Som sagt börjat binda lite flugor igen efter ett låångt uppehhåll. Men att binda i foam är nått helt nytt för mig o man kan verkligen laborera med det. Några bilder på mina expriment flugor
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
testade lite med foam flugor
Collapse
X
-
testade lite med foam flugor
FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös
Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/Taggar: Ingen
-
Mycket snygga!
Vem kan tro att du har haft ett långt upphåll i bindandet?
Foam är kanon som material. Går ju att färga med vattenfasta tusch pennor också. Panduro Hobby, har Pro Marker sådana pennor i en rackarns massa färger. Det finns t.om. en blender om man vill mixa färger?
Tips. Ska du ha fina ben till foam baggar, myror etc. land insekter? Testa med strån från en sop borste eller dylikt. Lacka benen med flug lack efter att du har böjt till dem så ser de ännu bättre ut och blir stadigare.
Man kan också värma en nål och försiktigt trycka mot benen där man vill ha lederna.

VN Nymph skin, är ett härligt material till nymf kroppar.
Kalkon biots, är toppen till realistiska nymf ben och stjärt spröt.
Här har du en fin foam Gräshoppa. Storlek 10 eller 12 streamer krok funkar bra. Är bra som attraktor fluga också när det inte vakar:
Shop the best fly tying materials, hooks, vises and tools. Fly Fishing Rods, Reels, Waders, Accessories and Flies Tied by Charlie Craven. Shop the best brands from Simms, Patagonia, Winston, Scott, Ross Reels, Lamson, Galvan, RIO, Scientific Anglers, Skwala, Hareline, Dynaking, Umpqua, Dr Slick and More.
Ha gärna litet Krystal flash i silver eller pearl som under vinge. Krystal flash, är ett toppen material när man vill ha litet glitter i flugan.
Senast ändrad av Jock Scott; 2011-06-06, 09:48.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
-
Nymf skin köper jag vid ett senare tillfälle men bra tips där. Har redan rensat en liten sopborste på jobbet som jag ska ha som ben till diverse foam flugor. Sen hittade jag även min sons lilla borste (7mån) väldigt fina sprön i den borsten tänkte testa några av dessa till mayfly flugornas stjärtsprön, men får göra det när frugan är ute =D
Foam gräshoppan gav mig en fin ide, nu blir det o binda några steaking caddis med foam kroppar lär flyta fint även i lite tuffare vatten =D
Kom o tänka på en sak nån som testat o göra nymfer av vanliga gummisnoddar ? Ska testa o se hur resultatet blir, visserligen kommer dessa torka ut med tiden men men ska testa iaf =DSenast ändrad av mojoman; 2011-06-06, 15:08.FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös
Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/
Kommentera
-
Hej!
Jasså, du har redan kommit på "sopborst tricket"?
Streaking Caddis med en remsa foam lindad till kropp funkar utmärkt. Satt just och band sådana igår modell Air bus = streamer krok 10 som attraktor fluga. Men har gjort dem i storlek 12 på vanlig flug krok också.
Det går säkert bra att göra både nymf kroppar och bak kroppar på Nattslände puppor av gummi snodd.Senast ändrad av Jock Scott; 2011-06-06, 15:32.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Kommentera