Traditionell eller halvfabrikat - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Traditionell eller halvfabrikat

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Traditionell eller halvfabrikat

Hej
    De senaste åren har kommit en hel del nya flugbindning material som har
    förenklat många av flugbindnings momenten.

Jag har provat foam for ett par dagar sedan mycket enkelt och jobba med
    och väldigt effektiv, flyter som en vin kork på vattenytan.
    Jag har bekantad mig med en ny material till, Realistiska Nymfben eller
    Realistiska Nymfrygga
    Click image for larger version

Name:	RNB_CL1_115.jpg
Views:	1
Size:	33,4 KB
ID:	1807765
    Click image for larger version

Name:	RNL_N1_106 (1).jpg
Views:	1
Size:	39,4 KB
ID:	1807766
    Jag kan se foam som en ny material (för mig iaf) som många andra syntetiska
    material som finns på marknad, men de halv färdiga material är nåt som oroar mig.
    Jag undrar om vi är på väg till en halvfabrikat flugbindning?
    Jag är red att nya generationen som skriver HEJ JAG SKA BÖRJA BINDA....
    lär sig aldrig hur gör man en nymfrygg av fasan eller
    kalkon Stjärtfjäder eller hur knyter man en fjäder fiber för att emittera insekts ben.
    Vi ska inte glömma att flugbindning är en traditionellt
    hantverk.
    Skitfiske
    P.s: Jag är ingen fundamentalist!! traditionellt, kanske!!
    Senast ändrad av Mickefinn; 2011-10-18, 00:28.

Hej Micke!

Jag hade precis samma tanke gångar till en början när syntet materialen började bli allt vanligare. Tyckte då att använda foam, gummi, och plast inte kändes som riktig flug bindning. Och kanske t.om litet av fusk rent av?

Men så insåg jag att det finns så många fina traditionella mönster som aldrig kan ersättas helt av dessa syntet flugor. Hackle, fjäder av olika slag och dubbing material + hår har ju ett helt annat liv och rörelse i sig helt enkelt som blir rätt svåra att ersätta. Och tittar man närmare på div. s.k. realistiska flug mönster? Så finns det nästan alltid inslag av natur material i dem ändå.

Och vem vill vara utan en Haröre nymf, Streaking Caddis eller en Wooly Bugger i asken t.ex. frågar jag mig ? Jag skulle då inte vilja ha en W. Bugger med nylon hackle och gummi kropp iaf.

Jag ser nu mer "realism och konst material bindandet" dels som ett sätt att testa gränserna för ens kunnande och utvecklas som flug bindare. Och dels för att som vi båda sade förut, att det är kul att ha en ask med sådana flugor.

Jag kan också se en annan nytta med foam. Det gör att man kan använda de billigare Kinesiska och Indiska tupp nackarna till vissa torr flugor utan att riskera att de sjunker som en grå sten efter ett par minuter. Att direkt köpa 3 - 4 Whiting eller Metz torrfluge nackar är sällan en option i början av ens flug bindar karriär när man redan har lagt ned en ganska vacker slant på städ, verktyg, div. krok och de andra, nödvändiga materialen.

Och till tyvene och sist. Det finns ju flug bindare, som inte vill hålla på, eller kan göra nymf ben genom att knyta ihop fasan stjärt strån eller tillverka dem av biot strips t.ex. av olika anledningar. Och de är nog väldigt glada att det finns halv fabrikat att köpa från Json t.ex.

Nä, så jag har tänkt om en del från att ha varit en ganska konservativ flug bindare.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-10-18, 11:02.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Halvfabrikaten verkar vara här för och stanna. Syntetmaterialen också. Men jag kan efter många timmars flugbindning och ännu fler timmars fiskande med flugorna säga att jag väljer traditionellt bundna flugor framför dom i helsyntet.

Tex hellre en zonker än en Baitfish variant i syntet fibrer, om jag ska imitera tex en spigg.
      / Karki
      http://www.silverbums.com

Kommentera

Jag kommer ihåg i början argumentet för syntetiska material var mest för att ersätta natur material som var från
        utrotningshotade djur.
        I dag känns som ide och teknologi hand i hand har skapat en ny sort flugbindnings konst, Realistiska flugor.
        Min rädsla är mest för, det kan komma och det ska komma med tiden att kunna köpa färdiga nymfer eller torrflugor
        som man stoppar i de en krok, på samma sätt som man gör med en jigg och t.o.m med doft som kan locka fram fisken.
        Syntetisk material som foam (min absolut nya favorit material )eller dubbing i alla ära, jag vill inte att nån ska klubba
        ihjäl en säl bara för att jag vill binda en fluga med sälhår, jag tycker t.o.m det är bra att syntmaterial finns.
        Jag måste säga det också att det är inget kritik mot de som använder
        halvfabrikat (Hahah, jag var lite taskig… men ändå!) material.
        Jag har sagt innan i en annan tråd (Som Jock nämnde)det är roligt att ha några såna flugor i asken båda for
        experimentets skull eller kanske bara för att de ser finna.
        Efter allt hur ofta har man lagt extra arbete på en fluga bara för fiskarens ögas skull int fisken.

Skitfiske

Kommentera

# Min rädsla är mest för, det kan komma och det ska komma med tiden att kunna köpa färdiga nymfer eller torrflugor
          som man stoppar i de en krok, på samma sätt som man gör med en jigg och t.o.m med doft som kan locka fram fisken.#

Det har en gång i tiden gjorts försök med färdiga gummi nymfer. Det var Norska Hörgård som gjorde dessa. Men deras popularitet blev ganska kortvarig. Och jag tror nog att de flesta flug fiskare med själv aktning skulle vägra att knyta på något slags konst material och doft fluga.

Foam torr fluga med räk doft. Kan det vara något? Nä fy för !!!

Några sådana skapelser kommer ingen någonsin att hitta i mina askar i så fall!
          Senast ändrad av Jock Scott; 2011-10-18, 16:52.

Kommentera

Gummi nymfen har jag missat.

Kommentera

Det är kanske inte så konstigt. Jag har för mig att den tillverkades till framåt mitten av 80 talet tror jag att det var? Den var populärast hos HÖ och Lax flug fiskarna. Fanns i rött eller grönt. Tyvärr, hittar jag ingen bild på den så att jag kan visa hur den ser ut.

Edit.

Jag skulle förstås ha tittat på de Norska sidorna litet mer noggrant.

Här är iaf. den enda bild på Hörgårds gummi nymf jag har hittat:

Senast ändrad av Jock Scott; 2011-10-18, 18:42.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
              X