Flöten med genomgående hål... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flöten med genomgående hål...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Flöten med genomgående hål...

    En fråga till er som gör egna flöten. Jag ska börja tillverka cigarrformade gädd/gösflöten med genomgående hål (längs hela kroppen alltså)... vet någon hur man ska göra hålet?... så att det inte blir snett...

  • #2
    Gör hålet först och flötet sen...

    Kommentera


    • #3
      jag skulle sätta up flöte i en fixtur som jag tillverkat ´sen är det bara att borra och kolla så det stämmer sen använder jag den fixturen i fortsättningen också om jag tillverkar många flöten förutsatt att första blev bra

      Kommentera


      • #4
        Som sagt börja med hålet! Om du gör flötet av Balsa, vilket jag antar så kan du göra så här:

        - Utgå från en "stor bit" Balsa
        - Borra ett hål i balsabitens längdriktning, så bra som möjligt! Ett bra sätt kan vara att lägga borrmaskinen på arbetsbänken så att borret är horisontellt, sedan lägger du balsabiten i lagom höjd!
        - Stick igenom en tunn blompinne, cykeleker eller likande genom hålet. Nu har du en bra centrum linje!
        - NU kan du forma ditt flöte genom att tälja, raspa elelr likande. Ett alternativ för att få det snyggt är att fästa den genomgågne pinnen i borrmaskinen och "svarva" fram ett flöte med sandpapper!
        När flötet är format så ersätter du centrumpinnen med ett tunnt plaströr (t.ex bläckbehällaren i en vanlig kulspetspenna), limma fast denna i centrum-hålet
        - Lacka flötet noggrannt... gärna med 2-komp lack!

        I'm homemade
        ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸><((((º>¸.·´¯`·.,><((((º>

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av homemade
          Som sagt börja med hålet! Om du gör flötet av Balsa, vilket jag antar så kan du göra så här:

          - Utgå från en "stor bit" Balsa
          - Borra ett hål i balsabitens längdriktning, så bra som möjligt! Ett bra sätt kan vara att lägga borrmaskinen på arbetsbänken så att borret är horisontellt, sedan lägger du balsabiten i lagom höjd!
          - Stick igenom en tunn blompinne, cykeleker eller likande genom hålet. Nu har du en bra centrum linje!
          - NU kan du forma ditt flöte genom att tälja, raspa elelr likande. Ett alternativ för att få det snyggt är att fästa den genomgågne pinnen i borrmaskinen och "svarva" fram ett flöte med sandpapper!
          När flötet är format så ersätter du centrumpinnen med ett tunnt plaströr (t.ex bläckbehällaren i en vanlig kulspetspenna), limma fast denna i centrum-hålet
          - Lacka flötet noggrannt... gärna med 2-komp lack!

          I'm homemade
          Mina flöten är ca 15 cm långa.... och jag tror inte att de finns borr som e så långa, eller du kanske menar att jag ska borra halvägs och sedan göra resten av hålet med hjälp av en pinne?...

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av natito
            Mina flöten är ca 15 cm långa.... och jag tror inte att de finns borr som e så långa, eller du kanske menar att jag ska borra halvägs och sedan göra resten av hålet med hjälp av en pinne?...
            Det finns längre borr än så! Gå till en välsorterad järnaffär om du inte hittar på affären runt hörnet.

            /Martin

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Martin_G
              Det finns längre borr än så! Gå till en välsorterad järnaffär om du inte hittar på affären runt hörnet.

              /Martin
              ok, men finns det så långa borr även med så liten diameter (2-3 mm)?

              Kommentera


              • #8
                Har aldrig sett så smala och långa borr, men det finns säkert. Jag har själv ett 25cm långt 6mm i diameter.

                /Martin

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av natito
                  ok, men finns det så långa borr även med så liten diameter (2-3 mm)?
                  Varför skall du ha en så smal borr som 2-3mm? Är det inte bättre att göra hålet typ 5-6mm och leta på ett lämpligt plaströr (plastslang typ tryckluft eller bromsslang) och limma fas i hålet?

                  Bara kommer med ett litet förslag. Är inte så bra på flötens utformning men att köra ett 2-3 mm hål och sen köra linan direkt i det borde leda till stort slitage på fötet. Borde vara bättre med ett rör i nån form av plast i mitten på flötet.

                  Kommentera


                  • #10
                    Eller så åker du till biltema

                    http://www.biltema.se/products/produ...&iItemId=21888

                    en 3x300mm borr. i snabbstål. 19:90:-

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av oskarvennberg, 2023-09-20, 17:41
                    4 svar
                    222 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nephilim  
                    Startad av Sundström76, 2023-11-11, 18:12
                    0 svar
                    121 visningar
                    2 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av kenwald, 2023-11-23, 15:28
                    6 svar
                    323 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nephilim  
                    Startad av tubbeg, 2024-04-02, 21:28
                    5 svar
                    233 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Villespinn91  
                    Arbetar...
                    X