flugbindningsset! nybörjare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

flugbindningsset! nybörjare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• flugbindningsset! nybörjare

Nu är det dags att ge sig in i även denna djungel!
    Har tittat en del och har fastnat för detta set; Veniard Premium som jag tänkte kombinera med ett Danica CAM vise.

Vad tycks om denna kombo? Är det något att ha? Har tänkt att främst binda torrflugor och gått i funderingarna att det kanske är smartare att plocka ihop ett paket själv med endast material man vet att man kommer använda, detta är dock sjukt jävla knepigt när man är helt våt bakom öronen.

Uppskattar alla tips!

Kommer säkert få ett mycket bra svar av Jock Scott :-) han är duktig på detta med flugbindning :-)
    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
    Flugfiske är en Livs-stil
    2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Danica-städet är helt ok, men fick jag välja skulle jag lägga krutet på en Regal-kopia.
      Det brukar sägas att det är lite skralt med plats för fingrarna mellan chuck och axel på danvise, och att det är lite rangligt för en del, men det kanske inte drabbar småflugor, mer stora streamers, inte full koll där.

Jag skulle gissa att du kommer slänga större delen av materialet.

Om jag får gissa vilt på vilka torrflugor du kommer binda, så föreslår jag det här:

Tan och oliv, 8/0

färgen "påfågel"; mycket smidigare än riktiga påfågelherl på mindre flugor, ser lika bra ut.

färgen "chartreuse"; bra som indikator på t ex små klinkor och superpuppor.
      Inget man måste ha, men jag gillar det.

Till vingar, vit går att färga med spritpenna.

Till nattsländevingar

eller

Jag använder "grizzle" i majoriteten av mina flugor, annars brun och i några få fall svart eller olivgrön.
      Grizzle går även att färga med spritpenna, så det går att klara sig rätt bra på det tycker jag.

Väljer du nacke har dom bra fjädrar för stjärtspröten, sadlarna har inte så mycket sånt, så då kan det vara bra med en sån här; https://mistpool.com/product_info.php?products_id=1716 eller en hyfsad pensel (clas ohlson, hobbybutiker mm).

Jag ska ta och rota igenom mina lådor, jag kan ha några nackar som ligger och skräpar, om du är intresserad.

Vad gäller krok så brukar jag köra på Kamasan B400, B160, eller B100.

Med det där kan du binda march browns, klinkhamer, cahill-varianter, de flesta dagsländor och nattsländor.
      Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

Ursprungligen postat av Troll Visa inlägg
        Danica-städet är helt ok, men fick jag välja skulle jag lägga krutet på en Regal-kopia.
        Det brukar sägas att det är lite skralt med plats för fingrarna mellan chuck och axel på danvise, och att det är lite rangligt för en del, men det kanske inte drabbar småflugor, mer stora streamers, inte full koll där.

Jag skulle gissa att du kommer slänga större delen av materialet.

Om jag får gissa vilt på vilka torrflugor du kommer binda, så föreslår jag det här:

Tan och oliv, 8/0

färgen "påfågel"; mycket smidigare än riktiga påfågelherl på mindre flugor, ser lika bra ut.

färgen "chartreuse"; bra som indikator på t ex små klinkor och superpuppor.
        Inget man måste ha, men jag gillar det.

Till vingar, vit går att färga med spritpenna.

Till nattsländevingar

eller

Jag använder "grizzle" i majoriteten av mina flugor, annars brun och i några få fall svart eller olivgrön.
        Grizzle går även att färga med spritpenna, så det går att klara sig rätt bra på det tycker jag.

Väljer du nacke har dom bra fjädrar för stjärtspröten, sadlarna har inte så mycket sånt, så då kan det vara bra med en sån här; https://mistpool.com/product_info.php?products_id=1716 eller en hyfsad pensel (clas ohlson, hobbybutiker mm).

Jag ska ta och rota igenom mina lådor, jag kan ha några nackar som ligger och skräpar, om du är intresserad.

Vad gäller krok så brukar jag köra på Kamasan B400, B160, eller B100.

