Palmer hackel till streamers - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Palmer hackel till streamers

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Palmer hackel till streamers

Tjena!

Jag sitter och funderar på vilket/vilka hackel som kan tänkas vara optimala till en Wolly Bugger, Dog Nobbler mm
    Det finns ju som vi alla vet en massa olika. Jag tänker att man måste ju ha relativt långa fjädrar med mjuka hackel.
    American hackel eller?

/Wirre

Jag kör lite blandat, beroende på vad som finns att tillgå.
    Har några påsar Metz Soft hackle, dom funkar bäst som bara fronthackel, eftersom dom är just väldigt mjuka. Fast iofs, en oliv bugger med lite glitter i kroppen och ett palmerlindat soft hackle ser dock väldigt mycket ut som ett smaskigt yngel i mina ögon, och funkar naturligtvis fint att fiska med.

Annars blir det spridda skurar av kinesiska tuppnackar, streamernackar, de större hacklen längst ner på en torrflugenacke, jalla-hönsnackar, hackel i påse. Beror väl mest på vilka färger jag har hemma, jag är inte så petig, och inte fisken heller.

Köpte på mig några Hareline Woolly bugger saddles, dom är naturligtvis rätt fina till just buggers också. Blir dock mest till gäddflugorna.

Sen behöver dom inte vara meterlånga fjädrar till, en #8 bugger tar ca 5-6 cm palmerhackel som mest, annars blir det ju bara en förvuxen griffith gnat. Behöver du mer hackel, bind in ett fronthackel också.

Nu har jag nog förvirrat dig tillräckligt.
    Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

annars kan man skippa det där med hela fjädrar till krops hacklet och göra en dubbing loop och använda det materialet man tycker passar bäst. Nått som svajar fin fint i vattnet är marabou. En dubbingloop med marabou fibrer som man lindar runt flugan ger den bra livlighet i vattnet
      FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
      SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Snyggast profil med palmer hackle får du om du binder in toppen av fjädern precis där krok böjen börjar. Och med den böjda undersidan av fjädern riktad bakåt.
        Linda gärna 2 - 3 varv extra hackle längst fram.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
        X