Te påse flugan. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Te påse flugan.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Te påse flugan.

För ett par år sedan så köpte jag 5 st av en spent torrfluga # 12 med utslagna vingar som verkade intressant.
    Kroppen, bestod av en "bakkropp kula" av någon slags mörk brun dubbing + ett litet bröst av samma material. Vingen, bestod av ett material jag inte kunde identifiera. Och så ett grizzly hackle lindat 2 -3 varv bakom och framför vingarna.

Jag har under dessa 2 säsonger fått en hel del fisk på denna fluga. Har tappat ett par stycken fiskar som tagit flugan med sig och har även förlorat ett par sådana flugor till på andra vis med tiden. Är en av favorit torrisarna när fisken är kinkig med menyn. Nu, när jag endast hade en sådan kvar, så bestämde jag mig för att försöka att lura ut vad vingarna bestod av? Efter en del detektiv arbete, så insåg jag att de bestod av en remsa från en te påse. Lackad med något slags lack eller lim?
    En klurig människa den flugbindaren som har bundit dessa.

Sagt och gjort, jag klippte upp en ny te påse och behandlade en remsa med Veniard Floo Gloo i 2 st tunna lager. Vilket är ett slags flexibelt lim som används till att laga Jungle cock fjädrar som har spruckit bland annat. http://www.dan-tackel.com/5209/veniard-floo-gloo

Lät det torka och band in vingen.Vid jämförelse med original flugan, så visade sig det att vingen är identisk på båda exemplaren.

Ska du binda in en sådan vinge? Vrid ihop remsan på mitten, så att du får en rosett av den innan du ska binda in vingarna. Putsa till vingprofilen, efter att du har bundit in vingen. Det är lättast på så sätt att se till att få båda vingarna lika långa och någorlunda identiska. Vingspetsarna, ska nå till där krok böjen börjar men inte längre.

En sådan här vinge är faktiskt förvånansvärt stryk tålig om man jämför med andra syntetiska ving material. Och framför allt är ju grund materialet billigt. Och man kan ju förstås även använda den på andra torrisar som inte är bundna med spent wing. Varför inte till Nattsländor? För det går ju bra att färga vingen med tusch penna innan man lägger på limmet. Eller till Geting vingar t.ex.

Senast ändrad av Jock Scott; 2014-06-11, 09:38.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kände bara att jag måste pröva. Så här är en sådan mörk Bäcknattslända # 14 ( ungefärlig, naturlig storlek ). Med svart foam kropp, brunt hackle och te påse vinge:

Färgade vingen med brun tusch innan jag lade på Floo Gloo gukkan.

Den äkta varan:

Senast ändrad av Jock Scott; 2014-06-10, 18:10.

Kommentera

ser jag rätt eller fel ? Är vingen lite halvt transparent.

Kanske är dags o beställa lite floo goo.
      FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
      SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Jo, den blir både något litet transparent och även blank, om man lägger på 2 - 3 tunna lager.

Gukkan, är suverän när man ska ha den rätta hustaks formen på E 12 dunen också. Man drar i fjäder skaften genom 2 - 3 lindningar vid krok ögat ( med icke torkad Floo Gloo på fjädrarna ). Medan man låter vingen glida mellan den andra handens tumme och pekfinger spetsar tills att man har fått tak formen och lagom längd på dunen.

Skadar inte om man efter behandlar den yttersta delen av vingen med ett lager gukka efteråt heller.

Det hade dock varit bra om det hade suttit en liten mjuk pensel inne i locket på flaskan. Men det går skapligt bra att använda en tandpetare eller en tändsticka också.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2014-06-10, 17:51.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Jock Scott, 2011-09-18, 11:40
        1 svar
        1 321 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg SharkGirl  
        Arbetar...
        X