Med det där kan du binda march browns, klinkhamer, cahill-varianter, de flesta dagsländor och nattsländor.
        FYFAN vilket underbart svar! Blir lycklig av hur mycket välvilja och hjälp det finns att hitta i vår lilla sportfiskevärld.

Regalkopia, typ Regent eller? Det är ju jävligt sjyssta priser på de städen, klarar man sig med ett sånt?

Kommentera

Vad behöver jag för verktyg?
          - spolhållare
          - sax
          - hackeltång
          - whipfinishverktyg

nåt mer?

Vill gärna binda e12, klinkhammers, danica/vulgataimitationer, superpuppor, adams, baetis, goddard caddis, black gnat etc.
          Vad mer för material bör jag komplettera med? Gräsandsfjädrar och hjorthår?

Kommentera

Hej!

Ja, det är de viktigaste verktygen + en liten dubbing nål då. Det är smart att investera i en extra bra sax typ Dr. Slick Arrow head för endast fin putsning av mjuka material + en billig Indisk 30:- sax till grov jobbet. En bra sax är lika viktigt att ha som ett bra städ.

Som hackle tång, kan jag varmt kommendera Non skid modellen. Den slinter nästan aldrig i jämförelse med andra sådana tänger.

Riktigt torrfluga, tupp hackel lär du behöva. I alla fall i färgerna Brun, Grizzly och svart. Köp halva nackar av Metz #3 eller Whiting Bronce. Då har du fjädrar som duger ända ned till krok 18 iaf. Komplettera med en grå = Blue dun och en oliv grön nacke senare.

Hjorthår naturell ( premium kvalitet) till Goddards och Streaking caddis b.la. Brun, svart, gul - oliv och grå syntet dubbing till Baetis, Black Gnat E12 och Adams t.ex. + ett vax stift när du dubbar hår kroppar. Flyt foam 2 mm tjock i färgerna gult och tan = Beige - brun till Danicorna och Vulgatornas bakkroppar + tunna, mörka pensel hår som stjärt spröt. https://www.youtube.com/watch?v=m2WLc0AGbbk Vatten fasta tusch pennor för att rita mönster på foamen i svart, oliv grönt och brunt. Panduro hobby, har foamen som de kallar Dekor gummi (Dvs. den utan glitter ). De har även Pro marker tusch pennor som är bra och till halva priset mot fiske butikerna. http://www.pandurohobby.se/

En påse Gräsand dun ja. Och vitt och gult antron garn till vingar på torrflugor. Upprätt stående vingar av fjäder eller plast, måste du vara väldigt noga med att de hamnar spikrakt uppe på kroken! Annars har du en helikopter till torris sedan som tvinnar tafsen. Antron garn har inte detta problem, då fart vinden går igenom materialet.

Och en medium, uträtad säkerhets nål att spetsa foam remsorna på när du bygger bak kroppen på dagsländor.

Påfågel herl är alltid bra att ha också.

Krok. Vanlig flugkrok :

http://www.flugbindning.com/sv/kamas...asan-b170.html Storlekar: 12, 14 och 16.

Böjd krok till kläckare typ Klinkhammers. Och till Streaking caddis och puppor.

Samma storlekar som kroken ovan.

Regent städet är en helt ok. kopia av Regal städen.

Köp en flaska klar flug lack 0ch bind tråd grovlek 0/10 eller 0/12 till torrisarna. Svart, oliv grön, gul-grön och brun i alla fall.
            Veevus, är en stark och bra tråd. http://www.flugbindning.com/sv/veevu...17-veevus.html

En tub super lim till att fästa foam på kroken behövs också. Annars kan foamen börja att vrida sig på kroken.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2016-03-30, 11:18.
            What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

P.s. En Super puppa med den bakre hälften av en tunn remsa tan foam lindad runt kroken och den främre hälften av en brun foam remsa + ett brunt hackle är bra liksom den svart-gula varianten med svart hackle. Storlek 12 och 14. Tänk på att inte dra åt varven av foam för hårt. Då mister materialet en del av flyt förmågan.

När du binder in tupp hackle på en Super puppa eller en Griffiths gnat t.ex. Dvs. torrisar med kropps hackle. Bind in den med böjen / under sidan av fjädern uppåt / framåt kroken, nere där krok böjen börjar. När du sedan lindar fjädern längs med kroppen, så kommer stråna att peka framåt. Och då står flugan stadigare och högre på ytspänningen när du tar hem flugan.

