Ett rätt meckligt material att jobba med, kan jag förvarana om, skräpar ner nåt alldeles fantastiskt.
Blir lätt statiskt, och fibrerna är i det närmaste viktlösa, så dom fastnar överallt, och sprider sig rejält.
Att nysa med en handfull lösklippt craft fur i närheten är spännande :P
Jag har fått mest framgång med att klippa det till zonkers, ca 7 mm breda. En halv zonker (ca 6 cm) är lagom till en gäddfluga.
Klipp zonkern, borsta ut fibrerna (så får du bort massa löst skräp, och en del underull), sätt pälsen i en rejält vaxad dubbingögla, och klipp loss "skinnet", och spinn. Borsta och peta sen ut så mycket som möjligt av den spunna biten, och dubblera med svagt fuktade fingrar.
Brukar vara bra att pensla på ett tunt lager superlim innan man lindar craft furen också; i och med att det oftast blir att man lindar "hacklet" på en rätt så brant lutande yta tenderar det annars att glida.
Blir lätt statiskt, och fibrerna är i det närmaste viktlösa, så dom fastnar överallt, och sprider sig rejält.
Att nysa med en handfull lösklippt craft fur i närheten är spännande :P
Jag har fått mest framgång med att klippa det till zonkers, ca 7 mm breda. En halv zonker (ca 6 cm) är lagom till en gäddfluga.
Klipp zonkern, borsta ut fibrerna (så får du bort massa löst skräp, och en del underull), sätt pälsen i en rejält vaxad dubbingögla, och klipp loss "skinnet", och spinn. Borsta och peta sen ut så mycket som möjligt av den spunna biten, och dubblera med svagt fuktade fingrar.
Brukar vara bra att pensla på ett tunt lager superlim innan man lindar craft furen också; i och med att det oftast blir att man lindar "hacklet" på en rätt så brant lutande yta tenderar det annars att glida.
Men du kan dock vara litet mer generös med mängden hår i tussarna. Alternativt använda ett något grövre hår material. Och lägga lindningen bakom huvudet 2 - 3 mm längre bak på kroken för att få ett något större huvud. Jag använder precis som du har gjort gärna röd bind tråd till den lindningen eller röd lack. Jag råkade på Thunder Creek i mitten av 80 talet. Då en kompis band upp ett litet gäng för HÖ fisket i Älvkarleby. Denna variant var strömmings färgad = Silver kropp, vit buk, svart vinge och några få strån blå bucktail högst upp. Och då bunden på low water, lång skaftad lax krok. Den blev snabbt en av HÖ favoriterna för oss i det vattnet. Tog litet senare en 3.4 kg HÖ i Stockholms ström på en sådan också. Säkert en färg variant på T.C. som är bra för kust HÖ också.
Kommentera