Hnv? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hnv?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hnv?

    Jag undrar nyfiket om någon här vet om energys mixer är fullgoda HNV-mixer?
    Men jag hoppas inte att så är fallet och jag tror inte det heller....men det vore kul att höra några andra röster om deras mixer??
    Tack på förhand för svar!

    MVH Ricki
    "För att samvaron med andra skall vara uthärdlig så krävs artighet.För att den skall bli angenäm så krävs dessutom alkohol"

  • #2
    Ursprungligen postat av Ricki
    Jag undrar nyfiket om någon här vet om energys mixer är fullgoda HNV-mixer?
    Men jag hoppas inte att så är fallet och jag tror inte det heller....men det vore kul att höra några andra röster om deras mixer??
    Tack på förhand för svar!

    MVH Ricki

    Hej Ricki !

    Jag har frågat mig samma sak inför sommarens karp-satsning i vår klubbsjö, man vill ju inte slänga i en massa karp-mat om den inte är det bästa för karpen. Jag tror det finns en tråd om det, sök på "foodsource boilies". De flesta mixer idag är HNV.

    Jag mejlade också till Energy och frågade efter inehållsförteckning på deras mixer och framförallt deras ready-mades för jag räknade ut att man inte tjänar på att rulla deras mixer själv jämfört med att köpa deras ready-mades och alltså tyckte jag att deras ready-mades var intressanta.
    På mejlet som jag skickade till info@energybait.com fick jag ett svar från sporting som skrev att jag skulle mejla energybait....snurrigt. Jag mejlade då energybait en gång till och dessutom skickade jag mejlet till Jerker Löf som är med i deras team. Jerker var den enda som svarade och skrev att han skulle skicka frågan vidare till nån "som visste mer" och sen dess har jag inte hört ett skit.

    Vad jag har hört så tillverkar inte Energybait sina egna mixer så det kan kanske vara där skon klämmer. Det är synd om det är så för på deras sida gör dom sken av att ha sammanställt mixerna själva "speciellt för det skandinaviska fisket", tråkigt om dom då inte ens vet vad som är i mixerna.....dålig stil.

    Jag hör av mig om jag får veta mer.

    MVH // Anders
    gravitate et accuratissime sit virtus

    Team Gorilla - Karpsektionen .... No Monkey Business

    Kommentera


    • #3
      Vad jag vet så tillverkar energy sina mixer i Polen eller däromkring. Åtminstone när Atle hade hand om dem. Jag vågar inte uttala mig om de har bra HNV värde dock(men en kvalificerad gissning på inte). När jag vill ha ett bra HNV bete så använder jag till större delen en birdfoodmix av bra kvalité(med lite extra birdfood), en liten del fishmeal och mjöljproteiner(t.ex. mjölkalbumin) för att höja proteinvärdet. Då har du värdefulla animaliska och vegetabiliska fetter, birdfooden innehåller bra med vitaminer etc. och som sagt proteinet. En bra grund för HNV iaf. Lycka till!!

      Kommentera


      • #4
        ett alternativ på bra mix som är komplett sammansat är solars clubmix. det kanske inte är den billigaste mixen men en mycket bra mix. Solar finns ju numera i sverige hos http://www.boiliekungen.se

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av richtermo
          Hej Ricki !

          Jag har frågat mig samma sak inför sommarens karp-satsning i vår klubbsjö, man vill ju inte slänga i en massa karp-mat om den inte är det bästa för karpen. Jag tror det finns en tråd om det, sök på "foodsource boilies". De flesta mixer idag är HNV.

          Jag mejlade också till Energy och frågade efter inehållsförteckning på deras mixer och framförallt deras ready-mades för jag räknade ut att man inte tjänar på att rulla deras mixer själv jämfört med att köpa deras ready-mades och alltså tyckte jag att deras ready-mades var intressanta.
          På mejlet som jag skickade till info@energybait.com fick jag ett svar från sporting som skrev att jag skulle mejla energybait....snurrigt. Jag mejlade då energybait en gång till och dessutom skickade jag mejlet till Jerker Löf som är med i deras team. Jerker var den enda som svarade och skrev att han skulle skicka frågan vidare till nån "som visste mer" och sen dess har jag inte hört ett skit.

