dagens fluga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

dagens fluga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hej!

Ser ut som varianter på streamern Wooly Buggger. Den övre har ett beadhead som skalle http://mobil.flugor.se/flugbindnings...bead-coneheads Eller kan också vara en plast pärla? Och bindaren har sedan gjort ögonen med en svart, vattenfast tusch penna. Kroppen är av chenille, kropps hackle = Grizzly tupp hackle och sedan en stjärt av marabou med ett par strån krystall flash.

Tror det blir svårt att hitta den i butik. Är säkert bindarens eget mönster. Du får försöka att hitta någon som kan sno ihop ett gäng åt dig.

Edit. Jag kan göra några åt dig om du vill? Framåt februari när jag börjar att binda igen. Hör av dig då med ett PM och din adress. Skicka med detta foto i PM'et också.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2015-12-21, 09:48.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

• Jag bugar och bockar. Kommer garanterat höra av mig mot februari för denna fluga gör Regnbågen väldigt huggvillig :-) jag har letat och letat men ej hittat och är nybörjare på att binda själv :-) åter igen, Stort Tack :-)
      Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
      Flugfiske är en Livs-stil
      2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

• Varsågod. Bara kul att kunna hjälpa till litet. Jag vet självt hur det var innan man började att binda och man hade typ ett ex. kvar av favorit flugan. Då blev man ju en aning stressad.

Här är mitt försök att binda din fluga. Dock med guld skalle. Men kommer att ha silver och förhoppningsvis även pärlfärgade skallar när det är dags att binda åt dig. Såg nu att jag kunde ha gjort stjärten något kortare.

Ska självt pröva denna fluga i den båge damm jag brukar fiska i till säsong starten.

Senast ändrad av Jock Scott; 2015-12-21, 12:28.

Kommentera

• Den ser ju riktigt nice ut :-) och jag kan nästan lämna regnbågsgaranti på den flugan :-)

Kommentera

• Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
            Den ser ju riktigt nice ut :-) och jag kan nästan lämna regnbågsgaranti på den flugan :-)
            Tackar!

Ett tips när du sedan ska binda sådana här "borstar", är att du klipper av en liten bit av toppen på tupp eller höns fjädern ( hacklet ). Och sedan binder in hacklet med den nu ned trimmade toppen längst bak vid krok böjen. Då kommer fjäderstråna att bli allt längre ju närmare huvudet du kommer när du lindar fjädern i en ganska gles spiral över kropps materialet. Sista momentet är att tvinga de främsta stråna lätt bakåt med hjälp av bind tråden. Börja med att stryka de främre stråna bakåt med tummen och pekfingret innan du böjar linda tråden.

I och med att du har fått litet lutning på dessa strån. Så kommer de att i sin tur att luta resten av fjäder stråna längs kroppen.

Bind in materialen vid krok böjen i följande ordning:

1. Marabou stjärten.

2. De 2 st Krystall flash stråna.

3. Chenillen = kropps materialet. Bind in chenillen så att du har en lika lång bit som krok skaftet som sticker ut framtill där du har fäst in detta vid krok böjen. Och en dubbelt så lång baktill som du sedan ska linda runt krok skaftet. Den främre chenille biten, lindar du en spiral med tråd över fram till där skallen är. På så vis, får du en jämn tjock kropp längs hela krok skaftet när du har lindat klart kroppen.

4. Hacklet.

Att binda in materialet i denna ordning gör att du undviker knölar och knutor längst bak på flugan.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2015-12-21, 13:20.

Kommentera

• Tackar :-) skall prova detta :-) skall ju gå en flugbindnings kurs nu till våren :-)

Kommentera

• Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
                Tackar :-) skall prova detta :-) skall ju gå en flugbindnings kurs nu till våren :-)
                Varsågod. Att gå en kurs är det bästa sättet att börja på. Annars kan den här boken rekommenderas:

http://www.settern.se/pedagogisk-flu...Path=118_16_20 Aldrig fel att ha någon form av uppslagsverk. Klingberg, är bra på att förklara flug mönster och tekniker på ett begripligt sätt.

Och så kan du ju alltid fråga här på forumet förstås.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2015-12-21, 16:32.

Kommentera

• The One Worm, variant

Click image for larger version

Name:	One Wrom - Natural.jpg
Views:	1
Size:	411,2 KB
ID:	1779968

Det var första gången jag band det här mönstret och det tog 3 flugor innan jag fick till tekniken och materialen. Den på bilden är den 4:e och den fick snabbt ett par likadana kompisar

De material jag använt i dubbingen:
                  Craft fur - medium brown
                  Soft hackle - Grizzly white/black
                  Ice dub - Peacock
                  Tuppfjäder - Badger, tan / black

Kommentera

• Shysst mask må jag säga!

Kommentera

• Klart väl bunden! Måste vara rena dynamiten för kust HÖ när Borstmasken leker.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                      X