Thunder Creek flugan. Enklare variant av "Bait fish" - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Thunder Creek flugan. Enklare variant av "Bait fish"

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Thunder Creek flugan. Enklare variant av "Bait fish"

Små fisk imitationer är ju alltid giftiga. I synnerhet för vår vän Gäddan och Havsöring i form av Löja, Tobis och små Sillar och Strömmingar t.ex.

Bait fish flugan är ju en väldigt läcker imitation som kan varieras mycket.

Men en aning krånglig att binda och kräver dessutom " EP-fiber" som material.

Något som ni kanske inte har i er flug bindar box eller låda?

Men hår av olika slag har ni säkert.

Och då får jag presentera en gammal klassiker till fisk imitation som inte är speciellt svår att binda. Thunder Creek flugan!

En kompis till mig började binda dessa för HÖ fisket i Älvkarleby och Stockholms ström i början av 80 talet. Sedan han sett dem i en Amerikansk flug fiske tidning. Och hade sedan fina framgångar med en strömmings färgad variant med silver kropp, vitt buk hår och svart vinge med en aning blått hår uppe på + en grå, tvär klippt ekorr hår stjärt. Ögonen gjorde han med hjälp av svart och gul, acryl färg för konstnärer. Nu för tiden, finns det ju allehanda fina ögon att tillgå. Se här:

Jag tog också upp denna fluga i olika färg varianter. Fick bl.a 2 st fina HÖ i Älvkarleby på ett premiär fiske med ca 30 minuters mellanrum på den strömmings färgade varianten. Hade dessutom 4 hugg varav jag tappade en ganska fin HÖ som det verkade. De jag fick vägde 3.7 och 4.2 kg. Tog även en grann HÖ på 3.9 kg i Stockholm ström samma år nere på Ström partären i mars. På en brun / vit vingad variant på en streamer krok 2.

Annars, band man oftast Thunder Creeks på Low water, lång skaftad Lax krok.

Thunder Creek, visade sig intressera både Lax och HÖ i Norge i hög grad dessutom.

Och jag skulle bli mycket förvånad om inte Gäddan och Aborren skulle gilla den? Liksom Regnbågen och Öringen då.

Vet inte varför? Men har inte förräns nu tänkt på att testa denna fluga på Regnbågen inte minst. Men får väl sätta mig jag ned och sno ihop ett lítet gäng senare.

När vi fiskade med Thunder Creeks i strömmande vatten efter HÖ på våren. Kom vi fram till att binda in ett par små balsa bitar innan vi vek tillbaka håret för att få ett huvud var effektivt. Detta gjorde att flugan svävade straxt ovan för bottnen. Litet granna samma effekt som man med en Booby då man fiskar den med sjunk lina.

Så, att lägga in litet foam istället är nog en bra ide för dig som vill ha en flytande eller "svävande variant av denna fluga. Vi hade ju tyvärr inte tillgång till detta fina flyt material på den tiden. Men utvecklingen har ju gått framåt en hel del sedan dess.

Vill man ha en förtyngd fluga? Då är det ju bara att binda in litet bly tråd eller tungsten istället.

Ska tillägga att om man lackar de varv tråd som ligger bakom huvudet röda, så ger det en look av gälar dessutom.

Här kan ni kolla in både Bait fish flugan och Thunder Creek.

Bait fish.

Thunder Creek.

Senast ändrad av Jock Scott; 2010-02-17, 13:33.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kalas beskrivningar som alltid av dig. Lägg ut lite bilder så man får se lite verk. Är nog fler än ja som e nyfiken.

Mvh: Andreas
    Jodå, såå att fisket går bra.....

Kommentera

Tack!

Ska se om jag kan låna en digi kamera i morgon eftermiddag och fota något av innehållet i mina askar.

Kommentera

Det låter bra det... Som sagt, är nog inte bara ja som e nyfiken på lite av uppsättningen du sitter på.

Mvh

Kommentera

Det roligaste med Thunder creek är att den kan bindas i massa olika färgkombinationer! Klassikern är väl iprincip vit och orange/gul bucktail? Nedan finns en liten bindnings-video i ljusa färger:

(5:e flugan nerifrån)

Kommentera

Ursprungligen postat av A.Ringh Visa inlägg
            Det låter bra det... Som sagt, är nog inte bara ja som e nyfiken på lite av uppsättningen du sitter på.

