Latmasken, en mindre variant på Masken. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Latmasken, en mindre variant på Masken.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Latmasken, en mindre variant på Masken.

Hej!

Masken flugan är ju en smash hit bland P&T fiskarna och i synnerhet den tre färgade "Tricolour" varianten, är ju en Regnbåge killer av rang. Men även den helt röda eller den helt vita varianten är inte dumma de heller.

( Masken, var ju från början en fluga som var tänkt för att imitera Borstmasken när man fiskade Havsöring på kusten. Men då i färgerna brun eller svart. Masken, blev dock snabbt populär inom P&T fisket. Och fick skarpare färger på köpet ).

Och som jag självt har snackat om här tidigare så tycker jag att det är något av en pest att binda original Masken.
    Jag tror att det är andra flugbindare som även de drar sig för att binda denna fluga då den är rätt komplicerad att få till på ett bra sätt.

Har sett små, 3 färgade varianter av denna fluga som lokalt, endast kallas för Tricolour. Då endast bunden på en enda långskaftad krok. Och som har visat sig väl så effektiva som storebror Masken.

Men jag ville få fram en enkel sådan fluga som till och med inte ens behöver momentet av att behöva spinna på marabou i en dubbing ögla. Tänkte litet på er nybörjare också som kanske inte har kommit så långt att ni har börjat med att dubba / spinna?

Alltså, så föll mitt val av material på kanin strimlor.

Och resultatet blev väl inte allt för tokigt skulle jag tro? Döpte denna variant till Latmasken.

Recept:

Krok: Streamer krok #4, #6 eller som i mitt fall # 8. Helst en med extra brett avstånd mellan krok spets och skaft ( wide gap ).

Förtyngning: Guld skalle, UFO disk i metall eller helt enkelt några varv medium bly tråd under det främre kropps materialet.

Bind tråd: Gul, orange eller röd. Svart, kan man ju alltid använda i nödfall om man nu inte har de andra färgerna?

Stjärt, kropp, vinge: Kanin / Zonker strips. Helst den smala varianten. Original, Tricolour Masken har från bakdelen och framåt: Orange, gult och vitt framme vid huvudet. Jag hade slut på gula strimlor tyvärr. så jag tog röd i stället. Men det ska nog funka bra det med inbillar jag mig.

Så binder man Latmasken:

1. Montera ev. disk eller guldskalle på kroken. Stötta den med 4 - 5 varv bly tråd bakom, så att disken eller skallen, inte far omkring på kroken. Kör man endast med bly tråd? Linda den från den främre 3:e delen av kroken och nästan fram till krok ögat i täta och jämna varv i ett lager. Men kom ihåg att lämna några mm. fritt längst fram för huvudet då.

2. Gå sedan bort till där krok böjen börjar med bind tråden. Bind in en liten bit orange strimla här, och linda strimlan 3 - 4 varv ca. framåt kroken. Fäst in den och klipp bort överskottet. Pilla därefter ut så mycket hår strån du kan runt om med hjälp av dubbing nålen t.ex. Tvinga sedan kanin håret litet bakåt lutande med tråden. Gör sedan om momentet med den gula eller om du väljer en röd strimla som jag gjorde? Och avsluta den sista 3:e delen med den vita då.

Skadar inte att borsta upp flugan med hårs efteråt med en gammal och uttjänt tandborste t.ex.

Klart!
    Senast ändrad av Jock Scott; 2013-11-04, 09:36.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Hitta en fin sbs på tuben på borstmask från en dansk, aplätt och lätt att hålla ner längden om man vill.

Kortfattat:

Material:
    Marabou av bättre kvalisort, förtygning(guldskalle typ, blytråd) 2 krokar av passande storlek och tunn flätlina typ 0.12 eller tunnare.

Verktyg utöver sax o tråd mm: Dubbing spinner, hackeltång och pappersklämma samt superlim.

Börja med bakre kroken om man vill ha en liten svans eller tag i annan kulör. Fäst tråden o lägg åt sidan.

Främre kroken i städet. Skallen på såklart. Lite blytråd bakom. Tryck in blyet under skallen o linda fast. Klick superlim över blyet och linda igenom limmet. Pressa bak skallen så sitter den fast.

Klipp av ca 40 cm flätlina, vik dubbelt o fäst ändarna på kroken så det bildas en ögla bakåt. Släpp ett par cm som kan vikas tillbaka så linas låses fast ordentligt, droppa gärna lite lim o linda igenom så det sitter bra.

Häng i twistern i öglan. Kläm en lagom lång bit av ena sidan av maraboun i klämman o klipp av. För in ändarna i öglan, spänn ner twistern, öppna klämman lite samtidigt som du drar ut den ur öglan, så fastnar fibrerna i öglan. För ihop fibrerna till önskad längd. Häng nu på hackeltången precis under. Lossa twistern. Ta bakkroken o trä upp på linan. i med twistern i öglan igen. Gör samma procedur med andra sidan av fjädern. Stoppa in dem under kroken denna gång. Lossa tången och måtta ihop så båda bitarna med marabou är lika långa och för ihop så kroken kommer mitt i mellan, gärna med fibrer ända in på.
    Spinn hela paketet HÅRT.

