Intressant krok skaft. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Intressant krok skaft.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jodå, en slingerbult blev det, av FishSpine.
    Jag är missnöjd.

Till havsöringflugor funkar det säkerligen skitbra, jag ska väl göra ett test även där.
    Till gädda? Njää, jag vet inte om det var så jämra smidigt egentligen.
    Visst ser det fint ut, och den rör sig nog jättebra. Men material för typ 40 spänn för en fluga? Njaa, då blir det nog en vanlig baitfish av typ SF blend istället.
    Gjorde en ryggrad enligt recept, fast bakvänd, eftersom det är ett fullkomligt härke att binda enligt receptet, då måste man ha nästa sektion dinglandes framför sig, eller binda bakåfram.
    Grejerna är bra mycket mindre än man tänkt sig, trots att det står mått och sånt på hemsidan och så vidare. Min fluga är runt decimetern. Då har jag valt att fästa hela ryggraden i krokböjen, istället för att som det föreslås, använda den långa delen och fästa i krokögat och säkra längsmed skaftet.
    Det funkar säkert också bra... till krokar under #1.
    Testade även materialet, Minnow Body Wrap.
    53 kr för 75 cm. Nu går det säkert att vara lite mer sparsam med materialet, men efter 1 fluga blev det bara 20 cm kvar... Ska göra lite tester med hemspunnet istället, det är ju ändå bara en borste med antrongarn.

Flugan som så är säkert rätt effektiv, men för flugor längre än 7 cm så tror jag det lönar sig att bygga eget (längre segment) och använda nåt annat material.
    Nu tänker jag då som gäddflugbindare.
    En slingerbult med magic head, krokstorlek runt #2, kan nog bli en riktig havsöringkiller.

Click image for larger version

Name:	IMG_9352.jpg
Views:	2
Size:	270,7 KB
ID:	1772745
    Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

Måste ju bli killertobis med såna!!

Kommentera

Det låter krångligt och dyrt det där. Är böjd att hålla med dig om att en vanlig Baitfish ter sig trevligare och är knappast mindre effektiv. Men det vore intressant att höra Hur HÖ reagerar på en slingerbult?
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
        X