Olika kvalitet på Uni-Thread tråd? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Olika kvalitet på Uni-Thread tråd?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Olika kvalitet på Uni-Thread tråd?

Hej

Jag har köpt på mig en hel del olika färger, samt olika tjockhet av bindtråd. De flesta är av märket Uni-thread. Har dock upptäckt att det är ganska stor skillnad mellan olika trådar av samma tjockhet. Som exempel så använde jag igår tre olika UT trådar av tjocklek 8/0. och det var stor skillnad i hållbarhet mellan dem. Dels så var den en svart och en oliv, vilka gick av ganska lätt, dels en grå vilken höll betydligt bättre. Har märkt detta tidigare också och i synnerhet den svarta tråden har jag blivit riktigt förbannad på tidigare.

Har nu äntligen fått Rite's nya trådhållare och med hjälp av inställningen av trådstyrkan så har jag hoppats på att kunna gå ner i trådtjockhet. Men med den ojämna kvaliteten på trådarna så vet i f-n hur det kommer att fungera.
    Är det någon annan som upptäkt detta, eller har jag haft maximal otur med måndagsexemplar. Om jag skulle byta märke på trådaren, vad föreslås i så fall? Binder mest mellan storlek 12 och 16, men kan bli en och annan större och ibland lite mindre skapelser :-)

/Daniel

Får återkomma efter nån månad i veckan landar min leverans med olika trådfärger och dimensioner på denna tråd. Har ett gäng flugor att binda till nästa säsong. Ska tänka på saken när man binder
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Hej!

Jag band på UNI ett tag. Men tröttnade på den för att som du säger, att den är ganska ojämn i kvaliteten.

Nu mer binder jag hjorthårs flugor med Danvilles Flymaster 6/0 Och de andra flugorna med Gordon Griffiths Sheer 14/0. Funkar bus bra ned till # 18 iaf. Trevlig tråd att binda streamers på också eftersom den tunna tråden ger ett nättare huvud.

Den grå Danville tråden smälter in bra bland naturellt, grå - brunt hjort hår.

Danville tråden kan du ta i en hel del med när du drar åt. Men Gordon Griffith tråden är ovanligt stark för att vara så pass tunn ändå. Har aldrig haft några problem med någon av dessa trådar. Inte ens med en av min gamla och icke keramiska tråd hållare från Indien.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2011-11-04, 20:25.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Kalas,

Skall testa Gordon Griffiths.

/D

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
        Hej!

Jag band på UNI ett tag. Men tröttnade på den för att som du säger, att den är ganska ojämn i kvaliteten.

Nu mer binder jag hjorthårs flugor med Danvilles Flymaster 6/0 Och de andra flugorna med Gordon Griffiths Sheer 14/0. Funkar bus bra ned till # 18 iaf. Trevlig tråd att binda streamers på också eftersom den tunna tråden ger ett nättare huvud.

Den grå Danville tråden smälter in bra bland naturellt, grå - brunt hjort hår.

Danville tråden kan du ta i en hel del med när du drar åt. Men Gordon Griffith tråden är ovanligt stark för att vara så pass tunn ändå. Har aldrig haft några problem med någon av dessa trådar. Inte ens med en av min gamla och icke keramiska tråd hållare från Indien.

Kommentera

Gör så. Det är den bästa tråd jag hittills prövat som är både billig och pålitlig.
          Jag har den i brunt, svart, gult, oliv, och grå. Ingen variation i hållfasthet mellan färgerna heller.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2011-11-06, 19:05.

Kommentera

Kalas, då blir det den :-)

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
            Gör så. Det är den bästa tråd jag hittills prövat som är både billig och pålitlig.
            Jag har den i brunt, svart, gult, oliv, och grå. Ingen variation i hållfasthet mellan färgerna heller.

Kommentera

o.k.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
              X