Nor Vise Automatic Bobbin - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nor Vise Automatic Bobbin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
    Superbt! Det tackar man för.
    Haha. Inga problem

Kommentera

När jag kom hem igår låg avin i brevlådan så jag vände på en femöring för att hämta ut grejorna. Litet senare öppnade jag det tämligen sparsamt paketerade kollit och upptäckte att prylarna var krashade. Centrumhuben hade fått smäll och själva hållaren var sned och vind efter resan från USA. Den fungerade inte. PAJ!

Skickade tillbaka raset idag och lär väl inte se de nya prylarna på några veckor. Så är det med det.

Kommentera

Aj fan! Så jäkla surt!!!
        Tycker synd om dig. Vet hur besviken man blir när sådant händer.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Åh nej. Inge synd om mig inte
          Med åren har jag kommit att sätta pris på resan. (om man nu kan kalla detta för en resa)
          Tycker ändå (tråkigt nog) ofta att förväntningarna överskuggar målet.

Man kanske får tagga ner några jack Jag blir alltid så jävulskt på! Framför allt när det kommer till fiskeresor. Det kan faktiskt sabba lite.

Kommentera

Det blir lätt så, eftersom man lätt sitter en tid innan och skönmålar vad som ska ske under trippen.
            Hur många gånger har man inte gjort det?

Kommentera

Nu du Scott! Nu har grejorna kommit.
              Eller rättare sagt för två veckor sedan kom de, men jag har fasen inte haft nåt go vad gäller bindning. Men i eftermiddags kände jag sån press att faktiskt leverera det jag lovat. Dvs redogöra vad jag tyckte om pryttlingarna.

Jag kan direkt säga att jag tycker röret känns lite klent, men om det faktiskt är det vet jag ju inte. Det var i allafall en väldigt smal sak. Hela hållaren känns petit, men jag har ju iofs haft att göra med mera "standardhållare" att göra tidigare. Tror faktiskt att jag skulle behöva lite kraftigare grejer eftersom jag kan vara lite oförsiktig med grejer. Jag är ingen dåre, men jag känner mer tilltro till saker som är lite mer rejäla/ kraftiga.
              Men den känns och ser välgjord ut, så inte det förvillar.

Nog om det. Nu till själva bindningen.
              Jag ska erkänna att jag bara bundit en fluga (superpuppan) då jag ville prova på en fluga där jag kunde hänga upp hållaren på "sidan" medans jag roterade städet. Och även för att den skulle va så enkel att inga andra ovana och struliga moment ev. skulle påverka "förstakänlan".

Jag band en grund på en #14 och fäste in hacklet och släppte hållaren för att dubba en gul bak på flugan. Fanstyget damp i bordet och jag tänkte att även denna var paj. Men nej. När jag återupptog dubbandet följde grejerna med upp som det vore trolleri.
              Ja jävlars... det kändes verkligen jättekonstigt efter alla tillbakavarv man rullat under år av bindande. -Det skulle bara rullas tillbaka, gnydde min hjärna till mina fingertoppar.

Jag dubbade en svart framhalva och gjorde en halvhitch för att rotera hacklet. När jag skulle tighta hitchen, släpper jag såklart en smula på trycket vid ögat för att mantuellt dra ihop allt ... och vad händer då? Hållaren tar fart och smäller ihop knopen alldeles själv. Det händer på ett ögonblick och jag tänker "vaffan hände nu"? Jodå, man slapp till och med spänna upp själv om man inte vill

Med tanke på hur lite jag testat den kan man väl inte påstå att detta direkt är vetenskapligt, men jag kan inte se några nackdelar med den. Röret är som sagt tunnt och trådhålet bör ju då knappast kunna ha grövre diameter så att trä hållaren kan ju vara problem.
              Sedan smäller ju tråden tillbaka om du klipper den när flugan är klar och där har man ingen chans. Men det är väl en vanesak. Man får med en gummigrej som man ska trä på röret som "låser" tråden INNAN man klipper av

Över lag då?

Jag jättenöjd och positivt överraskad.
              Jag tror att du skulle gilla den.

Kommentera

Intressant. Jag kan förstå att man behöver litet inkörnings tid på denna hållare. Blir ju litet som när man började använda en whip finish. Smart med den där gummi grejen som man har till när man klipper av tråden. tror nog att röret ärganska hållbart ändå. Det borde ju vara gjort av kvalitets metall tycker man för det priset.

När tråd hålet är så pass tunt. Då är nog den bästa metoden att helt enkelt suga ut tråden med hjälp av munnen.

Lurar nu på att kkaffa en självt och pröva. Trådhållare kan man ju ha ett antal av.

Tack för en uttömmande och bra recention!

Kommentera

Var övertygad att du skulle bli nöjd... När man använt dem ett tag har man väldigt svårt att gå tillbaka till de gamla...

Kommentera

OK doc!
                    Jag måste tillstå att jag var skeptisk. Men det var innan jag provade.

Nu är jag bara glad kille

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                    X