Dags att börja binda själv... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dags att börja binda själv...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Dags att börja binda själv...

Hejsan!

Jag har fiskat lax 3 år i Lagan, och nu är jag trött på att köpa flugor. Och dessutom blivit väldigt intresserad av att göra egna flugor.

Jag tänkte höra med er om ni har några tips vad man ska köpa för grejer.
    Till och börja med så måste jag köpa bindning städ, vilken typ ska jag ha? Det är nog mest tubflugor jag kommer att binda.

Jag har möjlighet att köpa från Kina, eftersom jag har några kollegor där.
    Och jag ska till Usa om några veckor, så jag har möjlighet att köpa där också.
    Jag antar att det är billigare där och mer utbud.

Hittade den här i Kina:

Är det något att ha?

Skulle vara mycket tacksam om ni kan ge mig lite tips.

Hej!

Vad du behöver:

Ett städ då. Nu är det ju frågan om hur hårt du tänker satsa? Om du ska börja med ett skaplig budget städ typ detta: http://www.wittlock.se/sv/flugbindni...ssic-vise.html Och sedan byta upp dig? Eller direkt köpa ett kvalitets städ från någon av de stora märkena typ Anvil, Dynaking, HMH, Odyssey, Regal eller Renzetti? Men då kostar det en slant. Och så ska du ju helst ha ett s.k. True Rotation städ typ det du länkade till. Så att kroken hamnar i horisontellt läge även när du vänder kroken på rygg. Regent städet jag länkade till är ett roterbart städ men inte True rotation dock. Men klart pris värt å andra sidan.

Utöver det, så är det ju följande verktyg du behöver:

Tråd hållare. Här kan det vara värt att köpa en modell med keramiskt inlägg som skyddar tråden.
    Men använd inte en så kallad "tråd trädare" av metall till sådana här trådhållare. Då kan du skada inlägget med tiden.

Whip Finish. Ett verktyg som gör det enkelt att göra de avslutande halv slags knutarna på tråden när du avslutar flugan.

En bra hackle tång eller 2 i olika storlekar med gummi på käftarna är bra att ha när du lindar fjäder om krok skaftet.

Dubbing nål. Köp en med en tunn nål. Denna används till att rugga upp kropps material och att applicera lack på flugans huvud med.

Tub nål (ar)att sätta i städet käftar när du binder tub flugor.

Saxar. En billig Indisk sax för c. 35:- till hårda material. Och en kvalitets sax typ Dr. Slick Arrow med tunna och spetsiga skär för fin klippning av fjäder och andra mjuka material.

Material:
    --------

Bind tråd. Eftersom du ska binda Lax och HÖ flugor. Så kan du ta litet grövre bind tråd typ 0/6 - 0/8 grovlek. Ju högre nummer? Ju tunnare tråd.

Svart, röd, gul och grön bör täcka dina behov bra.

Flug lack. klar.

Bly tråd till förtyngning under kroppsmaterialet. Finns ju även s.k. Cone heads som man binder in / limmar på framme vid krok ögat.

Tinsel. Silver, och guld är bas färgerna. Både oval och flat. Medium och tunn. Den senare till tags nere i krok böjen.

Garn eller floss silke i olika färger. till kropparna. Kolla i garn bodarna. Där kan du fynda garn billigt.
    Floss silke, är tunnare och glansigt. Det säljs enbart som flug bindar material.

Chenille, är ett annat bra kropps material du kan kika på om du vill ha litet lurvigare kroppar? Medium borde funka bra.: http://www.wittlock.se/se/search.php. Brun, grön, svart, vit, gul, röd, och orange.

Flash. Glittriga strån eller tunna remsor som man blandar in i vingen för att öka synligheten. Krystall flash, tycker jag är bra: http://www.wittlock.se/sv/flugbindni...all-flash.html

Div. hår Här finns det en upp sjö av både syntet och natur hår att välja mellan såsom Bucktail och Ekorr svansar i olika färger t.ex. Samma färger som chenillen. Grå och brun Amerikansk Ekorr svans är bra om du vill ha någon spräcklig detalj i vingen?

Sadel hackle. Stora tupp fjädrar till hackle / ben på flugan. Svart, gult, grönt, blått, orange, och rött bör du ha. Säljs i påsar.