Ta tag i bakkroken o dra bakåt samtidigt som änden läggs längs framkroken. Kan underlätta om man virar ett varv runt, så kasar inte linan. Fäst in ett par mm till en cm bakom skallen beroende på storleken på flugan. Nu gäller det som innan att få fast linan ordentligt, så lim och vika tillbaka o linda som en tok, utan att det blir för tjockt. Fäst in toppen på en fjäder precis framför infästningen av bakre paketet, hackla framåt samtidigt som du drar fibrerna bakåt fram till skallen och fäst in. Släng på ett par strån flash om så önskas. Linda ner hacklet om det står ut för mycket. Kleta lite lim på bindtråden o linda fast o klipp.

Klipp av framkroken så långt fram som det går.

När man släpper bakkroken efter man bundit fast flätlinan så tvinnar det i hop sig, dra ut fibrerna och sträck om vartannat.

PÅ detta sätt kan man göra den hur lång eller kort man vill/kan.

Hoppas ni fattar vad jag menar.

Kommentera

Jodå, Latmasken funkade. Och med tanke på det låga barometer ståndet sedan 3 dagar och häll regn i dag under de drygt 5 timmarna jag fiskade i Björka så får man vara nöjd. Hade iaf. 3 nafs och 2 st följare på Latmasken. Så under bättre väder förhållanden så tror jag på den. Kände sedan ingenting på några andra flugor förrän jag hängde på "dåligt väder och mörker flugan" No. 1 i min bok iaf. = Svart Wooly Bugger rätt sent på eftermiddagen. Då fick jag rätt snart en fin och väldigt stridbar båge på 2.2 kg. Så även om man blev blöt som en dränkt katt under dessa timmar och små frusen. Så kunde jag åka hem rätt nöjd vid 17:00 tiden.

Nu mat, kaffe och en whiskey pinne uppe på det.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2013-11-05, 11:06.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg

Nu mat, kaffe och en whiskey pinne uppe på det.
        En värdig avslutning på en fiskedag.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mickefinn Visa inlägg
          En värdig avslutning på en fiskedag.
          Absolut var det så. Och fikat med tillhörande malt whisky, satte definitivt igång blod cirkulationen och petade upp den till normal nivå igen. Smakade riktigt bra dessutom.

P.s. Firar ett litet jubileum i dag. 10.000:ende inlägget sedan jag blev medlem här 2009.

Men faan vad man har babblat på här under årens lopp slår det mig. Fladder käften Jock, det är jag det!
          Senast ändrad av Jock Scott; 2013-11-04, 23:29.

Kommentera

Har du gångavstånd till Dammen? Har ej fått nån båge i år på över 1 kg ens. Fick en liten i söndags på en röd Masken. Fast på bombarda. 6 hg. Kämpade iaf bra plus hade en följare innan. Vi hade uppe håll från regnet, då när vi fiskade.

Kommentera

Nä, men önskar att jag hade det. Det är runt 1.5 mils resa för mig till dammen.
              Det finns en L formad och mycket välskött Korsvirkes länga med strå tak som ligger med utsikt över dammen. Den skulle man ha! Bara att ta fram kikaren och kolla om det vakar? Och i så fall att det gör det? Bara att ta fiske grejorna och promenera de drygt 100 m till dammen längs vägen.

Det är en häst hage mellan dammen och husen i Björka by som förhindrar att man kan gå en kortare väg nämligen. Bonden som äger denna hage skulle nog inte bli helt glad om man började använda den som transport sträcka misstänker jag.

Hoppas att det snart blir bättre väder och att barometern stiger litet. Då får vi nog alla ett roligare fiske med mindre svår lurad firre.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2013-11-05, 11:04.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                Absolut var det så. Och fikat med tillhörande malt whisky, satte definitivt igång blod cirkulationen och petade upp den till normal nivå igen. Smakade riktigt bra dessutom.

P.s. Firar ett litet jubileum i dag. 10.000:ende inlägget sedan jag blev medlem här 2009.

Men faan vad man har babblat på här under årens lopp slår det mig. Fladder käften Jock, det är jag det!
                Gratis säger jag och lyfter hatten med stor tacksamhet för din engagemang.
                För din tålmodiga svar på alla återkommande frågor från båda unga å äldre nybörjare å icke nybörjare flugfiskare o flugbindare.
                Jag, och jag tror att många andra på FS ser fram emot dina nästkommande 10.000 inlägg.

Kommentera

Tack så mycket. Det värmde!!!

Kommentera

kan inte mer än hålla med mickeyfinn. Finns många trådar jag själv hoppar över eftersom ämnet redan har behandlats i flera trådar. Men inte jock han skriver på, som en duracell kanin knappar han på tangentbordet och svarar alla frågor som dyker upp.

Jock har varit til stor hjälp för mig och mitt flugfiske, när jag tog upp denna hobby efter dvalan. Så det tackar man för

Kanske kommer en tid framöver när man får lite mer fritid och kan göra samma sak för andra och hjälpa dem på traven....men tills dess är det lilla grabben, frugan, bilen och släkten som kommer i förstahand
                    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
                    1 svar
                    195 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Arbetar...