Hur binder man en Spinnfluga? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur binder man en Spinnfluga?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur binder man en Spinnfluga?

Tjenare

jag har funderat på att göra en spinnfluga eller binda en bucktailspinnare fast med kaninhår eftersom det pulserar så fint

hur binder man en spinnfluga? kommer att köpa remsor av kanin som är typ 5-8mm breda (länge sen jag va på affären).
    snurrar man bara runt o sen limmar? funkar det?

Tack för svar, om de blir några

Ja ungefär så. Om du söker på det sämre fiskeforumet så finns det en jätte bra beskrivning där. Binda själva flugan va skitlätt tycker jag. Var svårare att hantera spinnartråd och att få den biten att fungera.
    När drar vi?

Kommentera

Hej!

Köp litet jigg krok. Finns i tyngder från 10 - 25 gram. Kostar ungefär 10:- st.

Bind in litet vanlig chenille i passande färg, eller silver alt. guld Crystal chenille ( Crystal Chenille, ser ut som mini julgrans glitter ungefär). Om du kör vanlig chenille? Ribba den med oval silver eller guld tinsel i en gles spiral över kroppen.

Framme vid bly huvudet. Bind in en kanin remsa som är något längre en kroken.

Du kan binda kastflugan litet som en Booby också. En tjock tuss Marabou till stjärt, ganska kort och sedan bara chenille kropp och oval silver eller guld ribb.

Det finns läckra epoxy ögon som du kan fästa på bly skallen oxå.

Kolla "Självhäftande Ögon" på länken nedan:

Senast ändrad av Jock Scott; 2009-11-22, 01:11.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
        Hej!

Köp litet jigg krok. Finns i tyngder från 10 - 25 gram. Kostar ungefär 10:- st.

Bind in litet vanlig chenille i passande färg, eller silver alt. guld Crystal chenille. Om du kör vanlig chenille? Ribba den med oval silver eller guld tinsel i en gles spiral över kroppen.

Framme vid bly huvudet. Bind in en kanin remsa som är något längre en kroken.

Du kan binda kastflugan litet som en Booby också. En tjock tuss Marabou och sedan bara chenille kropp och oval silver eller guld ribb.

Det finns läckra epoxy ögon som du kan fästa på bly skallen oxå.

Kolla "Självhäftande Ögon" på länken nedan:

http://www.wittlock.se/flugbindning/...n___kulor.html
        Gör man sådär blir det ju mer som en "flug-jigg". Som jag förstår din beskrivning tappar man då finessen med att kunna fiska spinnfluga sinnessjukt långsamt.
        Senast ändrad av pepp-robert; 2009-11-22, 01:17. Anledning: Töntigt utlägg...
        När drar vi?

Kommentera

Jo, det kan du ha rätt i.

Ta en kraftig, enkel eller dubbel lax krok och blya upp häften från krok öglan räknat regält med bly tråd då. Eller kanske ännu bättre, med några ganska tjocka strimlor Tungsten under kroppsmaterialet.

Feta kulkätting eller "bly hantel " ögon borde hjälpa upp tyngden en del det med.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2009-11-22, 01:26.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av pepp-robert Visa inlägg
            Ja ungefär så. Om du söker på det sämre fiskeforumet så finns det en jätte bra beskrivning där. Binda själva flugan va skitlätt tycker jag. Var svårare att hantera spinnartråd och att få den biten att fungera.
            skulle du kunna skicka länk?

Kommentera

Hej Jämtlandgädda,

klart du ska testa att göra en bucktailspinnare. Här har du en bra länk till en guide om hur man gör spinnare och även färdiga "spinnarrecept".

Here it is! Canada's handiest guidebook devoted exclusively to making your own fishing lures. Learn to make hundreds of lures quickly and easily. The Canadian Guide to Lure Making contains clear concise easy to follow step by step instructions to making all your popular fishing lures. Making your own lures is not only fun. You'll save up to 90%, hundreds of dollars a year for most anglers, by making your own tackle. You may even decide to make a few dollars by making lures to sell to your fishing buddies.

Jag har inte gjort någon spinnare med kaninzonker men med bucktail, det är lätt och blir bra(sedan om det blir snyggt är tyvärr helt beroende på en själv...). Nu under vintern tänkte jag ge mig på att göra en spinnare med Marabou. Det verkar pulsera rejält i vattnet!

Kommentera

Här (länk) finns Andreas finfina beskrivning av hur man binder en enkel spinnfluga. Var inte rädd för att använda mycke lim
                När drar vi?

Kommentera

Lim är inget måste, sålänge du binder hårt så behöver du bara droppa på limmet när du gör knuten.

Kommentera

Ursprungligen postat av Skruttapan Visa inlägg
                    Lim är inget måste, sålänge du binder hårt så behöver du bara droppa på limmet när du gör knuten.
                    Ok, jag får det inte att fungera nåt vidare utan lim. Men jag har rätt få fiskar att jämföra med så jag har kanske haft otur. Känns som en gädda som bråkar lätt kan trasa-sönder det om sitter på tuben.
                    När drar vi?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jock Scott, 2011-09-18, 11:40
                    2 svar
                    1 274 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg SharkGirl  
                    Arbetar...
                    X