Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Att börja binda flugor ...
Collapse
X
-
Städet är bra.
Verktygen är ok.
Innehållet i övrigt; tja, det är rätt mycket grejer. Rätt allround, räcker till våtflugor, streamers, nymfer, och teoretiskt sett till torrflugor (jag rekommednerar att skaffa en "riktig" torrflugenacke som komplement).
Så länge färger och materialtyper stämmer någorlunda överens med vad du tänker binda för flugor är det en helt ok början.
Tänker du mer göra gäddflugor, laxflugor, streamers i starka färger etc, köp ett likadant städ och plocka material själv.
Vad gäller komplettering:
T ex Mistpool har ju "färgsortiment" av olika saker (en påse med mindre bitar av flera färger), t ex bucktail, ekorrsvans, rävsvans, div fjädrar, dubbingdispensers av alla möjliga sorter, småbitar och sortimentpåsar med torrflugehackel etc.Har man satt yxan i båten får man ro som fan.
-
Börja binda flugor ska du passa dig för!
Risk finns att du inte får någon tid över till annat! Det är nämligen helt fantastiskt kalaskul! Men det att tänka på i början när du är helt ny är att ta tid på dig och inte titta för mycket på andra som binder (tex troll här över som binder konstverk). Du ska veta att det går att binda bättre än vad du kan göra och sträva efter att bli bättre men du får inte tappa sugen för att de första ser ut som något katten har jagat, lekt med, släpat hem, ätit upp för att slutligen spy upp det. Jag vet hur mina första försök såg ut och jag vet inte hur jag ens kan beskriva katastrofen på ett begripligt sätt. Men det tar ett par av varje modell innan det blir bättre. I början handlar det mer om att lära sig momenten än att ha rätt grejer. Visst blir det lättare med bra grejer men min mening är att det är bättre att binda många i början.
När du bundit slut på det som följer med (allt blir inte flugor utan en hel del går åt för att man är klantig) så kan du börja köpa bättre kvalite så du kan börja få till finare flugor.
Men glöm inte flugbindarens favoritbutik PANDURO när du ska handla grejer. Deras dekorgummi ger dig foam som räcker hela livet för en spottstyver av priset från valfri fiskebutik.
Kommentera
-
Ja hu ja!
I början såg det mörkt ut på kameruns avbytarbänk, helt klart.
Min första setup var en flacktång satt i en snickarbänk (städ), några bitar garn och sytråd från mammas sylåda, och fjädrar hittade i trädgården... Men så var jag väl 9 eller 10 år gammal också.
Det kan vara motigt i början, men det finns gott om hjälp att få.
Även om jag bundit flugor rätt länge nu, så är det fortfarande så att det tar 10-20 upprepningar av ett nytt mönster innan det sitter. Grundteknikerna är dock rätt enkla att få kläm på, speciellt med hjälp av de många mycket bra böcker och filmer som finns.
På youtube är flydressing (sök på "tie tv) och Davie McPhail (flugbindning på skotska) mina favoriter.
Bra visning av tekniker, och bra spridd på mönster.Har man satt yxan i båten får man ro som fan.
Kommentera
-
En sån här: https://mistpool.com/product_info.php?products_id=1141 eller https://mistpool.com/product_info.php?products_id=1388, ett städ, lite dubbing; https://mistpool.com/product_info.php?products_id=339, och krok, så är du nästan hemma.
Ska du binda nästan enbart torrt, skit i alla startkit.Har man satt yxan i båten får man ro som fan.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Jock Scott, 2011-09-18, 11:40
|
1 svar
1 265 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg