tempelhund lagligt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

tempelhund lagligt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• tempelhund lagligt?

Tjenare alla fiskare!
    Jag läste på någon sida att import/export och all försäljning av hund/kattpäls var olagligt sedan 2007/08 tror jag det var.
    Trots detta ser jag försäljning av det överallt.

Är det nån som vet vad lagen säger om försäljning av tempelhundspäls?
    Då jag ska åka till kina i sommar och hälsa på tjejens släkt har jag även passat på att kika på vad diverse material kostar. det visar sig att de pengar som bara ger ett par bitar i sverige kan köpa ett helt rävskinn i kina.

Är det någon som vet några regler om import av räv/hundskinn för privat bruk?
    vore fett nice att kunna köpa en livsranson av rävoch tempelhund för bara 300 kr skinnet

Tack för hjälpen och skitfiske på er
    41
    inte bra
    9,76%
    4
    mindre bra
    4,88%
    2
    bra
    43,90%
    18
    bättre
    41,46%
    17

The poll is expired.

Kanske skaffa en kontakt där och inportera själv för försäljning. En möjlighet ni i konkursernas tider

Kommentera

http://www.animalprotection.se/index...ash=9a0817a8bf

"Dessutom är import av katt- och hundskinn för eget bruk fortfarande laglig" det verkar vara tämligen färsk info men om jag planerat importera så hade jag hört med tullverket först. Jag försökte spana lite på deras hemsida men hittade inte mycket om hundskinn tyvärr.

Sen kan man ju ifrågasätta moralen i att importera hundskinn, jag är ingen hundgalning själv men jag kan tycka att det är konstigt att föda upp hundar för att ta tillvara skinnet, å andra sidan har man gjort det med andra djur sen hedenhös.

Rättvisemärkt uppfödning? Jag är för rättvisemärkning generellt men jag tror inte att det hjälper hundarna att de som har hand om dom får skäligt betalt och jag har svårt att se att någon sådan märkning skulle fungera någonstans i Kina.
      Är det blåål eller vralåk?

Kommentera

Nu tänkte jag nog mera på rävskin och andra helt lagliga skintyper

Kommentera

Är du/ni bara ute efter vanliga rävskinn eller delar av dessa kan ni höra er för med en jägare. Det är nämligen ganska vanligt att rävskinn inte blir omhändertagna. Detta har två anledningar att det idag kostar ganska mycket att lämna in skinnet för beredning 300-500kr, eller att räven sköts med expanderande kula = stort utgångshål.
          Jag kan ju inte det här med flugfiske men ni vill ju inte ha skinnet utan bara själva håret. I så fall behöverju bara skinnet torkas på en rävtana för att ni skall kunna använda det. Dkinnet blir styvt som kartong men detg spelar ju ingen roll om ni bara skall knyta flugor med det.

Tyvärr kom denna tråd upp för sent, dvs efter 15 mars så nya skinn får vänta tills räven är lovlig igen. De rävar vi i alla fall skjuter i viltvårdande syfte behöver vi inte ha några betenkligheter kring uppfödning etc.

Hej, Torsten

Hej, Torsten
          Hej, Tok-Torsten

It's not the kill, it's the thrill of the chase.

Kommentera

Hej Torsten!
            Det där var ju faktiskt en ganska bra reflektion:
            Det är faktiskt skillnad på hår och päls, för dem som inte vet.

Kommentera

En separat diskussion från den här tråden har startats här:

http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=46534
              Är det blåål eller vralåk?

Kommentera

Är djuren ni skall ha material ifrån a-listade enligt reglerna för utrotningshotade djur (Cites) så måste man ha tillstånd för all import.

Många vet tex inte att all handel med A-listade djur inom sverige också kräver tillstånd, har du en gammal uppstoppad örn på vinden du vill sälja måste du skaffa tillstånd för det, även om inte reglerna gällde när den sköts. Detta gäller alla svenska rovfåglar all handel kräver tillstånd.

Folk som matar akvariefiskar med grodyngel begår brott då alla groddjur är listade. Listan är lång

Som exempelen person annonserade ut en a-listad papegoja som var född i sverige, men den saknade citespapper. Säljaren fick böta 8000.- fast han inte ens sålt fågeln bara annonserat ut den.
                Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
                Nu även blog på gylta.blogspot.com
                Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

Kommentera

det är väl bara att vänta utanför konsum till någon knyter fast en jycke av lämplig färg och storlek?
                  http://bynnasfiske.blogg.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av Låftamannen Visa inlägg
                    det är väl bara att vänta utanför konsum till någon knyter fast en jycke av lämplig färg och storlek?
                    Ok, men du brukar bara raka jyckarna, hoppas jag
                    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2009-03-24, 10:54. Anledning: glömde kommatecken...
                    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
                    1 svar
                    187 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Arbetar...