Tvätta tuppnacken? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tvätta tuppnacken?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tvätta tuppnacken?

Hej!
    Idag fick jag en idé att jag skulle testa om mina nybundna torrflugor flöt, ja det gjorde dom. Men när jag tar upp dom och ska torka dom lite genom att blåsa på dom så känner jag att hacklet luktar väldigt stark. Gör det nåt? Tänker om fiskarna kanske känner lukten eller något. (haha, dom kanske inte känner lukt).

Ska man tvätta nacken eller spelar det ingen roll om den luktar?

/Valter
    Mycket roligare att ta dom på torrt!

Jag kommer ångra detta imorgon, men..
    Efter en whiskey (för mkt) kan jag inte göra annat än att garva..

En idiot är lätt att roa, eller hur är det man säger..?

Hur du håller spöt på din bild va liksom pricken över i't..

No offence at all.
    När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd..

Kommentera

Hej!

Natur, flugbindnings material luktar sällan gott. Antagligen är det som luktar ohyre medel.

Men har dock aldrig märkt att det haft en avstötande verkan på fisken. De kanske tycker det doftar gott vem vet?

Men tycker du lukten är jobbig? Ta en djup kastrull och fyll den till hälften med vatten. Häng en sil eller ett durkslag över kanten. Lägg ner flugorna (Gör inte detta med foam eller balsa flugor!) i silen / durkslaget. Sätt kastrullen på spisen med ett lock över silen. Låt flugorna ta ett ångbad på ca 5 minuter.

Tror att det hjälper lite iaf? Detta är samma metod man använder för att frächa upp fisk slemmiga och till tufsade flugor förresten.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Harry Coma Visa inlägg
        Jag kommer ångra detta imorgon, men..
        Efter en whiskey (för mkt) kan jag inte göra annat än att garva..

En idiot är lätt att roa, eller hur är det man säger..?

Hur du håller spöt på din bild va liksom pricken över i't..

No offence at all.
        Haha..

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
        Hej!

Natur, flugbindnings material luktar sällan gott. Antagligen är det som luktar ohyre medel.

Men har dock aldrig märkt att det haft en avstötande verkan på fisken. De kanske tycker det doftar gott vem vet?

Men tycker du lukten är jobbig? Ta en djup kastrull och fyll den till hälften med vatten. Häng en sil eller ett durkslag över kanten. Lägg ner flugorna (Gör inte detta med foam eller balsa flugor!) i silen / durkslaget. Sätt kastrullen på spisen med ett lock över silen. Låt flugorna ta ett ångbad på ca 5 minuter.

Tror att det hjälper lite iaf? Detta är samma metod man använder för att frächa upp fisk slemmiga och till tufsade flugor förresten.
        Okej.
        Lukten spelar inte så stor roll för mig men kan testa att ge dom ett ångbad iaf.

/Valter

Kommentera

Du kan tvätta nacken med
          varmvatten och någon droppe yes. Men den kommer ändå lukta
          äckligt efteråt. Det du känner är behandlingsmedel. På den tiden jag band klassiska laxflugor tvättade jag allt material. Men det var snarare för att bli av med fett och för att Fixa formen på materialet.

Kommentera

Jag kom just på att klart att fiskarna känner lukt!
            Annars hade man ju inte satt lukt medel och allt vad det är. Men ska testa med ångbadet så får jag se hur det blir.. annars får dom väl lukta.

/Valter.

Kommentera

Kan man inte doppa dom i doftmedel..?
              När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd..

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
              X