5 flugor i resten av dit liv ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

5 flugor i resten av dit liv ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• 5 flugor i resten av dit liv ?

Tänkte kolla med er andra vad ni har för favoriter. Så lista era 5 favoriter, som ni skulle ta med i bagaget om ni fick bara välja 5st. Givetvis skippar vi färg och storlek, då skulle de bli för svårt =D

1. Streakin caddis
    2. Klinkhammer
    3. guldribbad haröra
    4. zonker
    5. superpuppan

Dessa flugor skulle va mitt val, tror man täcker det mesta med denna setup. Vad enkelt det skulle vara om man fick bara fiska med denna setup. Tycker att man inte gör nått annat än letar efter nya flugor i binda o askarna blir bara tyngre o tyngre =D
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

1. Flashfluga
    2. Flashfluga
    3. Flashfluga... ja du fattar!!

Fiskar bara gädda.

Ps. Tycker du flugaskarna är bli tunga, börja aldrig jerkfiska!!

Kommentera

Haröra med guldskalle
      Klinkhamer
      Streaking Caddie
      Superpuppa
      Royal Coachman
      A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Streaking Caddis.
        Fjädermygga typ Griffiths Gnat.
        Harörat.
        Svart Wooly Bugger.
        Orange Zonker.

Hade jag fått lägga till någon torr E. Vulgata imitation, Fjädermygg puppa, Flickslände nymf och någon svart, liten torris också? Då hade jag nog kunnat ta mig igenom P&T fiske säsongen med en juste fångst kvot utan större problem med varierande storlekar på dessa flugor.

Håller med dig om att man lätt blir alltför glad i att binda upp tok många mönster av ren nyfikenhet. Men till nästa säsong så ska ska jag banta sortimentet rejält. Det blir lätt besluts ångest nere vid balj kanten annars när man har för många mönster i askarna.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2011-11-27, 13:59.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rullknäckarn Visa inlägg
          1. Flashfluga
          2. Flashfluga
          3. Flashfluga... ja du fattar!!

Fiskar bara gädda.

Ps. Tycker du flugaskarna är bli tunga, börja aldrig jerkfiska!!
          Hade flugfiske uppehåll i 15 år tills våren i år, då börja flugfisket igen och helt ny uppsättning av allt skaffades. Jerkfiska en heldel under denna tid o jisses en hel väska med beten. Totalt 5 plano askar fullproppade med saker samt alla fickor i väskan fyllda med tillbehör av alla slag. Jerkfiske och gädda började helt enkelt smaka trä.

Jock, det är så det börjar, om man fick lägga till en o annan fluga då har man 20 askar fyllda med flugor varav kanske 20% har haft kontakt med fisk och vatten =D
          FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg

Kommentera

Wooly Bugger
            Fjädermygga
            Mayfly(Vulgata)
            Black martinez
            Montana

Kommentera

Haröra med guldskalle.
              grön tjecknymf
              Muddler minnow
              Klinkhammer
              Streaking caddis

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
                Hade flugfiske uppehåll i 15 år tills våren i år, då börja flugfisket igen och helt ny uppsättning av allt skaffades. Jerkfiska en heldel under denna tid o jisses en hel väska med beten. Totalt 5 plano askar fullproppade med saker samt alla fickor i väskan fyllda med tillbehör av alla slag. Jerkfiske och gädda började helt enkelt smaka trä.

Jock, det är så det börjar, om man fick lägga till en o annan fluga då har man 20 askar fyllda med flugor varav kanske 20% har haft kontakt med fisk och vatten =D
                Jo, sant det. Jag är säker på att när jag "städar" ur mina askar ( 4st). Så hittar jag säkert flugor jag inte ens kommer ihåg att jag bundit?

Jag ska försöka få ned det hela till 2 askar. Med följande flugor:

Torr flugor.
                ----------

Streaking Caddis

Vulgata imitation, Troligen gul / oliv Klinkhammer.

Griffiths Gnat.

Black Grizzly. = En Black Gnat variant med svart kropp, vit poly vinge och parashute bundet grizzly hackle + några svarta hackle strån som stjärt på vanlig torr fluge krok.

Torr, svart myra.

Charlie Boy Hopper.

Torr foam Geting.

Creme bakkropp och med brunt bröst och hackle Super puppa.

Brun F Fly.

"Hjorthårs puppa" med gul kropp, rött bröst och röd, kort garn stjärt. Är väldigt giftig om man fiskar den på ca 1 1/2 m tafs och sjunk lina. Och drar ner den mot bottnen med korta knyckar precis som man fiskar Booby nymfen. Men funkar ju som torrfluga också. Den naturellt grå / bruna med gul garn stjärt är bra den med. Vanlig krok #10 och 12 räcker.

Nymfer
                -------

Harörat.

Black Martinez

Flickslände nymf.

Fjädermygg puppa.

Nattslände puppa förtyngd.

Black & Peacock Spider.

Peasant Tail Nymph.

Torrisarna och nymferna på krok 10, 12, 14 och 16. Med undantag för Black Martinez = Streamer krok 8 och 10. Och Charlie Boy Hopper på streamer krok 10 och 12.

Streamers och lur djur Storlek 6 och 8.
                -------------------------------------

Zonker. Orange, svart och vit.

Gul Marbou Muddler.

Appetizer. http://www.classicflytying.com/pattern5621.html

Svart Wooly Bugger.

Mickey Finn.

Ja, detta är ju flugor som har gett bra med fisk under årens lopp. Fler än så borde jag inte behöva.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2011-11-27, 19:52.
                What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
                  Tänkte kolla med er andra vad ni har för favoriter. Så lista era 5 favoriter, som ni skulle ta med i bagaget om ni fick bara välja 5st. Givetvis skippar vi färg och storlek, då skulle de bli för svårt =D

1. Streakin caddis
                  2. Klinkhammer
                  3. guldribbad haröra
                  4. zonker
                  5. superpuppan

Dessa flugor skulle va mitt val, tror man täcker det mesta med denna setup. Vad enkelt det skulle vara om man fick bara fiska med denna setup. Tycker att man inte gör nått annat än letar efter nya flugor i binda o askarna blir bara tyngre o tyngre =D
                  Bara att lämna övriga flugor hemma. Gör en ask med enbart dessa flugor och ta med dig.
                  A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Guideline Visa inlägg
                    Bara att lämna övriga flugor hemma. Gör en ask med enbart dessa flugor och ta med dig.
                    Det är i princip dessa jag har i askarna men i olika färger, storlekar och guldskallar, alla dom flugorna jag listade har jag bundit från storlek 10-16 (förutom zonker som är 6-8). Sen är det några andra flugor som utfyllnad i askarna

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                    X