Snipa som bete? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Snipa som bete?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Snipa som bete?

    Såhärårs är det flötestrolling för hela slanten, tyvärr så är väldigt många gäddor i min hemsjö väldigt smala, senaste dagarna fick jag några runt metern, den tunnaste på under 4kg!!?? (vägde aldrig vågnätet efter men det brukar väga runt 3hg så 3,7 ungefär). Topparna har för mig legat på runt 6,5kg. jag har tagit ett antal gäddor runt den vikten, och den längsta var i runda slängar 110cm. Nu säger ni säkert att jag skall leta upp en annan sjö till mitt flötestrollande, men nu ligger sjön i fråga några meter från huset där mina päron bor, och där brukar således min båt ligga, annars ligger ju grannens där. Det är bekvämt helt enkelt.
    Nu till saken:
    Enligt mig beror tunnheten troligen på att de valt "fel väg" i livet, alltså fel byten... har t.ex. hittat löjor i halsen på långsmala gäddor på 5-6kg.
    Dock simmar det omkring en hel del snipor i stimmen där ute på frivattnet.
    Jag har en teori att det går större gäddor där ute med, men att de hellre prederar på de mindra gäddorna (tror jag läst om detta ngnstans) än på deras byten (såklart, det skulle jag med göra om jag var gammelgädda, varför krångla till det).

    Därför tänkte jag testa att koppla på nån eller några 40-50cm snipor istället för mört nästa gång istället för att ringa snuten och anmäla en mörtstöld .

    Jag undrar därför om någon har erfarenheter kring detta? Ska man kanske helt fiska utan flöte, eller köra paravan istället? Om man skall använda flöte, vilken bärighet behövs då? 150g? och vart får man tag i dessa?
    Kanske undrar jag franförallt om någon har ett bra tips på tafs; material, krokstorlek etc, det måste ju gå att kroka med - så för stora krokar går bort. Hur fäster jag in krokarna etc?

    Givetvis kan jag testa mig fram med allt detta men det vore skönt om ngn testat innan så man slapp göra alla misstag och lägga pengarna själv
    Ytterst tacksam för givande svar.
    /Dan

  • #2
    Funkar!

    Vet en person som brukra fiska på snipor, tog bl a en på ca 10 kg förra året. Tyvärr vet jag inte hur han fiskar. Jag brukar själv flötestrolla stor deadbait sill och då krävs 65 g flöten.

    Kommentera


    • #3
      sill använder jag själv ibland, men är övertygad om levande betens förträfflighet... kan du inte höra om han kan gå in här och beskriva lite vad han använder för prylar till det fisket?

      Kommentera


      • #4
        testade meta gädda ifrån isen med en snipa och jag fick på en gädda som fan inte va större en agnet ibland undrar man hur de tänker.. eller inte.. :-)

        Kommentera


        • #5
          hehe, ja.. så sant, men jag hoppas och tror att de kan generera bättre gäddor med

          Kommentera


          • #6
            Jag har testat ismete med snipa. Jag hade stora problem med attt den drog loss från signalfjädern hela tiden, den var väldigt aktiv och stark. Jag skulle tro att du behöver rejäla anordningar till flötestrolling med en snipa, riktigt stora flöten iaf. Men jag tror att det kan leverera stora gäddor, då man ofta ser bitmärken på gäddor upp till 2-3 kgs-klassen.
            www.hellfish.se

            Kommentera


            • #7
              En polare till mig (trovärdig) berättade om ett Flötestrollingpass
              där han betade med en snipa och fick en på 2 kg
              (ja ja, det kan väl också betraktas som snipa i vissa vatten).
              Då betade han med den istället och drog en på 8 kg

              Kommentera


              • #8
                Sosy har en mjukisbete i gäddform, Salmo en pullbait, så visst hugger dom,
                det gäller bara att hitta tillräckligt fett flöte och en matchande tyngd.
                How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

                Kommentera


                • #9
                  Varför inte använda en ballong? Desto mera luft i desto bättre flytkraft. Finns ju speciella "xtra tjocka" ballonger, och kraschar dem kanske man skulle kunna testa en kondom ^^
                  sigpic

                  Kommentera


                  • #10
                    Nackdelen med ballong är att du missar lyfthuggen.
                    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av oskarvennberg, 2023-09-20, 17:41
                    4 svar
                    210 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nephilim  
                    Startad av Sundström76, 2023-11-11, 18:12
                    0 svar
                    115 visningar
                    2 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av kenwald, 2023-11-23, 15:28
                    6 svar
                    313 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nephilim  
                    Arbetar...
                    X