Grymt snygga Nattslände vingar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Grymt snygga Nattslände vingar!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Grymt snygga Nattslände vingar!

Kolla in dessa färdiga Nattslände vingar på ark:

Säljes här:

Kan nog bli fin, fina nattisar om man kör med foam kropp och hjort hår eller gummi ben.

Till dag sländor:

Senast ändrad av Jock Scott; 2011-03-29, 17:35.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

J:son var och ställde ut på flugfiskemässan. Får erkänna att det var riktigt fina flugor som de visade upp. Men det trevligaste var att det var så hållbara... Skulle tro att man kan ta ganska många fiskar per fluga. I alla fall om man använder alla olika delar till flugorna som de säljer. Nackdelen jag tycker är att det är som att köpa ett hobbyplan. Följ bruksanvisningen och sätt ihop kropp A med ben B och vinge C... Men resultatet är kanon...

/D

Kommentera

# Nackdelen jag tycker är att det är som att köpa ett hobbyplan. Följ bruksanvisningen och sätt ihop kropp A med ben B och vinge C... Men resultatet är kanon...#

Aha! det är på det sättet? Jag såg dessa J:son sländor och blev klart imponerad:

Kommentera

Under typ tio år har jag alltid använt polygarn till fallskärmsflugor à ephermica danica/vulgata. Men i år skall jag uppgradera. Jag tror inte att det spelar någon roll på min fångststatistik, men det är grymt att ha sånna flugor längs Vojmån.

Kommentera

Jo, och om inte annat? Så ser det ju väldigt imponerande ut när man gläntar på flug asken
          En annan positiv grej är ju att med foam kropp etc. Så minskar mängden använd flug impregnering också.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2011-03-30, 18:15.

Kommentera

Vad hjälper det när öringen simmar upp och tittar till den och tycker att den är jätte snygg.
            Alldeles för snygg för att ätas.Fiske kompisen sa det till mig,dina jävla flugor är för snygga kommer aldrig att få fisk på dem.Trodde nästan på det ett tag,när öringen sam runt flugan å bara tittade på den,sam bort några meter sedan vände och kom tillbaka.Som tur var fick han inte rätt.
            När man sitter vid brasan kommer den ena asken efter den andra fram.Men den man skall titta på är han som har en gammal sleten ask av plåt å ett spö/rulle med patina,han har oftast koll på läget.
            tjingeling
            Hälsar
            Anton 53
            http://www.spoonfly-skedfluga.eu/

Kommentera

Ibland kan firren göra nerverna till dallrande gele' när den gör som Öringen gjorde för dig.

Jag hade en stor båge sent i höstas, som betedde sig likadant. Sam runt och inspekterade torrisen från alla håll. Vilken var en Grey Wulff #10 btw. Så pass länge att jag trodde att fan skapet till slut skulle dra upp en lupp någonstans ifrån? Och kika ÄNNU närmare på flugan!

Men tydligen så föll till slut inte flugan bågen på läppen. Utan den försvann i djupet med en retfull vickning på stjärt fenan.

Möjligen var flugan 1 eller 2 nummer för stor? Svårt att säga egentligen.

# Men den man skall titta på är han som har en gammal sleten ask av plåt å ett spö/rulle med patina,han har oftast koll på läget.#

Så sant, så sant!

Bara för att någon har ett glänsande nytt Hardy spö och skryt rulle för x antal tusen lappar, så behöver ju det nödvändigtvis inte betyda att fiskaren i fråga är så bevandrad i ämnet som han verkar. Nä, en fiskare med gamla och väl in slitna grejor, är den man ska fråga i så fall.... Precis som du säger.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2011-03-30, 19:04.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                Jo, och om inte annat? Så ser det ju väldigt imponerande ut när man gläntar på flug asken
                En annan positiv grej är ju att med foam kropp etc. Så minskar mängden använd flug impregnering också.
                Jag gör kropparna av flätat antrongarn och binder in tre fasanspröt i ändan. De är riktigt mjuka, vilket jag inte upplever med foamkropparna. Dessutom gör flätningen att kroppen ser segmenterad ut. Ska lägga upp en bild någon gång. Jag bommade många vak för några år sedan och skyllde detta på foamkroppen, kanske var det så, kanske inte. Dock är krokningsförmågan topp med den flätade kroppen. Foam lägger jag på krokskaftet, ca 8 mm, vilket ger bra flyt.

Kommentera

Läckert! Ser fram emot att se dina sländor.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                    # Nackdelen jag tycker är att det är som att köpa ett hobbyplan. Följ bruksanvisningen och sätt ihop kropp A med ben B och vinge C... Men resultatet är kanon...#

Aha! det är på det sättet? Jag såg dessa J:son sländor och blev klart imponerad:

http://www.dsflugfiske.se/wp-content...84-576x385.jpg
                    Man blir inponerad när man ser dem. Vingarna på bilden är dessutom hopbrända så de är dubbla. Vilket gör att det är lögn i h-vete att sänka dem. De flyter bara upp igen. Som sagt, riktigt snygga och fiskar antagligen bra. Men eftersom det är första säsongen jag binder flugor, så vill jag gärna lära mig från grunden :-)

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                    X