Torrflugan Black Grizzly. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Torrflugan Black Grizzly.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Torrflugan Black Grizzly.

Hej!

Här kommer en av mina egna skapelser. Ingenting märkvärdigt i och med att flugan i stort sett är en modifierad Black Gnat med, som ni ser parashute grizzly hackle, antron garn vinge och och litet Påfågel herl till bröst.

Inga konstigheter när det gäller materialet i övrigt heller.

Några strån svart tupp till stjärt och en bind tråds kropp i svart som tjocknar något mot bröstet.

Jag fick ide'n till den förra vintern då jag funderade i följande banor.

Black Gnat, är en mycket bra fluga i sig. Imiterar ju alla slags tänkbara svarta insekter, beroende på vilken krok storlek man använder?

Grizzly hackle, har ju förmågan att addera liv och rörelse åt flugan. Och till sist så har parashute flugor ett större "fot avtryck" på ytan än klassiskt, lodrätt hacklade flugor. + att som en bonus landar de som som namnet antyder mjukt och fint på vattnet.

Kanske man skulle kombinera ihop dessa egenskaper till en, enda fluga?

Så föddes Black Grizzly. Regnbågen och Bäcköringen har då inte haft några invändningar mot den.

Tyvärr blir ljuset i fotona gul aktigt beroende på att jag använder lågenergi lampor vid flug bindar hörnan. Olyckligvis, hjälper det inte mycket att jobba med ljuset i ett bild behandlings program heller.

Men jag tror att ni ser hur flugan ter sig iaf?

Upptäckte i dag att sätta en bit matt, vit kartong på trådvaggans arm som neutral bakgrund med hjälp av en hackle tång gör att det är lättare att se detaljerna på flugan när man binder.

Finns ju sådana "köpe bakgrunds skärmar" till vissa städ märken. Men att betala mellan 80:- och 130:- + frakt för en känns litet pestigt, när man lätt kan åstadkomma en självt som ni ser.

Senast ändrad av Jock Scott; 2011-12-04, 20:53.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Läcker liten sak. Blev till att binda ett par st omgående. Men som vanligt när jag binder parashuter får jag problem när jag fäster in hacklet, alltså det sista jag gör då binder in så mycket hackel att det täcker krokögat grrrrr vad göra åt detta ? För du fäster väl in hacklet i slutknuten ? Hoppas du begriper vad jag menar.....

Kommentera

Ett litet tipps som klingberg körde med är att fäst hacklet med 2-3 varv sen vik det bakåt och forma ett huvud. Men tycker själv att det är enklare att avsluta det hela med att dra den över krokskaftet och sen snett neråt, sen fåästa den med några varv klippa av och forma dit ett litet huvud som gömmer allt

bifogar en tuben länk på en som är riktigt duktig på binda så ser du hur han gör (nej det är inte jag även om man önska sig det =D)

FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
      SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av carpenter Visa inlägg
        Läcker liten sak. Blev till att binda ett par st omgående. Men som vanligt när jag binder parashuter får jag problem när jag fäster in hacklet, alltså det sista jag gör då binder in så mycket hackel att det täcker krokögat grrrrr vad göra åt detta ? För du fäster väl in hacklet i slutknuten ? Hoppas du begriper vad jag menar.....

Tackar!

Jag kör med toppen av ett lillfinger från en gummi disk handske som jag har klippt ut ett hål i botten av "gummi skålen" man får då. Hålet, är något mindre än röret på tråd hållaren och så har jag den kupade sidan vänd framåt.

När jag ska hålla undan hacklet? Så skjuter jag bara "skålen" över röret, längs tråden och pressar den över det ställe där jag sedan ska avsluta flugan / göra huvudet och mot hacklet. Funkar perfekt till att hålla undan hacklet på alla slags torr flugor. Jag använder den t.om när jag ska tvinga hacklet att luta litet bakåt på Wooly Buggers med hjälp av bind tråden.

Glöm bara inte att skjuta tillbaka den över tråd hållar röret innan du klipper av tråden.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2011-12-05, 22:21.

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
          Ett litet tipps som klingberg körde med är att fäst hacklet med 2-3 varv sen vik det bakåt och forma ett huvud. Men tycker själv att det är enklare att avsluta det hela med att dra den över krokskaftet och sen snett neråt, sen fåästa den med några varv klippa av och forma dit ett litet huvud som gömmer allt

bifogar en tuben länk på en som är riktigt duktig på binda så ser du hur han gör (nej det är inte jag även om man önska sig det =D)

http://www.youtube.com/watch?v=t-as9...feature=relmfu

Den där metoden fungerar ju bra den med. Mr. McPhail, är en klurig kille han!

Kommentera

Hej
            Tackar för tipsen. Fingertutan funkade alldeles utmärkt. Riktigt vass den där skotten har en bit kvar dit....

Kommentera

Varsågod.

Tack självt. Men hela äran av "finger tutan" kan jag inte ta åt mig. Jag läste om den för ett par år sedan i en tråd på Edge flugfiske forumet. Men visst fungerar den bra.

Du kommer dit hän du med vad det lider.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
              X