Strike Wire - Knotable Steel Leader - Era Erfarenheter? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Strike Wire - Knotable Steel Leader - Era Erfarenheter?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
    Är väl bara att knyta i lekanden precis som i kroken?
    Hej!

    Skulle vilja slippa det, vet egentligen inte riktigt varför, men nu har jag tänkt ut en plan för att göra en provrigg till Pig Shad JR.

    Jag fäster lekandet med en palomarknut, jag tar till material så att de två linändar som kommer ut ur palomarknuten är 15 respektive 10 cm, detta borde räcka för att kunna knyta en krok i vardera linände med en klassisk betesknut. Funkar inte palumarknuten tänker jag testa kirurgknuten.

    Min fråga är om någon vet om palomarknuten är symetrisk vad gäller belastning på vardera linände, den är ju egentligen inte tänkt att användas på detta sätt vad jag vet?

    Click image for larger version

Name:	Palomar.jpg
Views:	1
Size:	71,0 KB
ID:	1783067

    Jag testar och återkommer om ingen har andra förslag?

    Tack old firehand för länktipset!

    Skitfiske!
    Senast ändrad av Grävlingen; 2016-10-14, 15:43.
    Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

    Kommentera


    • #12
      Har fått en av Grävlingens nya riggar, ser mycket bra ut, testar den i veckan på en röd/svart pigg shad, en favorit färg till gösen.

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inlägg
        Hej!

        Skulle vilja slippa det, vet egentligen inte riktigt varför, men nu har jag tänkt ut en plan för att göra en provrigg till Pig Shad JR.

        Jag fäster lekandet med en palomarknut, jag tar till material så att de två linändar som kommer ut ur palomarknuten är 15 respektive 10 cm, detta borde räcka för att kunna knyta en krok i vardera linände med en klassisk betesknut. Funkar inte palumarknuten tänker jag testa kirurgknuten.

        Min fråga är om någon vet om palomarknuten är symetrisk vad gäller belastning på vardera linände, den är ju egentligen inte tänkt att användas på detta sätt vad jag vet?

        [ATTACH=CONFIG]90452[/ATTACH]

        Jag testar och återkommer om ingen har andra förslag?

        Tack old firehand för länktipset!

        Skitfiske!
        Hej själv vännen!

        Palomarknuten är den starkaste betesknut jag känner till. Den är dessutom glidsäker!

        Ingen kedja är starkare än dess svagaste länk!

        http://www.trumman.com/fisketips.htm
        Old Firehand

        www.trumman.com

        Kommentera


        • #14
          Knyta stål kan vara en helt annan femma än flätlina... Provdra en palomar på det sätt du funderade på och meddela här.
          Till flät använder jag ofta Berkeley braid knot som t o m är bättre men mer svårknuten än palomar, här en hemmatest av 50 lb lina:

          I tied all the knots in 50 lb Tuff Line Xp, in yellow. All knots were tied to a snap clip, and then the clip was put over the hook of my trusty fish scale. I put the scale in a vise, and then applied steady pull from the spool. I tied at least five knots of each. I did not wet the line.

          The Palomar knot broke at between 21 and 25 lbs.

          The FishnFool knot broke between 25 and 28 lbs.

          The Berkley Braid knot broke between 28 and 32 lbs, and on one trial, the line broke at 35 lbs.

          The Rivers Inlet knot broke between 26 and 29 lbs.

          All knots broke at the junction between knot and line, except for the one case where the Berkley Braid knot broke on the main line. No knot slipped.

          I know, you're thinking the same thing as I am, pretty weak knot performance for 50 lb line, huh? So I did another test. I just wrapped the line a bunch of times around the scale, tied it off, and pulled. I got 32 lbs. Then I tied a bimini twist into the braid, which is a close to 100% knot. I put that on the scale, and the line broke at 35 lbs! This is a new spool of Tuff Line. I am not impressed. I'm gonna get a spool of power pro and repeat the experiments to see if there is a brand difference.

          As an aside, I tested the fishNFool knot on 40 lb Trilene big Game, and couldn't get the knot to break at 45 lbs.

          Anyway, gievn the recent discussion on what knot to use, I thought you might find this interesting. 50 lb tuff line seems to miserably fail to live up to it's promise. Now, 35 lbs is more than enough strength for any salmon and most of the sturgeon in the river, but I am dissapointed to say the least. I also may be rethinking some of my leader size choices. In the meantime, the Berkley Braid knot is the clear winner for braided knot strength.

          Kommentera


          • #15
            Nu är det typ 10 månader sen jag knöt ismetetackel, men om jag minns rätt så körde jag med en grinner till beteslåset, och har aldrig haft problem med att det gått upp

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av oskarvennberg, 2023-09-20, 17:41
            4 svar
            211 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg nephilim  
            Startad av Sundström76, 2023-11-11, 18:12
            0 svar
            115 visningar
            2 gillar
            Senaste inlägg Sundström76  
            Startad av kenwald, 2023-11-23, 15:28
            6 svar
            313 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg nephilim  
            Arbetar...
            X