dagens fluga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

dagens fluga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flugbindandets förbannelse. Bara ett mönster till så....

Men å andra sidan så är ju corixor bra att ha i asken. Det har man ju fått bevis på litet då och då vid vattnen genom åren.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-05-31, 10:23.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

• det gäller att hitta flugorna som kan efterlikna många kryp vid vattnet, några bra exempel är griffiths gnat, black gnatt osv. Binder mest för att det är kul o tidsfördriv nu.

Sen håller man på med ett litet sidoprojekt, bygga en liten vatten tank på ca 50*15*15cm som jag skall sätta min gamla akvarie pump i, då kan man se hur flugorna rör sig i vattnet när det är fart på vattnet. Bara ren nyfikenhet för att se rörelsen av hackelet och annat material man har till flugorna
      FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
      SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

• En sådan tank är ju guld värd! Smart att du tänkte på detta med pumpen eftersom du fiskar en del i strömmande vatten. Jag använder en av de större och transparenta plast boxarna i kylen som min test tank. Man kan ju läsa ut en hel del av "flug tanken".
        Och kan ta intressanta foton som är bra att ha för framtida bruk.

Senast ändrad av Jock Scott; 2012-05-31, 11:34.

Kommentera

• Ett litet tips bara till framtida foton, Skärma av bakgrunden med en neutral färgad pappskiva, svart funkar inte till mörka flugor och vitt till sljusa. Eller ha olika beroede på vilken färg flugan har
          FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg

Kommentera

• Jepp! Sant det. Bra att du påminde mig. Ska ha det i åtanke nästa gång.

Kommentera

• Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
              [ATTACH=CONFIG]42038[/ATTACH]

Lite grodyngel stod på menyn idag, efter sista trippen så insåg jag att denna imitation fattades i asken, så nu är den biten garderad =D
              En liten iaktagelse jag gjorde i min egen koidamm var att fiskarna (koikarp, guldid samt lite guldfisk) är att dom inte äter grodyngel. Har flera gånger sett dom smaka på ynglen, men spottat ut dem efteråt. Däremot äter de gärna små yngel mm. Vid ett tillfälle så mumsade de ävan i sig en liten groda.

Nu är det ju olika på olika fiskar, samt att de har ju trots allt smakat på grodyngel (fast bara när de var nykläkta, inte senaste veckan). Är det någon som sett ifall öring, harr mm äter de små liven?

/Daniel

Kommentera

• Ursprungligen postat av Danne67 Visa inlägg
                En liten iaktagelse jag gjorde i min egen koidamm var att fiskarna (koikarp, guldid samt lite guldfisk) är att dom inte äter grodyngel. Har flera gånger sett dom smaka på ynglen, men spottat ut dem efteråt. Däremot äter de gärna små yngel mm. Vid ett tillfälle så mumsade de ävan i sig en liten groda.

Nu är det ju olika på olika fiskar, samt att de har ju trots allt smakat på grodyngel (fast bara när de var nykläkta, inte senaste veckan). Är det någon som sett ifall öring, harr mm äter de små liven?

/Daniel
                Kanske var paddyngel du hade i dammen. De har ju ett giftigt hudsekret som skyddar dem mot fisk, kräftor etc,. Syns ju tydligt på mojomans imitationer att det är grodyngel, så de kommer nog funka kanon

Kommentera

• då börjar man smått o binda några mindre glitter flugor som kanske kan locka en o annan hungrig gädda till hugg

Click image for larger version

Name:	12080121.jpg
Views:	1
Size:	598,3 KB
ID:	1763486

Glömde tilläga att epoxy huvud och ögon saknas....måste inhandlas =D

Kommentera

• Snygga! De där kommer krokodilerna att jaga.

Kommentera

• När man väl började igår kunde man inte sluta resulterade i ett gäng glitterflugor inför helgens gäddjakt......får ta en bild på samlingen. Hoppas man hinner på limmet och ögonen innan helgen bara, UV-lim så klart efter att läst en tråd på forumet

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                      X