streamers till fluglådan ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

streamers till fluglådan ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• streamers till fluglådan ?

Snart är det dags att sätta sig bindstädet igen. Men denna gång är det streamers som skall göras. Vilka är ett måste för ädelfisk.

Länge sen man gjorde sådana men det jag kommer på just nu är klassikern mickey finn
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Woolybugger svart och även andra färger är en måste, det funkar hela säsongen, Muddler marabou gul.
    Hela listan får du från Jock Skott.
    Mysig med flugbindning på kalla kvällar special när snöar.

Kommentera

Kan bara instämma om den svarta Wooly Buggern och den gula Marabou Muddlern.

Andra godingar är :

Svart, vit och orange Zonker. Med eller utan guld skalle.

Gul och Röd Dog Nobbler.

Masken. I rött eller magenta. Litet knepig att binda dock. Men en bra sen höst och vår streamer.

Ja, och så Mickey Finn som du nämnde.

Skräcken. Svart bind tråd. Några täta kant i kant varv tunn, oval guld tinsel som slutar där kroppen börjar och ca 3-4 mm innan krok böjen tar vid. Kroppen, ska vara tjock och bullig av svart chenille.

Vinge: En bunt gul marabou eller hår först. Ska räcka till krok böjen. + en litet tjockare bunt svart dito material ovanpå, som ska räcka några mm längre än den gula under vingen.

Fluffen. Svart bind tråd. Stjärt: Några 3 -4 cm långa strån Krystall flash i färgen pearl http://www.wittlock.se/sv/flugbindni...all-flash.html En fluffig kropp som tjocknar på mitten av Shaggy Braid i svart eller orange:

2 varv lång fibrigt, svart hackle fram till. Lätt bakåt bundet. Stråna ska helst räcka till krok böjen eller litet längre. Tänk....Black and Peacock Spider hackle.

Tips. Krok storlek 6 och 8 är bra all around storlekar till de flesta streamer flugorna till bågen och Öringen.

Där har du nog streamers som täcker det mesta.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2011-10-05, 11:12.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

tackar för det, nu blir det och beställa en ask för streamers och sen shopping lista för bindmaterial, frugan kommer nog bli tokig snart, vet inte hur mycke man "investerat" på nya flugfiske prylar i år.
        FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
        SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Varsågod.

Den här Danica asken av den stora modellen bör ju fungera bra till streamers. Förvånansvärt billig för att vara en Danica ask faktiskt:

# frugan kommer nog bli tokig snart, vet inte hur mycke man "investerat" på nya flugfiske prylar i år. #

Hmm! ja du.... Jag vågar inte tänka på vad jag har lagt ned på mitt fiske i fråga om spön etc. utrustning + bind material de senaste 2 åren. Visste jag det? Då hade jag nog blivit hämtad av folk i vita rockar medans jag fnissade hysteriskt.

Men å andra sidan har jag ingen dam ( för tillfället iaf) som blir varulv över detta.

Du får väl smyg muta henne med ett resturang besök eller något annat som hon gillar?
          Senast ändrad av Jock Scott; 2011-10-04, 22:04.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Jock Scott, 2011-09-18, 11:40
          1 svar
          1 321 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg SharkGirl  
          Arbetar...
          X