dagens fluga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

dagens fluga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ok. Vart kan jag köpa bra zonker remsa.

Kommentera

• Här:

What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

• Vart kan man köpa zonker remsor som har långt hår? Liknande som finns på gäddflugorna till spinnfisket. Typ magic minnow

Kommentera

• Mistpool har ju en del olika skinn och zonkers, både mårdhund (finn raccoon, rac-hair, och allt vad det heter), opossum etc.
          Annars går ju craft fur att göra zonkers av.

Man kan också spinna egna "zonkers" av långa fibrer, dock får man dom inte att gå utanför baken på flugan så att säga, men har man bara långa fibrer så är det ju skit samma.
          Gör en dubbingloop längst bak på flugan, stoppa in fibrerna, spinn, borsta ut, vik över alla fibrer på ena sidan, och sen är det bara att vika den fram över ryggen på flugan och binda in som en vanlig zonker.
          Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

• Gäddgodis till förbannelse :P

Först ut lite hädelser: spinnerbaits.
            Ta en mörrumspinnare, häkta loss trekroken, byt ut mot: 2/0-krok + glitter nog för en pride-parad, och vips, så har du ett spinnerbait. Funkar toppen, kan meddelas.
            Click image for larger version

Name:	IMG_9353.jpg
Views:	1
Size:	544,7 KB
ID:	1770789

Även dessa är tänkta att häktas på en mörrumspinnare, men funkar även som vanliga flugor.

Name:	IMG_9355.jpg
Size:	329,0 KB
ID:	1770791

Sen var det baitfish och sheepheads för resten. Sist ut Mikas beställning.

Name:	IMG_9352.jpg
Size:	394,9 KB
ID:	1770788Click image for larger version

Name:	IMG_9354.jpg
Size:	353,0 KB
ID:	1770790Click image for larger version

Name:	IMG_9356.jpg
Size:	384,6 KB
ID:	1770792Click image for larger version

Name:	IMG_9359.jpg
Size:	412,3 KB
ID:	1770793

Kommentera

• Lite mer godis för den där fina fisken som engelsmännen kallar för "snot rocket".

Name:	IMG_9353.jpg
Size:	430,9 KB
ID:	1771011

Det mesta glittret i dom här kommer från Bauhaus av alla ställen.
              Dom har nämligen skitfint julglitter, 50 cm långt, för 10 kr st (tror ni jag köpte på mig nog för en hel prideparad eller? :P ) i guld, silver, mönstrat silver, blå, olivgrönt, lila, röd, holografisk vågig rosa, röd och grön, vågig gul, och några nystan av halvgrov "flashdubbing".
              Senast ändrad av Troll; 2013-11-14, 09:57.

Kommentera

• Man får snart börja att kalla dig för "Marabou mannen" Och då menar jag inte flug materialet utan avser en viss choklad godis tillverkare. Gädd godis är du ju bra på b.la.

What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

• Troll, vad använder du som hackel till dina sheepfleece flugor? Har börjat binda lite gräddflugor och tycker det är skit kul. Mycket fina flugor,.

Kommentera

• Det är direkta kopior på Bauer's Sheepfleece skitmört (youtube, eller flydressings hemsida).

Kort innehållsförteckning:
                    Trolls special-tub (en halv eumer hard tube large, med en extra krage baktill av ca 2 cm hard tube X-large; då funkar den som krokhållare både för 2/0 och 6/0)
                    Krage av bucktail
                    Glitter nog för en prideparad (använder blandning av magnum flashabou, holo flashabou, bauhaus julglitter, mm)
                    Lateral scale
                    Sadelhackel (HebertMiner, Whiting, Hareline WB Saddle etc beroende på färg)
                    Strutsherl

Eventuellt (beroende på mönster)
                    en krage av spunnen craft fur
                    Huvud av sheep fleece eller sculpin wool
                    Ögon.

Mitt tips när det gäller material här:
                    För struts, sadelhackel och sculpin wool är WYSIWYG ett måste.
                    Jag har fått så mycket dåligt (iaf för det här ändamålet, även om det går att använda till annat) material vid onlineköp att jag helt tröttnat på det.
                    Iofs, sadelhackel klarar man sig oftast. Där köper jag från Mistpool.

Sculpin wool måste vara mjuk och afro-frissig, och ha lite längd.
                    Har fått ett antal paket som varit rakt som babyhår; det går inte att ställa, eller tova ihop.
                    Och ett par paket med grövre, lite hårdare päls, som heller inte går att ställa och tova ihop.
                    Och ett par paket där fibrerna knappt är 3 cm långa. Helt oanvändbart.

Struts kan man råka få fjädrarnas topp om man beställer på nätet: skitkul när man får tag i rätt färg, och sen upptäcker att längsta herlet på fjädern är nästan 5 cm långt...
                    Eller när man får en andrasorteringsfjäder, hälften av herlen är avslitna till motsv längd.

Även bucktail kan vara värt att ta en kik på och köpa saker man faktiskt sett.
                    En del bucktails har legat nedknölade i nån låda eller så, och alla användbara strån är brutna, böjda, eller så.
                    Senast ändrad av Troll; 2013-12-03, 10:02.

Kommentera

• Ett paket med craftfur får det bli.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                      X