dagens fluga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

dagens fluga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Quill kläckare.

Quill, ger ju fina och naturligt ledade kroppar. De kan göras av en tunn strimla från en ving penna eller ett hackle skaft. Eller också den klassiska varianten av ett Påfågel herl som man har försiktigt har gnuggat bort " luddet" på med ett mjukt sudd gummi. För den bekväme eller för den som vill ha quill i andra färger?

Påfågel quill i synnerhet är rätt skört. Så man bör vara lätt på handen när man lindar det runt krok skaftet. Man gör även klokt i att stryka på ett tunt lager lim på kroken - bind tråden innan man börjar att jobba med quillet. Ökar hållbarheten väsentligt. Och vill man sedan förhöja glansen hos denna bak kropp? Lägg på ett eller två tunna lager flug lack.

Quill kläckaren består av följande material:

Böjd krok 12 , 14 eller 16. Kamasan B100 är ett bra val.

Tunn svart bindtråd. 0/14 eller tunnare.

Ett Påfågel quill.

En liten bit svart 2 mm tjock foam.

Ett Påfågel herl.

Några få strån från Ripa dun naturell eller grizzly hackle strån. Svart hackle funkar säkert också.

Vinge: Vill man ha det bästa? TMC Aero drywing. Flyter otroligt bra! http://www.dan-tackel.com/6131/aero-dry-wing Eller vanligt, vitt antron eller poly garn.

Recept:

Preparera quillet som jag sade ovan.

Linda bind tråden så att du får en kropp som tjocknar något framåt.

Bind in quillet långt ned i krok böjen. På med ett tunt lager lim på kroken och linda sedan quillet kant i kant. Lämna plats för bröst etc. så att du har ca. en 3.e del "ren krok" kvar.

Bind in foam biten och Påfågel herlet i den ordningen. Linda herlet till en liten kula / bröst. Vik foamen över bröstet. Ankra den med tråden och klipp bort eventuellt överskott.

Bind in hackle stråna på undersidan och framför bröstet.

Bind in garnet och fin trimma bakänden. Ving anlaget ska vara drygt halva flugans längd.

Gör huvudet och avsluta flugan. Lacka quill bakkroppen med flug lacket i tunna lager.

Senast ändrad av Jock Scott; 2014-04-07, 20:52.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

• Tack tack!
      Dom är ju rätt enkla att binda; hade ingen dubbing i rätt färg, så jag gjorde några olika blandningar av hare's ice dub, sen bara att ribba med två spunna cdc-hackel, lägga över ryggen och ribba med koppartråd.
      Den första gjorde jag på enbart cdc, men den tror jag blir helt osänkbar...

Hoppas på att få testa dom om några veckor.
      Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

• Varsågod, det förtjänar du.

Tack för bind tipset! Ska sno ihop några sådana då. Är övertygad om att bågen vill smaka på en sådan.

Skit fiske när det blir dags för dig.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2014-04-07, 20:50.

Kommentera

• Click image for larger version

Name:	uploadfromtaptalk1396900186686.jpg
Views:	1
Size:	119,8 KB
ID:	1773094

Kommentera

• Har testat att göra lite HÖ och regnbågsflugor, kom gärna med kritik. Är mina första. Har bara bundit gäddflugor i 7 år

Kommentera

• Har gjort typ 5 av varje, tog en från vardera hög och fotade :p

Kommentera

• Ursprungligen postat av forren Visa inlägg
                [ATTACH]66763[/ATTACH]
                Ser bra ut för det mesta. Problemet med de där längsta, Baitfish liknande flugorna kan eventuellt vara att det kan komma att vara fisk som bara drar baktill på dem utan att krokas.

Tror att de här flugorna är fint Gädd godis också.

Kommentera

• Okej härligt jo har gjort några små också. Var svårt med propotioner i början.

Kommentera

• Det är ju så i början som sagt. Men det kommer med tiden. Man ska ju lära sig att krypa innan man kan gå sägs det ju.

Som den av de små varianterna som är längst ned till vänster. Så ska kroken ungefär vara i förhållandet till kroppen.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2014-04-07, 23:29.

Kommentera

• Man får anpassa baitfish storleken efter fiskens storlek. Jag har alltid fiskat hem baitfishen relativt fort, ungefär som en rymmande fisk i full fart. Då har inte fisken nått annat alternativ än ta hela betet. Men som jock skrev så förekommer det nafs på långa stjärtar, har haft detta många gånger. Oftast när man kör med lite långsammare hemtagning och längre pauser i hemtagandet......och det är fruktansvärt irriterande när det händer gång på gån innan man fattar att testa en mindre fluga

Men du kan alltid frisera flugorna efterhand,det är det som är fördelen med baitfish. I min ask har jag 3 baitfish av samma sort på samma krok men alla är friserade i olika size.
                      FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                      SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                      X