Abborre flugor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborre flugor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Abborre flugor

Tjabba! Jag vill börja flugfiska efter Abborre men jag vet inga flugor som är bra. Är det någon som har några erfarenheter av detta fiske? Skulle gärna vilja ha lite flugtips.

Ursprungligen postat av fishen
    Tjabba! Jag vill börja flugfiska efter Abborre men jag vet inga flugor som är bra. Är det någon som har några erfarenheter av detta fiske? Skulle gärna vilja ha lite flugtips.
    Tog 3 abborrar i helgen när jag egentligen flugfiskade efter gädda.
    Kolla mina bilder. Den spygröna skapelsen fungerade utmärkt!!
    Huvudsaken är väl att det rör sig lite yvigt. Snabba indrag verkar också vara den rätta melodin. I varje fall i Söndags!!!

Lycka till!!!
    *** I ain't here on Business, I'm only here for fun ***
    http://promisedland.blogg.se

Kommentera

Använd som sagt gärna lite yviga flugor, Dog Nobbler e rätt bra eller en Flash Bugger!
      Ta en titt på www.flugor.se där har dem en avdelning me flugor som heter Abborre - Storöring!
      Fishing4life

Kommentera

Poppers är även ett trevligt sätt att fiska aborre på. De är enkla att tillverka och fruktansvärt roliga att fiska med på ytjagande aborrar.

För övrigt är aborren en relativt tacksam fisk att fluga efter då den går att fånga på en mängd olika typer av flugor, allt från torrt till nymf, streamer till popper. Du sätter gränserna...
        [font=monotype corsiva]Livet är inte de dagar som gått, utan de dagar man minns...[/font]

Kommentera

Det går att få abborre på alla flugor, har själv gjort massa flugor och ja kan inte nämna en fluga som ja inte fått abborre på. Och nu säger ja inte att ja på nått sätt är bra på att binda flugor, för ja har ett nybörjarpaket sen ca 7 tillbaka som ja binder dom styggaste flugorna med. Och mina flugor är i klass med Stig Helmers frilla fast lite andra färger. Kan skaffa bilder på dom så att ni får er ett gott skratt

Kommentera

Ursprungligen postat av Badfish
            Det går att få abborre på alla flugor, har själv gjort massa flugor och ja kan inte nämna en fluga som ja inte fått abborre på. Och nu säger ja inte att ja på nått sätt är bra på att binda flugor, för ja har ett nybörjarpaket sen ca 7 tillbaka som ja binder dom styggaste flugorna med. Och mina flugor är i klass med Stig Helmers frilla fast lite andra färger. Kan skaffa bilder på dom så att ni får er ett gott skratt
            [FONT=Verdana]Ja tack![/FONT]
            C&R ???
            Det gäller väl bara dom som får något och använder krokar utan hulling?

Kommentera

Har dock aldrig avsiktligt flugat aborre, men får dom rätt ofta ändå. Som Ghost sa så tar dom det mesta. Flugval beror nog mer på vart aborren står. Ganska skoj att se tom ta lite större torrflugor.
              Skitfiske på er!

Kommentera

Jag lade en sommar för några år sedan till detta ändamål - att fiska abborre med flugspö + fluga.

Min erfarenhet är att det spelade inte så stor roll vilken fluga i sig jag fiskade med. Men mestadels blev det flugor av smältlim som jag fiskade med. Detta var nog mer för att mätta mitt eget tycke för det "fiskliknande" i flugan än för abborrens tycke och smak.

Som fiskemetod är det fridfullt att ligga uppankrad vid ett bättre ställe och dra fisk i varje kast, för det gör man i och med att man har den möjlighet att "trigga" på en fisk vid varje blötläggning av flugan. Du kommer ha ett trivsamt fiske då det är kul med fisk i kvantitet...

/Storfiskaren
                The alt.usenet.rulez.is.the.king FAQ
                Hakkaa päälle!Saatanan Usenet Rulez, sauna ei ole tarpeeksi kuuma.Kanna sisälle lisää pontikkaa, akka, pikinpäin!Perkele alt.usenet.rulez.is.the.king!
                Klickbara länkar följer nedan
                Nattplockad mask
                Gädda äter Sissy
                Abborre vs mask
                Abborre vs mört
                Måånga gäddor samlade vid betet
                Gädda äter gädda
                Spännande fiskemetod efter gädda
                FS SPARADE TRÅD
                Laxhugg!

Kommentera

tack för hjälpen! Nu är det bara att börja binda

Kommentera

Låter så jävla kul att jag måste prova detta redan ikväll, men från bryggan då. Det är ju VM, men några kast efter Holland-Elfenbenskusten borde jag hinna med. Men nu till frågan. Jag fiskar vid mitt landställe som ligger vid Nynäshamn i stockholms skärgård, och är väl kanske inget höjdar ställe för aborre. Så jag undrar mer om det finns några större chanser att ta en borre på fluga i dessa regioner. Sen så undrar jag vilken fluga som passar bäst till borren just nu. Om man ska satsa på streamer eller kanske en räk-torrfluga.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
                    1 svar
                    186 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Arbetar...