          Vad jag har hört så tillverkar inte Energybait sina egna mixer så det kan kanske vara där skon klämmer. Det är synd om det är så för på deras sida gör dom sken av att ha sammanställt mixerna själva "speciellt för det skandinaviska fisket", tråkigt om dom då inte ens vet vad som är i mixerna.....dålig stil.

          Jag hör av mig om jag får veta mer.

          MVH // Anders

          Antagligen har du så rätt så...
          sigpic

          Kommentera


          • #6
            energymixer.....

            Ursprungligen postat av richtermo
            Hej Ricki !

            Jag har frågat mig samma sak inför sommarens karp-satsning i vår klubbsjö, man vill ju inte slänga i en massa karp-mat om den inte är det bästa för karpen. Jag tror det finns en tråd om det, sök på "foodsource boilies". De flesta mixer idag är HNV.

            Jag mejlade också till Energy och frågade efter inehållsförteckning på deras mixer och framförallt deras ready-mades för jag räknade ut att man inte tjänar på att rulla deras mixer själv jämfört med att köpa deras ready-mades och alltså tyckte jag att deras ready-mades var intressanta.
            På mejlet som jag skickade till info@energybait.com fick jag ett svar från sporting som skrev att jag skulle mejla energybait....snurrigt. Jag mejlade då energybait en gång till och dessutom skickade jag mejlet till Jerker Löf som är med i deras team. Jerker var den enda som svarade och skrev att han skulle skicka frågan vidare till nån "som visste mer" och sen dess har jag inte hört ett skit.

            Vad jag har hört så tillverkar inte Energybait sina egna mixer så det kan kanske vara där skon klämmer. Det är synd om det är så för på deras sida gör dom sken av att ha sammanställt mixerna själva "speciellt för det skandinaviska fisket", tråkigt om dom då inte ens vet vad som är i mixerna.....dålig stil.

            Jag hör av mig om jag får veta mer.

            MVH // Anders
            Jo jag har också samma erfarenhet som du av att "energysnubbarna" inte svarar på vad det är i men har däremot fått bra med mejl tillbaka av Palle sköldblom, och han verka vara en trevlig kille.
            Men det är fan dåligt att dom inte har mer koll än dom har måste man ju säga....
            Jag har just inhandlat 20kg mix från dom så man hoppas ju att det inte är helt skit det man köpt men det kanske inte skadar att försöka få upp näringsnivån i mixen själv, någon som har nåt förslag på vad man kan blanda ut med för att höja näringsnivån?
            Nån som har nåt mer förslag på märken med bra hnv än solar?

            MVH Ricki
            "För att samvaron med andra skall vara uthärdlig så krävs artighet.För att den skall bli angenäm så krävs dessutom alkohol"

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Ricki
              någon som har nåt förslag på vad man kan blanda ut med för att höja näringsnivån?
              Nån som har nåt mer förslag på märken med bra hnv än solar?

              MVH Ricki

              För att blanda ut den på ett bra sätt behöver man helst ju veta vad som finns i men prova att blanda i: birdfood, fiskpelletsmjöl, mjölkproteinrika produkter. Kolla in P-O´s bok "svensk karpfiske" så har du lite att fundera kring.

              Andra mixer jag funderat på är: Active-8 och Fusion från Mainline, The source från Dynamite baits, nån av Solars mixer.

