[Tackel-Mek] 2-kroks Release-tackel - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

[Tackel-Mek] 2-kroks Release-tackel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • [Tackel-Mek] 2-kroks Release-tackel

    Den här (otroligt efterlängtade) tråden kan sen som ett komplement till trådarna om shallow-skruv och 1-kroks Releasetackel

    Körde lite gummi i somras med inköpt tackel som hade en otrevlig vana att lossna från jiggarna.
    Klurade lite och experimenterade, förstås...
    Trodde först jag var fantastiskt fiffig när jag kom på nedan beskrivna release-tackel,
    men det visade sig förstås att bl a SZ redan varit framme och skapat...
    Enda skillnaden från "min" första variant var spikens utseende (som jag ändrade när jag såg den enklare), samt att jag kör med förlängningsdel.
    Brukar tillverka lite "standardiserade" trådkroppar, sen matcha förlängningdel beroende på vilken jigg som ska riggas.

    Det kompletta release-tacklet består alltså av Trådkropp + Förlängningsdel + Shallow-skruv, och lite krims-krams typ lekande, krokar och fjäderringar.



    Stel Trådkropp 2-krok:
    15-20cm Tig Wire 316L 0,8mm från spole.
    Mät ca 50mm in från ena trådänden, kläm åt med rundtången och vik tråden (korta änden) runt i en ögla.
    Mät från centrum på öglan var nästa ögla ska vara (beror på jiggen, jag kör mest med 40mm och 55mm).
    Kläm med rundtången mitt för där öglan ska vara, vira en ögla.
    Click image for larger version  Name:	Bild_1.png Views:	1 Size:	940,1 KB ID:	1858566

    Vira trådändarna 2 hela varv runt trådkroppen så de pekar bort från öglorna.
    Jag har kört både med 1 och 2 varv, känns lite bättre med 2 varv även om ingen 1-varvare gått upp än...
    Man kan vira ännu fler varv om man är orolig för att storgäddan ska kliva på.
    Click image for larger version  Name:	Bild_2.png Views:	1 Size:	415,7 KB ID:	1858567

    Mät ca 15mm från trådkropp, vik till 90° vinkel inåt, byt grepp och vik ned till 45°.
    Click image for larger version  Name:	Bild_3.png Views:	1 Size:	344,2 KB ID:	1858568

    Kapa så ca 3mm kvar, kläm ihop sista biten med plattång.
    Click image for larger version  Name:	Bild_4.png Views:	1 Size:	348,5 KB ID:	1858569

    Trådkroppen kopplas ihop med shallow-skruven via förlängningsdel och lekande.
    Förlängningsdelen gör jag antingen stel eller mjuk, längden anpassas efter jiggen.



    Förlängningsdel, Stel:
    Stel förlängningsdel gör jag av Tig Wire 316L 0,8mm.
    Att göra en ögla kräver ca 50mm tråd.
    15cm Tig-tråd, gör en 45° böj 55mm in från ena änden.
    Mät ca 40mm (beror på längden man vill ha) från böjen och gör en likadan böjning i andra änden.
    Click image for larger version  Name:	Bild_5.png Views:	1 Size:	794,9 KB ID:	1858570

    Använd rundtången för att göra öglorna i var ände, trä i trådkropp och lekande innan öglorna viras/stängs.
    Click image for larger version  Name:	Bild_6.png Views:	1 Size:	558,0 KB ID:	1858571

    Vira runt trådstammen så öglorna låses, 4 varv brukar bli bra.
    Knipsa av ändarna av tråden.
    Justera med tång så det blir rakt och öglorna ser bra ut.
    Click image for larger version  Name:	Bild_7.png Views:	1 Size:	608,3 KB ID:	1858572



    Förlängningsdel, Mjuk:
    Använder WL som förkortning för vajerlås.
    Mjuk förlängningsdel görs av tafs-vajer, 1-2 vajerlås beroende på konstruktion/längd.
    Trä vajern (ände A) genom WL, sedan genom lekande och tillbaks genom WL.
    Den fria änden (B) träs genom trådkroppens ena ögla, sedan tillbaks genom WL.
    Click image for larger version  Name:	Bild_8.png Views:	1 Size:	389,8 KB ID:	1858573

    Ändarna A och B träs genom motstående WL, hela paketet justeras så längden blir rätt innan man krimpar.
    Kapa av eventuella utstick av vajer.
    Click image for larger version  Name:	Bild_9.png Views:	1 Size:	261,8 KB ID:	1858574

    Alternativt kan man förstås trä vajern på mer "klassiskt manér" med tillbakavik i varje ände.

    Som alternativ, när man vill göra en kort förlängningsdel där 2 WL blir klumpigt - jämför nedanstående...

    Click image for larger version

Name:	Bild_24.png
Views:	190
Size:	501,1 KB
ID:	2480980
    Click image for larger version  Name:	Bild_25.png Views:	1 Size:	478,7 KB ID:	2480978
    Senast ändrad av Mooki; 2018-10-22, 08:31.
    Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
    En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

    Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

  • #2
    Förbaskat fint att ta dig tid och bjuda på så genomarbetare guider/manualer!

    En fråga, jag brukar göra mina tackel helt av lekande/fjäderringar, som tex Gedifighters i denna video https://www.youtube.com/watch?v=Z54TQPJr9AU

    Din metod torde vara minst lika hållbar men mycket billigare, däremot lite krångligare att tillverka än att bara plocka ihop färdiga komponenter.

    Ser du någon direkt teknisk fördel med respektive? Dvs fiskemässigt etc

    Kommentera


    • #3
      Tackar!

      När inga direkta fördelar utom priset, däremot ett par potentiella nackdelar...
      1. Ett styvt tackel kan hämma gummits rörelse en aning (om man gör det för långt)
      2. Kan behöva komplettera med "buttons" i jiggens buk, vissa gummin har en tendens att kantra oviktade. Möjligt att exemplet du länkade till väger en aning mer och kan fungera som en button (= screw-in jig weight).

      Men, det är billigt och ger en nåt att pyssla med när man har tråkigt.
      Är inget stort fan av TV, och när man bränt igenom X antal klipp på Youtube behöver hjärnan vila...

      Ursprungligen postat av ENorden Visa inlägg
      Förbaskat fint att ta dig tid och bjuda på så genomarbetare guider/manualer!
      ...
      Ser du någon direkt teknisk fördel med respektive? Dvs fiskemässigt etc
      Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
      En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

      Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

      Kommentera


      • #4
        I see, känner igen mig även om jag jobbar för mycket för att hinna titta mig trött på youtube ( )

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av oskarvennberg, 2023-09-20, 17:41
        4 svar
        222 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg nephilim  
        Startad av Sundström76, 2023-11-11, 18:12
        0 svar
        120 visningar
        2 gillar
        Senaste inlägg Sundström76  
        Startad av kenwald, 2023-11-23, 15:28
        6 svar
        323 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg nephilim  
        Startad av tubbeg, 2024-04-02, 21:28
        5 svar
        233 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Villespinn91  
        Arbetar...
        X