Ta vara på rådjur för flugbindning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ta vara på rådjur för flugbindning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ta vara på rådjur för flugbindning

Okej så jag har skinnat ett rådjur som min farsa sköt och spikat upp det på en väg utomhus,så jag undrar hur man ska får bort fästningarna,för sist jag höll på och skinnade rådjuret hittade jag ett antal fästingar på ryggen och så.
    Ska man sätta skinnet i frysen eller vad är bäst?
    Eller kan man låta det hänga ett tag och låta fästingarna få krypa ut därifrån själva?

Du har flått och skinnat ett rådjur, men vet inte hur du skall bli kvitt några fästingar?
    Skär bort några cm och skaka av...
    My wife says she is gonna leave me if i go fishing one more time,
    lord how i will miss that woman...

Kommentera

Brukar vara lite problem med nåt/några hundratal älglusflugor på skinnen också....men de kryper av vartefter det kallnar...troligen gör väl även de fästingar som inte bitit sig fast än detsamma och de som sitter där är väl bara att skära bort som sagt,du skall ju inte binda fast hela skinnet på kroken....
      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Eftersom jag har jagat i många år så har jag också umgåtts med tankar i stil med vad du gör.
        Har dock läst att material man grejar själv kan dra in parasiter i flugbindningslådan ...som äter päls... så någonstans läste jag om att man kan lägga grejor i frysen ett tag för att ta kål på dessa.
        Fästingar lär inte överleva djupfrysning.
        (Men precis som byggarn är inne på brukar de släppa när djuret hänger)
        Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Ett skinn bör man frysa i två omgångar för att ta kål på parasiterna. Man fryser det först (i en försluten plastpåse) i ett par veckor och sedan så tar man fram det och låter det tina någon dag. Sedan fryser man det igen ett par veckor i en ny försluten plastpåse.

Det gjorde jag senast med både rävsvans och rådjursskinn och har inte råkat ut för att jag har parasiter i flugbindningslådan.

Kommentera

Aja ska testa det då.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
            1 svar
            186 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg .art
            av .art

Arbetar...