Flugbindningsmaterial - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugbindningsmaterial

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flugbindningsmaterial

Tja
    Jag har ett flugbindningskit som är 15år gammalt har mest legat och inte använts så mycket.
    Men nu tänkte jag uppgradera med nytt material. Men Jag undrar vad för basic material man behöver först och främst för att kunna binda en del olika mönster mestadels torrflugor först och främst.

Har förstått att hacklet är väldigt viktigt så jag funderar på halvnacke whiting bronze vilken färg är bäst? Vanlig brun?

Sen det här med dubbingsmaterial är komplicerat tycker jag, när ska man använda vad, haröra, säl, räv, etc etc.
    Har även sett att det finns fly rite dispensarar med olika färger ingmen även där finns det ju en massa olika sorter, vad ska man ha för slags hår egentligen?
    Sen behöver jag vingar (vingpennor?) samt andra fjädrar t.ex. bröstfjäder från gräsandshonan.

Några bra sidor med stort utbud och bra priser, vet och taimen och flugbindning.com som verkar vettiga.
    Tacksam för svar

Hej!

Till torrflugor: Dubbing. Föreslår Bäver, dubbing dispensern som flugbindning.com har. Bäver hår är vatten tätt / impregnerat av naturen. Vill du hellre köpa lösa påsar? Brunt, grått, Golden olive, mörk oliv, tan och svart är de viktigaste färgerna.

Dubbing spinner och vax stift till dubbingen. En gammal tand borste till att borsta dubbing kroppen med efter avslutat arbete.

Foam 2 mm. Köp det på Panduro hobby. Går under namnet "Dekor gummi". Ta det utan glitter då. Brunt, gult, grått, mörk och ljus grönt + svart. Ha en flaska super lim till hands när du binder med foam. Vattenfasta tusch pennor ProMarker, som Panduro också har: Svart, brun och mörkt oliv grön klarar du dig bra på när du ska måla på foam.

En normal stor säkerhets nål som du rätar ut. Den använder du när du ska binda fribärande bakkroppar av foam till dagsländor t.ex. Koll här: http://www.youtube.com/watch?v=m2WLc0AGbbk

Påfågel herl till div. kroppar. Om du inte redan har detta material?

Ett mjukt sudd gummi, så att du vid behov kan ta bort luddet på påfågel herlet och sedan använda "herl stammen" till ledade quill kroppar.

Ving material: Vitt och gult antron garn, E 12 dun ( Gräsand ) och Hjort hår naturell. Det sist nämnda, kan du ju göra hela torrflugor av också, typ Streaking Caddis t.ex.

Whiting bronce eller Metz #3 är helt ok. till torrisar ned till storlek 18. Brun och svart behöver man minimum. Grizzly, är också mycket användbar.

CDC, är ju ett annat vinge, hackle och dubbing material som flyter bra. Brun, grå, oliv grön, vit, svart och gul, kommer du långt på.

Bind tråd i svart, brunt, gult, olivgrön och grått. I grovlek 0/14. Och grå 0/6 till Hjort hår. Griffiths och Veevus är bra.

De butikerna du nämner är bra. Mistpool är juste också. https://mistpool.com/?language=sv

Tips. Skaffa en kvalitets sax till fin liret med de mjuka materialen typ denna:

Och ha en billig indisk till grova och hårda material. En kvalitets sax är till skillnad från budget saxarna skarp ända ut i spetsarna och det kommer du att uppskatta när du fin putsar hackle runt krok ögat t.ex.

Att ha 2 eller flera tråd rulle hållare underlättar, då du slipper hålla på att trä tråd lika ofta som om du bara har en sådan.

Bra och billig krok:

Till kläckare som Klinkhammer flugorna, puppor och ägg läggande Nattslände honor t.ex:

Senast ändrad av Jock Scott; 2014-08-01, 09:43.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tack och bock för hjälpen Jock Scott =)
      Så det behövs alltså minst 2 st olika halvnackar gärna 3 med grizzly?
      Men hur fungerar det här med cdc, kan jag strunta i vanligt hackel och köra cdc som hackel istället?
      Använder man antron garn till vingar alltså?

Men om man kör bäverdubbing så behövs flugan inte impregneras?

Kommentera

Varsågod.

Jo. helst även Grizzly. Men du klarar dig någorlunda med endast svart och brun ett tag.

Njae, man bör ha både tupp och CDC. De överlappar varandra inom flug bindandet kan man säga.

Du får impregnera flugan ändå. Men Bäver dubbingen, förlänger definitivt "flyt tiden" jämfört med andra dubbing material.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Mitt tips

Hackel: https://mistpool.com/product_info.php?products_id=1141
          Torrflugedubbing: https://mistpool.com/product_info.php?products_id=339

Påfågelns Ögonfjäder, Fasanstjärt, Harmask, Hjorthår naturlig och brun, CDC(Köp kvalité), Microfibets.

Kommentera

Nu bor jag ju i U.S.A. och har ju en del andra kläckningar än vad ni har i Sverige, men jag skulle vilja påstå att jag kan klara mig ganska länge utan torrfluge hackel. Du kan till exemple binda Comparaduns med bara en hjorthårsvinge. Inget hackle behövs. Du kan binda många olike duns genom att byta färg på dubbingen. Sedan så har jag börjat fiska mer och mer med nymph och traditionella våtflugor, och North Country Spiders. Då behöver du bara billiga hönshackel eller partridge o dylikt. Ville bara påskina att man kan komma långt utan de dyra torrflugehacklen. Men visst har Jock Scott rätt, förr eller senare så behöver du bra torrfluge hackel och då främst grizzly och brunt i mitt tycke.
            Hans

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
            X