Göstafs, val av knut. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Göstafs, val av knut.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Göstafs, val av knut.

    Ska ut med en polare och köra lite gösfiske om ett par veckor och har köpt på mig 0.45 fc som jag ska göra tafs av då det är rätt gott om gädda i sjön. Jag har dock aldrig använt så pass grov fc innan och funderar lite på hur jag ska knyta den. Funkar vanlig uniknot, och hur många varv är lämpligt isåfall? Vi kommer nog bonnatrolla en del, kommer det göra nån markant skillnad för gången på wobblern om jag gör en rapalaknut så att beteslåset kan röra sig mer fritt? Använder alltid darts nice snap som ju lämnar rätt mycket spelrum ändå. Har gösfiskat förr med typ 0.30 och kört uniknot till lekande och hake med okej resultat men känner att jag vill optimera mina chanser denna gången då det är så sjukt sällsynt att jag kommer ut på gösfiske numera. Hur tänker ni?

  • #2
    Palomarknut funkar med 0.45 fc.

    Kommentera


    • #3
      0,45 är inte så ohemult grovt ändå. Jag knyter 1,0mm FC till gäddfisket med en tvåvarvs grinner, tre-fyra varv bör funka fint till 0,45.
      Jag tvivlar på att knuten mellan tafs och beteslås har någon större inverkan på gången, då tror jag valet av beteslås gör större skillnad.

      Kommentera


      • #4
        Brukar skita i lekande vid gösfiske.. Kör dubbel uni mellan tafs och huvudlina allt som oftast.. Sen är det lite olika vilken knut jag kör mot fastatch eller va dom nu heter..
        Kör 0.45 tafs..
        Men nu pratar vi prickskytte..

        Ska du trolla är ju lekande inte dumt beroende på bete. Men ganska onödigt om du kör vobbler, de brukar ju sällan tvinna linan.

        Kommentera


        • #5
          När betet rör sig mkt i sidled då vill jag ha en ögla för att ha maximalt med rörelse, så i detta fall jag gjort en perfect loop.

          Kommentera


          • #6
            För gösfisket kör jag FG mellan huvudlina och oftast 0.40 FC, och fyra varvs grinner mot beteslås alternativt direkt mot betet eftersom jag gillar så pass långa tafsar att jag vevar in knuten i första spöringarna.
            Linan går "alltid" av vid beteslåset när jag kör med den kombinationen så länge som flätlinan i sig inte är svagare än FC-tafsen.

            p.s. jag lindar flätlinan kring lillfingern och spänner upp mot spötoppen, då är det superenkelt att knyta FG även "i fält"

            Kommentera


            • #7
              Tack för input! Ja lekande är ju överflödigt egentligen, det är väl mest för att det är smidigt att ha färdigknutna tafsar med sig ut som jag ibland kör med det. Jag testar 4 varv med uniknot och ett rymligt beteslås.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av kenwald Visa inlägg
                Ska ut med en polare och köra lite gösfiske om ett par veckor och har köpt på mig 0.45 fc som jag ska göra tafs av då det är rätt gott om gädda i sjön. Jag har dock aldrig använt så pass grov fc innan och funderar lite på hur jag ska knyta den. Funkar vanlig uniknot, och hur många varv är lämpligt isåfall? Vi kommer nog bonnatrolla en del, kommer det göra nån markant skillnad för gången på wobblern om jag gör en rapalaknut så att beteslåset kan röra sig mer fritt? Använder alltid darts nice snap som ju lämnar rätt mycket spelrum ändå. Har gösfiskat förr med typ 0.30 och kört uniknot till lekande och hake med okej resultat men känner att jag vill optimera mina chanser denna gången då det är så sjukt sällsynt att jag kommer ut på gösfiske numera. Hur tänker ni?
                Hej Kenwald;

                Som tafs vid gösfiske använder jag gärna Uniknot to Uniknot i olika dimensioner..https://www.youtube.com/watch?v=tzpVkakRyAI ..
                Mvh/Leif Engström (Old Firehand)

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av oskarvennberg, 2023-09-20, 17:41
                4 svar
                210 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg nephilim  
                Startad av Sundström76, 2023-11-11, 18:12
                0 svar
                115 visningar
                2 gillar
                Senaste inlägg Sundström76  
                Startad av kenwald, 2023-11-23, 15:28
                6 svar
                313 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg nephilim  
                Arbetar...
                X