Har du en upprätt stående vinge på flugan? Linda hacklet i en X rörelse framför och bakom vingen. Dels så får du en större spridning på stråna. Och dels så står vingen stadigare.

Tänk också på att du behöver bara 5 - 6 varv tråd för att fästa material. Ett vanligt nybörjare fel är att man tar typ 10 - 15 varv vilket gör att flugan ser klumpig ut.

När du lindar tupp hackle av god torrfluga kvalitet som Metz eller Whiting på flugans bröst, eller parashute hackle runt vingens bas så räcker det med 3 - 4 varv.

Så med en sådan fjäder, kan du få ut minst 4 torrflugor.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2016-03-30, 11:58.

Kommentera

Ursprungligen postat av Doc. Visa inlägg
                Vad behöver jag för verktyg?
                - spolhållare
                - sax
                - hackeltång
                - whipfinishverktyg

nåt mer?

Vill gärna binda e12, klinkhammers, danica/vulgataimitationer, superpuppor, adams, baetis, goddard caddis, black gnat etc.
                Vad mer för material bör jag komplettera med? Gräsandsfjädrar och hjorthår?
                Spolhållare är bra att ha två; går ju att ha floss, tinsel och annat i dom också, kan vara bra ibland.
                Sax ja, det är ett stort ämne. Jag använder en vanlig Dr Slick rak, och en Dr Slick ECO med tänder (bra till hår och sånt). Till craft fur och trimning av större hjorthårsflugor använder jag en vanlig papperssax från Fiskars, den funkar skitbra, och kostar inte 700 spänn som en Petitjean..

Hackeltång och whipfinisher behövs, och en dubbingnål kan vara bra med.
                Stacker är inte så tokigt om du vill göra Streaking Caddis, comparaduns eller andra hjorthårsvingar.

Gräsandsfjäder och hjorthår ser det ut som att du behöver ja.
                Det kan vara bra med en rulle GSP också, jag föredrar Veevus 100D till hjorthåret.

Regent heter det ja, dom brukar kosta 200-400 beroende på fäste. Jag klarade mig många år med ett sånt, och hade väl egentligen fortsatt klara mig rätt bra om det inte vore för gäddflugorna, behövde nåt att sätta tubnålen rätt stadigt i.
                Det kan kanske vara lite trubbigt i spetsen för krokar kring #18 och nedåt, men det går att lösa det med.
                Föredrar bordsplatta framför klämfäste, men det är en smaksak.
                Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

Hur ser denna lista ut?

- Sax (1 fin, 1 grov)
                  - Non skid hackeltång
                  - Whip finish
                  - Dubbingnål
                  - Regalkopia städ
                  - Hackel (Metz #3, whiting bronze, whiting hebert - grizzly. brun, svart)
                  - Hjorthår naturell
                  - Dubbing, syntet (brun, svart, gul, oliv, grå)
                  - Ice dubbing (påfågel)
                  - CDC oiler puffs (chartreuse)
                  - Para post wing
                  - Medallion sheeting vingmaterial
                  - Flytfoam 2mm, gul, tan, brun (dekorgummi från panduro)
                  - dubbingvax
                  - penselhår (tunn, mörk)
                  - Pro marker tusch (panduro, svart, oliv, grön, brun)
                  - Gräsanddun
                  - Antrongarn (vitt, gult)
                  - Vingar
                  - Krok Kamasan B100, B170 (12, 14, 16)
                  - Bindtråd 0/10 (svart, olivgrön, gulgrön, brun)
                  - Fluglack, klar
                  - Superlim

Kommentera

Glöm inte Påfågel herl. Användbart som det är till kroppar. Och suddar du bort luddet på ett herl med ett mjukt suddgummi? Då får du fina Quill till ledade kroppar. Ett ganska skört material dock. Bör lackas med klart flug lack i ett lager iaf. när du har bundit det på kroken.

P.s. En eller ett par trådhållare ska du väl också ha?
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2016-03-30, 12:58.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                    X