Dagens hemmabygge - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dagens hemmabygge

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Dagens hemmabygge

Material:
    1 dm grov ståltråd, t ex svetslod, trädgårdstråd, eller som i det här fallet, en bit av en eker från ett cykelhjul.
    1 dm tunn ståltråd av fjäderstål, t ex pianowire eller som i det här fallet, en gitarrsträng (D, elgitarr).
    1 fjäder, eller bit tubslang, nog mest för syns skull, har konstaterat att den inte behövs.
    1 bit koppartråd, för att stänga till det sista på öglan, för den jämra ekern var hård nog att bryta sönder min tång...

Utrustning:
    Avbitartång
    Tång med runda käftar

Arbetstid:
    7 minuter.

Resultat:
    en tokbudgetvariant av petitjeans eller stonfos dubbingpinnar.
    Click image for larger version

Name:	spinner.jpg
Views:	1
Size:	341,9 KB
ID:	1816679
    Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Klart juste initiativ och budget, dubbing snurra!
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Helt klart värt mödan, när man ändå hade grejerna liggandes.

Efter att ha sett på Niklaus Bauers gäddflugbindning, konstaterade jag att han, föga förvånande, hade helt rätt när han sa att mässingsknopparna man vanligen använder till dubbing är rätt svåra när man ska spinna flash i dubbingögla.
      Nu är jag på tok för snål för att beställa en dubbingtwister för 200 spänn (petitjean), och stonfos (135) är också för dyrt, även om båda faktiskt verkar skitbra.

Den här är hur som helst riktigt smidig får jag ju säga, mycket kontrollerbar på ett annat sätt.
      Nu är den förvisso inte kullagrad, men det tror jag också att jag klarar mig fint utan än så länge.

Kommentera

Jag har Stonfo's snurra som iof. är mycket bra. Men de kunde gärna ha låtit bli det fri roterande huvudet. Tycker att det är mer störande än positivt egentligen. Har tejpat den så att huvudet med krokarna inte längre kan snurra fritt.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2013-02-28, 11:08.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

släng in denna i GÖR DET SJÄLV TRÅDEN, finns andra saker som är samlade under denna som är just hemma byggen
          FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
          SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Fixat!
            Hade så när glömt bort den tråden, skulle så klart lagt in hela inlägget där från början.

Kommentera

Click image for larger version

Name:	post-16157-0-77835200-1419864319.jpg
Views:	1
Size:	139,5 KB
ID:	1776808

Tackar för ett bra tips!
              Blev en eker från rullstolshjul samt svetstråd istället och lite krymp slang för designens skull ;P

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Jock Scott, 2011-09-18, 11:40
              1 svar
              1 320 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg SharkGirl  
              Arbetar...
              X