Mvh

O.k. Här kommer ett par askars innehåll.

Tyvärr, blev det inte bra att fota med blixt, eftersom den refekteras i de små rutorna i torrfluge avdelningen av aluminium asken. Så jag fick fota i befintligt ljus och efterjustera i Paint Shop Pro programmet så gott det gick. Hoppas de är så pass bra ändå att du / ni får en liten uppfattning av några av de flugor jag har?

Div. streamers och lures.

En av mina torrfluge och nymf askar.

Div. flugor.

Fjädermygg och andra storlek 16 - 18 flugor.

Senast ändrad av Jock Scott; 2010-02-18, 16:13.

Kommentera

Ruggigt het hö fluga.
              Dock tror jag en flashfluga funkar bättre på gädda.

Lite offtopic, men vad körde du för lina ute på parterren när du plockade 3,9an?
              http://www.silverbums.com

Kommentera

Såg fint ut det där... Själv sitter ja fortfarande o svär över min flugbindning, får inte till det med vingar av fjädrar till torrflugor osv... Men men, skam den som ger sig. Har ju inte gått nån kurs utan försöker självlära mig med hjälp av internet o en o annan film.

Kommentera

Ursprungligen postat av karki Visa inlägg
                  Ruggigt het hö fluga.
                  Dock tror jag en flashfluga funkar bättre på gädda.

Lite offtopic, men vad körde du för lina ute på parteren när du plockade 3,9an?
                  "Dock tror jag en flashfluga funkar bättre på gädda"

Jo, det är sant. Men å andra sidan det är ju inget som hindrar att man lägger in litet typ Crystal flash i silver eller pearl precis ovanför kroppen / kroken i vingen på en Thunder Creek heller.

En snabb sjunk lina har jag för mig att det var jag använde på Ström partären vid det tillfället.

I Älvkarleby t.ex, var det en Deep Water Express klump, med en flytande, rak running line man oftast körde på våren p.ga av den tuffa strömmen vid denna års tid.

Ett ganska svettigt, tungt, lin combo som nästan ven förbi i höft höjd i fram och bak kasten lol. Men ner kom man!
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2010-02-19, 01:00.

Kommentera

Ursprungligen postat av A.Ringh Visa inlägg
                    Såg fint ut det där... Själv sitter ja fortfarande o svär över min flugbindning, får inte till det med vingar av fjädrar till torrflugor osv... Men men, skam den som ger sig. Har ju inte gått nån kurs utan försöker självlära mig med hjälp av internet o en o annan film.

Tackar! Glädjer mig att någon gillar mina kusar. Men kikar man på en del flug bindares alster på Edge flug fiske forum får man lätt komplex dock.

Ett tips är att skippa fjäder vingar så mycket du kan. Och börja binda in en tofs Poly eller Antron garn i vitt, ljus grått = "Blue dun" eller blek gult grönt = "Golden olive" istället. Som du sedan putsar till med saxen efteråt. Lätt att binda in. Tål mycket mer stryk än fjäder. Och betydligt mindre risk för att du får en fluga som beteer sig som en helikopter i luften och tvinnar tafsen för dig.

Det är ytterst få torrisar med några få undantag, där fjäder i vingen verkligen behövs....Som när man binder Nattslände imitationen Europea 12 (E 12) t.ex. Och för att ta ett annat exempel, torrflugan "Adams" som har Grizzly hackle (Svart / vit strimmiga) tupp hackle spetsar till vingar. Du kan se den i ett par av mina fotos ovan.

Men nu när jag tänker på det. Så kan man faktiskt fuska med Grizzly vingen och ta en svart, smal vattenfast tusch penna och rita svarta, smala band på en bit vitt Poly eller Antron garn innan man binder in det också.

Du kommer säkert ganska snart att kunna visa upp fina, egenhändigt ihop snodda flugor. Det kommer med litet övning och tålamod.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-02-19, 00:47.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                    X