Pärlhöna ( Används även det till hackle). Naturell, röd och blå.

Guldfasan Nacke. Inte så väldigt nödvändig. Men vill man ha guld skimrande stjärtar eller orange / svart bandade dito a la' klassisk Lax fluga? Så ska man ju skaffa en sådan nacke.

Lax och tub krok + tuber kan du hitta hos Wittlock också.

Kan du hitta cyckel ventil gummi på meter vara någonstans? Köp det. Bra till att tycka fast en par cm lång bit på bak änden av tuben som krok hållare.

Ja, här har du vad du behöver för att starta upp det hela. Och kunna binda upp en hel del olika Lax och HÖ flugor + tuber.

Tips. Du kan även använda ihåliga bomulls pinne skaft typ Topz som tub.

Edit. Jag vet inte om det där städet du länkade till är värt pengarna? Har aldrig sett det tidigare.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-10-20, 12:11.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Kom att tänka på det.

Du sade att det i huvudsak blir tub flugor du ska binda? Då kan du ju börja med detta kanske? Eller skaffa ett som kompliment till ett vanligt städ.

Här är det bästa tub städet: http://www.flyfishusa.com/fly-tying/...i/rz-tube.html

Har inte sett det i butik i Sverige dock. Men eftersom Wittlock har Renzetti i sitt sortiment. Så kan de nog ta hem ett om du inte ska handla det från USA?

Kommentera

Rävhår, rävhår och rävhår. Och lite icedub.
        A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Du stället alltid upp i vått och torrt Jock

Ser så jäkla kul ut att kunna binda sina egna flugor, men först måste jag väl bara bli en bättre flugfiskare så man vet vad man binder för

Kommentera

Tack! En gör så gött en kan.

# Ser så jäkla kul ut att kunna binda sina egna flugor, men först måste jag väl bara bli en bättre flugfiskare så man vet vad man binder för #

Njae, du har ju ett fint tillfälle under den kommande vintern att börja binda och ladda flug askarna med fisk godis inför den stundande säsongen. Och en och annan fluga har väl förvunnit i grönskan eller i någon fisk som slet sig kan jag tro? Aldrig fel att vara väl försedd med div. kusar. Du hinner ju utvecklas som flugfiskare under nästa säsong oxå.

Så nu vet du varför du ska binda?
            Senast ändrad av Jock Scott; 2011-10-20, 14:31.

Kommentera

En liten tips angående köp av material.
              bestäm dig först för vilka flugor eller tuber skall bindas och sedan köp bara de
              material som du behöver till jobbet.
              En vanlig beteende som ny flugbindare är det att man köper alltid lite mer och några till, plåtslig har man lådor med bind material
              som ligger där bara.

Här har du en alt. for tubbindning städ som är bra o börja med annars den som Jock rekommenderar är en säkert kort.
              Senast ändrad av Mickefinn; 2011-10-21, 23:20.

Kommentera

Tack så mycket för alla tips, framför allt Jock!
                Det ska bli så kul att börja binda flugor nu under vintern.

Jag ska till USA om 2 veckor, men jag kanske köper det som du föreslog och sen om jag hittar nåt bra där så köper jag det också. Sen kan man aldrig få nog av flugbindnings material.

Tack så mycket för hjälpen!

Mvh
                Alban

Kommentera

Varsågod! Och ha det så kul vid städet när du är igång. Hoppas få se litet av dina alster senare i vinter.

Klokt att försöka handla det mesta i USA. Ett städ som kostar 2000:- här kostar kanske 1300 - 1400:- "over there".

Och som sagt, material det har man aldrig för mycket av. Jag samlar fortfarande efter alla dessa år.

Kommentera

Det finns väldigt mycket fina hår på tradera till väldigt bra priser. Tempelhund har ju otroligt fint, och bra hår till laxflugor.
                    Däremot är jag tveksam till det etiska med tempelhund.
                    Jungeltupp kommer du att ramla på överallt. Den är dyr, stor risk att den är olaglig, citesintyg ska finnas på odlade. Men framförallt är den helt onödig, endast fin att se på.
                    Jag hjälper dig gärna att komma igång men själv så binder jag krokflugor.
                    A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                    X