dagens fluga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

dagens fluga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jag är nog inne i en maskanda fas i min flugbindning (Göteborgshumor när den är som sämst )

Sanningen är den att jag inhandlade Magic Tool i somras och har använt den en del för att dubba kroppar och huvuden av den mindre typen (om man jämför med One Worm som är stor) med gott resultat. Det är häftigt hur man kan blanda fjädrar och andra material för att få ett helt annat djup i texturen. Det känns och ser mer levande ut och dessutom kan man smyga in lite Ice dub eller annat glitter för lite extra effekt.

Ytterligare en mask:
    Click image for larger version

Name:	One Worm - Red (M).jpg
Views:	1
Size:	542,0 KB
ID:	1779971

I den röda bytte jag ut tuppfjädern mot ytterligare ett softhackel och fick istället en spretigare kropp med mer liv en den kompaktare lillebrorsan som skymtar i bakgrunden.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
      Klart väl bunden! Måste vara rena dynamiten för kust HÖ när Borstmasken leker.
      Vi får hoppas det smäller på ordentligt. Har lagt en del fokus på HÖ-fisket och insåg att jag saknade maskar i min flugask och man vill ju inte stå där utan om leken sätter igång.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Plums Visa inlägg
        Vi får hoppas det smäller på ordentligt. Har lagt en del fokus på HÖ-fisket och insåg att jag saknade maskar i min flugask och man vill ju inte stå där utan om leken sätter igång.
        Det är jag övertygad om att det gör. En första Masken flugan, av den variant som nu är de väldigt populära P & T varianterna i hel rött eller 3 färgad. Dvs. från huvudet räknat = vit, orange och gul. Denna mask ju från början röd och vit och avsedd för kust fisket. Kanske något som är värt för dig att testa till vår fisket på kusten då HÖ brukar gilla färgglada flugor.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2015-12-22, 08:19.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

• Fick hem mitt första bindstäd i fredags, helt ny på flugbindning men det var något jag ville testa. Har hunnit binda fyra räkor här är den sista som jag tycker blev bäst hittils.

Name:	image.jpg
Size:	823,0 KB
ID:	1780144

Name:	image.jpg
Size:	669,6 KB
ID:	1780145

Är det någon bok som man borde läsa om att binda flugor? Det är kul att sjunka in i bindandet istället för att glo på tv jag tar gärna emot tips och ideer på hur jag kan förbättra mina flugor.

Kommentera

• Ursprungligen postat av nilofgren Visa inlägg
            Fick hem mitt första bindstäd i fredags, helt ny på flugbindning men det var något jag ville testa. Har hunnit binda fyra räkor här är den sista som jag tycker blev bäst hittils.

[ATTACH=CONFIG]84746[/ATTACH]
            [ATTACH=CONFIG]84747[/ATTACH]

Är det någon bok som man borde läsa om att binda flugor? Det är kul att sjunka in i bindandet istället för att glo på tv jag tar gärna emot tips och ideer på hur jag kan förbättra mina flugor.
            '

Se där! En fin början på din flugbindare karriär. Du har förutsättningarna att bli skicklig på detta ser jag.

Här är ett förslag på bok: http://cdon.se/b%C3%B6cker/klingberg...dning-21671628

Klingberg,är skicklig på att lära ut på ett lätt begripligt sätt. You Tube, har ju ett ton med bind beskrivningar också när du har blivit varm i kläderna.
            Kolla in Davie McPhail så ska du se.

Senast ändrad av Jock Scott; 2016-02-03, 20:54.

Kommentera

• Click image for larger version

Name:	DSC_0081.jpg
Size:	907,3 KB
ID:	1780148

Får väl jag visa min oxå :-)
              Har ju precis börjat jag oxå :-)
              Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
              Flugfiske är en Livs-stil
              2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

• Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
                [ATTACH=CONFIG]84750[/ATTACH]

Får väl jag visa min oxå :-)
                Har ju precis börjat jag oxå :-)
                Fin nymf det där! Bind upp den i litet olika storlekar från #10 - #14. Det mönstret kan nog imitera ett antal olika Dagslände nymfer. Bind gärna en helt grön variant också på krok #12. Då har du en bra Flickslända nymf dessutom.

Kommentera

• Här kommer inte bara Dagens fluga utan hela årets Flugor

J:son Match’n Catch - naturtrogna fiskeflugor.

Så bind på!
                  Senast ändrad av Peje; 2016-02-05, 14:55. Anledning: Länkbyte

Kommentera

• Ursprungligen postat av nilofgren Visa inlägg
                    Fick hem mitt första bindstäd i fredags, helt ny på flugbindning men det var något jag ville testa. Har hunnit binda fyra räkor här är den sista som jag tycker blev bäst hittils.

Steffan jensen's räkor är fina, ser ut som den du gjort kommer bli giftig också. Har själv bundit både craft fur och fluo räkor. De är ett jäkla exprimenterande med vikter på dem, om man nu vill ha vikter överhuvudtaget. Men har hittat några jag är nöjda med, har vikten precis som han bara att jag har så den bara når halva krokskaftet mot öglan.

Har du inte testat den i vattnet så borde du göra de, räcker med å sänka ner den i en hink elr liknande. Man får en helt annan syn på flugorna så fort man ser dem i vattnet.

Ursprungligen postat av Silverbågen
                    Med tanke på din fina räka gissar jag att du är intresserad av havsöringsfiske....

Om du inte redan hittat dem så kan jag i så fall rekommendera Eivind Berulfsens bindbeskrivningar på Youtube....

/S
                    Även jag kan rekommendera hela hans kanal, hittade den för några dagarsen. Jäkligt underhållande filmklipp. Sen att man bara förstår 80% av allt han säger gör ju inte saken mindre intressant! Haha
                    Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Silverbågen
                      Med tanke på din fina räka gissar jag att du är intresserad av havsöringsfiske....

Om du inte redan hittat dem så kan jag i så fall rekommendera Eivind Berulfsens bindbeskrivningar på Youtube....

/S
                      Jotack jag började fiska havsöring i höstas, på 20 försök har jag fått en blank o fin en på en vicke. Tänkte testa bombarda i vår se om det ger något.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                      X