flugbindningsset! nybörjare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

flugbindningsset! nybörjare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Doc. Visa inlägg
    Underbart! Tack! =D

- har lagt till en dispenser med 12 olika färger syntetisk dubbing, räcker det eller ska jag köra på bäver istället?

- har försökt hitta antrongarn på mistpool där jag tänkte beställa, hittar dock bara antronband som enligt beskrivningen ska vara till för kroppar. Eller är det samma sak?

- har sett fantastiska cdc-flugor och blivit sugen. Räcker det med såna blandpåsar som har allt från puffs till ordentliga fjädrar? Tänkte typ vit, dun och brun

Dispenser, är en bra tanke. Då har du dubbingen samlad i en ask och en hel del färger att välja på. Och syntet dubbing duger fint det med.

Kom på att du behöver ett vax stift till dubbingen också.

"band" är ett typo av Mistpool. De menar garn. Pilla bara i sär trådarna i garnet med dubbing nålen när du har bundit in garn vingen så att vingen blir fluffigare. Men visst kan man linda detta garn som kroppar också. T.om. dubba med det om man klipper garnet i väldigt små bitar?

Men köp vitt och gult till vingarna. Du har ju bra andra kropps material sedan.

Visst är cdc flugor läckra?

Bra grej att man kan få en mix mellan dun och puffar. Men mitt tips är att du sorterar dem sedan. Och oftast brukar det finnas dåliga ex. i en sådan påse....Precis som med stor pack av E12 dun. Där kan man bli tvungen att kassera minst 1/3 ibland.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2016-04-12, 16:12.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Sådär, nu har de kommit!
      Vad tycker ni? [ATTACH=CONFIG]86492[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]86493[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]86494[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]86495[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]86496[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]86497[/ATTACH]
      Inget fel på det köpet.

Den brun grizzly nacken med sina svarta band är säkert en Metz #3 eller en Whiting Bronze i alla fall. Och redan där har du tjänat in vad du har lagt ut med råge. De andra nackarna är nog av något lägre kvalitet om man ska ha dem till torrisar dvs.? Antagligen Keough eller liknande odlare / leverantör. Men några justa torrfluga hackle ska du väl få ut av dem med?

Keough, ligger ju snäppet över de bästa Indiska och Kinesiska tupp nackarna och sadlarna. Brun grizzly, är en väldigt användbar färg. Liksom vanlig vit och svart grizzly.

Men jag är tyvärr rätt säker på att du får skaffa en bättre svart nacke. De där du fick med på köpet verkar inget vidare. Och en svart torrfluga nacke kommer du att använda en hel del.

Men spar ändå de här svarta. Duger ju fint som hackle till nymfer och spiders t.ex. Då ska ju stråna vara mjukare.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2016-04-12, 16:35.

Kommentera

Tips på en svart sadel:

Här är fjädrarna väldigt långa med korta och fina strån. Du lär få ut 4 - 6 torrflugor per fjäder ca. Beroende på krok storlek då. 3 - 4 varv sådant hackle räcker till en fluga.

Så även en halv sådan räcker länge.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2016-04-12, 16:45.

Kommentera

Kände ganska snabbt att så var fallet när jag tittade på nackarna. Grizzlynacken är tydligen från något som heter Spencer Hackles (står på påsen den kom i, kanske inte stämmer) och är betydligt jämnare, styvare och finare i hacklena än de mindre nackarna. Även där skiljer det lite åt där den ljusa med mörka quills verkar hålla något högre kvalitet än de andra små som är något mjukare. De svarta verkar vara helt åt skogen.

Har fått lite tips om att kolla sadlar på ebay, skulle denna kunna vara något?
          http://www.ebay.co.uk/itm/Bronte-Hac...4AAOSwoydWmB7E

Kommentera

Nu blir jag tokig... Vad är fördel/nackdel med nackar och sadlar?

Kommentera

Kände ganska snabbt att så var fallet när jag tittade på nackarna. Grizzlynacken är tydligen från något som heter Spencer Hackles (står på påsen den kom i, kanske inte stämmer) och är betydligt jämnare, styvare och finare i hacklena än de mindre nackarna. Även där skiljer det lite åt där den ljusa med mörka quills verkar hålla något högre kvalitet än de andra små som är något mjukare. De svarta verkar vara helt åt skogen.

Har fått lite tips om att kolla sadlar på ebay, skulle denna kunna vara något?
              http://www.ebay.co.uk/itm/Bronte-Hac...4AAOSwoydWmB7E
              Spencers, är någonting nytt för mig. Men kollar man på nätet? Så verkar de ha bra nackar och sadlar. Så den nacken du fick finns inget att klaga på. Den har ju de rätta längderna på skaften och rätt längd på stråna.

De där E Bay sadlarna, är litet si och så. Även om en del av hacklen ser lovande ut, så är det inte så många av dem som man kan förvänta sig av en kvalitets, torrfluga sadel. Korta är fjädrarna också. Jag skulle avstå om jag var du?

Kommentera

Nu blir jag tokig... Vad är fördel/nackdel med nackar och sadlar?
                Sadeln, sitter precis bakom stjärt fjädrarna. De fjädrarna, faller på båda sidorna om sagda stjärt fjädrar som du kan se på fotot nedan. De hacklen, är betydligt längre än nackens.

Fördel sadel: Längre hackle som sagt. Och jämnare längd på stråna på alla hackle längs hela sadeln. Nackdel: Inte lika många hackle som på en nacke.

En nacke, har ju även fler hackle i olika storlekar från basen = huvudet på pippin till spetsen. Så vill man ha ett mer mixat storleks sortiment? Då är nacken att fördra. De flesta torrfluga sadlar har hackle som funkar fint från krok # 12 - 16. Och det är ju de mest användbara krok storlekarna på det hela taget.

När man binder torrflugor med det klassiska, lodräta hacklet typ E12 t.ex. Så är idealet att stråna är lika långa som avståndet mellan krok skaftet och krok spetsen. Iof. så är det ok. om stråna är 1 eller 2 mm längre än så också.

När man binder parashute flugor däremot, så handlar valet av strå längd på hacklet mer om hur stort "fot avtryck" på vatten ytan man vill ge flugan? En strå längd som är lika lång ca. som halva flugans kroppslängd är ett vanligt mått dock.

Senast ändrad av Jock Scott; 2016-04-13, 10:16.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Jock Scott, 2011-09-18, 11:40
                1 svar
                1 319 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg SharkGirl  
                Arbetar...
                X