en torr Geting.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2013-02-27, 11:12.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Click image for larger version

Name:	DSC_0335.jpg
Views:	1
Size:	160,1 KB
ID:	1766801

Krok : 16
        bakkropp : Svart floss med ljus bindtråd som ribbing
        thorax : Påfågelherl
        vingsäck1 : cdc puff vikt över thorax och sparad för att den ska hänga i ytfilmen
        vingsäck2 : svart foamremsa för att få flugan att stå rätt i vattnet (om det nu gör nån skillnad)

På måndag får man sätta sig o knåpa en torr geting, mina befintliga är inga höjdare
        FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg

Kommentera

Vilken rolig ide Marko.
          Jag kommer definitiv följa tråden, men just nu har lite svårt med tid för bindning, men då o då kommer o vara med.

Här min vekens bidrag(ska jag vara ärligt den är bunden för nån vecka sedan).

Name:	telefon bilder 103.jpg
Size:	359,3 KB
ID:	1766803

skitfiske

Kommentera

Ser intressant ut. Nästan litet San Juan worm stuk på den. Ska testa att binda upp ett par.

Det är tunn, ultra chenille du har använt till kroppen eller?

Kommentera

Det är det jag gillar hus dig, du kan din sak. Ja, det är det

Edit: Tyvärr det blev en otydligt bild, jag har bondit liten röd ull under kroppen på den.
              Senast ändrad av Mickefinn; 2013-02-27, 22:52.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mickefinn Visa inlägg
                Vilken rolig ide Marko.
                Jag kommer definitiv följa tråden, men just nu har lite svårt med tid för bindning, men då o då kommer o vara med.

Här min vekens bidrag(ska jag vara ärligt den är bunden för nån vecka sedan).
                [ATTACH=CONFIG]50971[/ATTACH]

skitfiske
                Det behöver inte vara dagsfärska flugor, binder man en fluga som fungerar bra så byter man sällan mönster. Mest kul att se andras tekniker. Som din fluga hade inte ens kommit på tanken att man kan göra fjädermyggspuppan på detta sätt, men nu vet jag =D

Kommentera

Ursprungligen postat av Mickefinn Visa inlägg
                  Det är det jag gillar hus dig, du kan din sak. Ja, det är det

Edit: Tyvärr det blev en otydligt bild, jag har bondit liten röd ull under kroppen på den.
                  O.k. tack!

Då blir det marsch iväg till städet nu.

Edit.

Blev en mörkare variant. Hade ingen röd dubbing. Men ska skaffa Bäver sådan. Det är ju den dubbing förutom cdc som flyter bäst.

Tror att du gjorde det också? Men nämner att jag brände / värmde den yttersta bakänden på kroppen försiktigt. Blir mindre risk för att delar av luddet på chenillen släpper då. Och så får man dessutom en liten rundning av bakänden på köpet.

Har döpt den till Micke puppan.

Senast ändrad av Jock Scott; 2013-02-28, 10:54.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                    O.k. tack!

Då blir det marsch iväg till städet nu.

Edit.

Blev en mörkare variant. Hade ingen röd dubbing. Men ska skaffa Bäver sådan. Det är ju den dubbing förutom cdc som flyter bäst.

Tror att du gjorde det också? Men nämner att jag brände / värmde den yttersta bakänden på kroppen försiktigt. Blir mindre risk för att delar av luddet på chenillen släpper då. Och så får man dessutom en liten rundning av bakänden på köpet.

Har döpt den till Micke puppan.

Det stämmer att jag har bränt kroppens backändan, som du säger är det bästa sättet o forma o säkra de.
                    Mycket effektiv fluga i soliga dagar. Jag lyckades med lite bättre bilder.

Name:	telefon bilder 031.jpg
Size:	163,8 KB
ID:	1766810

Jag tror att det ser ut såhär i solen

Name:	telefon bilder 032.jpg
Size:	342,8 KB
ID:	1766811

Tack Jock,

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                    X