              // Anders
              gravitate et accuratissime sit virtus

              Team Gorilla - Karpsektionen .... No Monkey Business

              Kommentera


              • #8
                Om man jämför med vad karpar äter vanligen så är det nog svårt att tillverka en mix med sämre näringsvärde (iaf jämfört med hur mycket de måste jobba för att få tag i små kryp och annat). Enligt de publikationer jag läst om maganalyser på karp så brukar 50-80% bestå av detritus (skräp), ca 5% växtdelar, ca 5% alger - alltså bara max 40% med potentiellt proteinrik mat...
                "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av limnos
                  Om man jämför med vad karpar äter vanligen så är det nog svårt att tillverka en mix med sämre näringsvärde (iaf jämfört med hur mycket de måste jobba för att få tag i små kryp och annat). Enligt de publikationer jag läst om maganalyser på karp så brukar 50-80% bestå av detritus (skräp), ca 5% växtdelar, ca 5% alger - alltså bara max 40% med potentiellt proteinrik mat...
                  Ett mycket bra konstaterande!
                  När olika fabrikanter jämför näringsvärden så jämför de ofta med andra märken och inte med karpens naturliga föda.
                  Dock är det viktigt att ha bra näringsvärde i mäskboilies om man förmäskar i vatten där många brukar fiska och mäska. Är dina boilies baserade på en sämre mix än andras kan dessa ratas helt och faktiskt ligga orörda på botten (gäller väl speciellt hårt mäskade vatten).
                  I ofiskade vatten är dock ALLA introducerade beten bättre än karpens naturliga föda, så där är det nog mindre viktigt med HNV-boilies.

                  Däremot finns det ju karpar som aldrig besöker populära mäskplatser och som födosöker där det är mindre "liv i luckan". Då kanske en mäskplats med mindre populära boilies kan vara intressant?

                  Avslutningsvis så tycker jag att HNV-begreppet är lite förlegat i dessa tider. Det härstammar ju från den tiden då man rullade boilies på helt egna ingredienser och inte köpta mixer. Därför vågar jag nog påstå att alla erkända mixer idag kan räknas som HNV.
                  Gädda, karp och sutare... all the way!


                  Catch & Release Productions - Böcker, artiklar och filmer!

                  Svenska karpklubben - En härlig samling karpgalningar

                  Kommentera


                  • #10
                    hnv....

                    Ursprungligen postat av grindpalm
                    Ett mycket bra konstaterande!
                    När olika fabrikanter jämför näringsvärden så jämför de ofta med andra märken och inte med karpens naturliga föda.
                    Dock är det viktigt att ha bra näringsvärde i mäskboilies om man förmäskar i vatten där många brukar fiska och mäska. Är dina boilies baserade på en sämre mix än andras kan dessa ratas helt och faktiskt ligga orörda på botten (gäller väl speciellt hårt mäskade vatten).
                    I ofiskade vatten är dock ALLA introducerade beten bättre än karpens naturliga föda, så där är det nog mindre viktigt med HNV-boilies.

                    Däremot finns det ju karpar som aldrig besöker populära mäskplatser och som födosöker där det är mindre "liv i luckan". Då kanske en mäskplats med mindre populära boilies kan vara intressant?

                    Avslutningsvis så tycker jag att HNV-begreppet är lite förlegat i dessa tider. Det härstammar ju från den tiden då man rullade boilies på helt egna ingredienser och inte köpta mixer. Därför vågar jag nog påstå att alla erkända mixer idag kan räknas som HNV.
                    Låter vettigt palm det måste jag verkligen säga =) nej skall återgå till mitt bakande nu..
                    Ska göra en "outsider" nu, strawberry/bloodworm. Den hoppas jag blir en riktigt "dräpare" (kanske inget bra ordval i karpfiskarkretsar)
                    tack för alla svar och jag blev nog lite lite klokare av dom!!

                    mvH Ricki Lake
                    "För att samvaron med andra skall vara uthärdlig så krävs artighet.För att den skall bli angenäm så krävs dessutom alkohol"

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av oskarvennberg, 2023-09-20, 17:41
                    4 svar
                    222 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nephilim  
                    Startad av Sundström76, 2023-11-11, 18:12
                    0 svar
                    121 visningar
                    2 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av kenwald, 2023-11-23, 15:28
                    6 svar
                    323 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nephilim  
                    Startad av tubbeg, 2024-04-02, 21:28
                    5 svar
                    233 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Villespinn91  
                    Arbetar...
                    X