Har era fluglådor ont om plats ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Har era fluglådor ont om plats ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Har era fluglådor ont om plats ?

Känner att man har ett tokbegär att bara binda upp en massa flugor så nu måste jag faktiskt hejda mig själv annars kommer askarna bli som dom va för 15 år sedan. Massvis med olika flugmöster och diverse storlekar men varje gång man fiska, plocka man upp favvon o körde på den. Så nu har man bestämt sig att begränsa det hela och enbart köra på följande flugor.

(Namn och storlek på krok)

Nattslända
    streakin caddis 10,12,14,16
    goddard caddis 10,12,14
    eauropa12 10,12,14
    Nättslände puppa 10,12,14
    superpuppa 10,12,14

Dagslända
    Json kläckare, dun och spent 10,12
    Json nymf 10,12
    montana 10,12,14,16
    Klinkhammer 14,16
    enkel foamspent 14,16
    mohikanen 10,12

Bäckslända
    Json nymf 10,12,14
    Json slända 10,12,14

Övriga
    Json Myran 10,12,14
    Json geting 10,12,14
    knott 16,18

Streamers
    Zonker 6,8
    mickey finn 6,8
    marabou muddler 6,8
    dog nobbler 6,8
    wooly bugger 6,8

Sen vad gäller alla dessa flugor man ska binda så kommer man leta after inspiration på nätet och försöka hitta dom bästa lössningarna från olika flugmöstrerna. Vart efter så kommer dessa att uppgraderas med nya flugor men antalet ska jag föröka ha stabilt. Givetvis så kommer alla varianter på flugorna bindas i olika färger. Med lite snabb matematik har jag fått till att det räcker med 4st dubbelsidiga lådor. nr1 enbart nattsländor, nr2 dagsländor, nr3 övrigt och bäckslända och nr4 streamers.....då kanske frågan kommer inga våtflugor ? nops kommer inte ha några i mitt sortiment, visserligen relativt enkla att binda men då lägger jag hellre ut en nymf eller puppa och fiskar med.

Lägger upp bilder på lådorna vid ett senare tillfälle när de blitt fyllda med flugor
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Ser bra ut iof det där. Och det är ju vettigt att försöka hålla nere antalet mönster. Men vad jag saknar i ditt sortiment är: Griffiths Gnat # 14, 16 och 18. Någon Fjädermygg puppa # 14, 16 och 18. Fjädermyggan, är alltid litet större på våren.
    Och så saknar jag Haröre nymfen 12, 14 och 16.

Detta är flugor jag iaf. aldrig skulle vilja vara utan i asken.

I gengäld, så klarar du dig jätte bra med Streaking Caddis och E 12 på Nattslände sidan. Goddards Sedge är också en väldigt bra imitation. Men knappast nödvändig om du har Streaking Caddis och E 12:an redan.

Dessa 2 Nattslände imitationer binder jag nu mer med 2 mm tjock, foam remsa kropp istället för orginal, kropps materialet. Och färgar sedan dem med vattenfast tusch penna vid behov.

Man tjänar en hel del flyt kraft på att använda foam.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-10-14, 19:14.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

fjädermygg hade jag helt missat, ska läggas till.

Harörenymfen hoppar jag över, varianten av montanan man binder är såpass snarlik med den så den får duga. Binder montanan med sprön, dubbad o ribbad bakkropp, ryggsköld av det man hittar och benen av indisk tupphackel. Får lägga upp lite bilder på kreationerna när man har hela serien klar.

Streakin caddis funkar kanon i strömmande vatten och goddard i sjöar. Kanske är inbildning, men goddard va och är en favvo fluga så den måste finnas i lådan =D
      FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
      SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

O.k.

Spelar ingen roll om det skulle vara inbillning detta med Streaking Caddis och Goddards Sedge? Man ska ju tro på flugan man fiskar med också. Annars är det risk för att man fiskar den dåligt.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
        X