trollsländenymf mönster??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

trollsländenymf mönster???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• trollsländenymf mönster???

Hej!

Jag sitter här med tokpanikångest eftersom det har kommit en massa lappmögel och fiskesäsongen är över tills det försvinner... Har suttit och funderat som en tok på det där med trollsländenymfer och mönster på dessa. Har hittat lite olika men bara på sjunkande. Efter en massa letande så har jag lyckats hitta att de binds även som flytande och fiskas då helt annorlunda. De flytande skulle passa fisket i de sjöar jag brukar besöka. Problemet är ju bara att hitta ett mönster som funkar att binda efter. Någon av er som har försökt?

Ska försöka klippa till en kropp i foam och sedan försöka få till det på något sätt. Troligen kommer resultatet inte se så kul ut men vad göra?

Du kan ju göra denna fast med flytande foam då. Denna variant på fotot är av Furry foam och sjunker.

Ta en långskaftad krok # 8 - 10. Helst en så lätt sådan krok som möjligt. Klipp till en remsa brun eller mörkt oliv grön, 2 mm tjock och 3 - 5 mm bred foam som du spetsar till i ena änden. Bind in den spetsiga änden vid krok böjens början.

Linda foam remsan så att du får en rätt fet och ledad bak kropp. Ska bli allt tjockare ju närmare du kommer bröst delen.

Bind in 3 st bitar tunna, brun eller grön spräckliga gummi ben där du har tänkt dig ha bröstet.

Linda sedan resten av foam remsan mellan dessa ben till ett bröst.

Bränn en bit 0.40 - 0. 50 nylon lina i en smal plattång så att du får en kula / öga i var ände av nylon biten. Avståndet mellan ögonen ska vara ca. 2 mm.

Super limma dit ögonen och skapa ett huvud av bind tråden. Dvs. linda bind tråden "X" vis mellan ögonen + framför och bakom det. Akta bara så att du inte får lim i krok ögat.

Måla dit nymfens teckningar på kroppen med en svart tusch penna. Och måla även ögonen med den samma.

Vill du ha en luden nymf? Linda ett Påfågel herl samma väg som foamen.

Klart!
    Senast ändrad av Jock Scott; 2014-01-13, 11:11.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Jag använder mig utav en sådan här skapelse
      Click image for larger version

Name:	DSC_0504.jpg
Views:	1
Size:	391,9 KB
ID:	1771519

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
      1 svar
      187 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg .art
      av .art

Arbetar...