Fiskevatten i Umeå? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskevatten i Umeå?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiskevatten i Umeå?

Hej!
    Jag har sett att några på forumet är från Umeå, och tänkte att det vore kul att få veta i vilka vatten ni fiskar. Själv har jag båt i Tavelsjön där jag fiskar mest, fiskar i Nydalasjön när jag inte har möjlighet på andra ställen, bottenmetar lite i älven ibland, och brukar vara ute vid Täfteås kustremsa. Är relativt nyinflyttad (Juli -03) så jag har inte hittat på så många platser än.

Tänkte att det vore skoj att höra vart ni andra fiskar och vad ni anser vara bra vatten.
    www.hellfish.se

fiskevatten i Umeå

Var o fiskade i Tavelsjön i lördags. Inte "ett enda" napp. Tror att det är nederbörden som gör det, surt vatten...
    Har fiskat på lite olika ställen genom åren kring Umeå, bla. Trehöringen, Kläppsjön, Norrmjöle (havet), Stöcksjön,Täfteå, Tavlefjärden, Umeälven, Sävarån, Lögdeälven. Nydalasjön är jag uppvuxen invid.
    Finns en massa sjöar och andra vattendrag som jag inte hunnit testa i!

Kommentera

Hmmm... jag har haft riktigt dåligt fiske i Tavelsjön de senaste 3 månaderna, har t.ex. inte lyckats fånga en enda mört (till gäddmete) trots flera dagars mäskning.

Jag har inte heller lyckats särskilt bra med gädda eller abborre, trots hårdsatsningar. Senast då jag var ute i 14 timmar, fick jag endast 1 gädda på ca 1.5 kilo, och 1 abborre på ca 2 hg. Dessutom har jag bara sett jagande fisk (abborre) i början på augusti, trots att det varit varmt i vattnet tills för ett par veckor sedan. Det verkar inte vara speciellt lätt att få något varken på spinn eller mete. Ändå säger alla jag talar med att sjön har så fint fiske... vet inte riktigt om det är mig det är fel på, men jag börjar ledsna på dåligt resultat varje pass....

Nåväl, slut på min klagan... Älven har gett mig några fina mete-abborrar på runt 6-7 hg, och det verkar finns gott om större exemplar.

Hur är fisket i Stöcksjön? Jag har hört att pimpel på vintern funkar bra, men har inte lyckats få info om resultat under den varma årstiden. Skulle passa mig att fiska där, då det är nära, och en lagom stor sjö.
      www.hellfish.se

Kommentera

Kan inte uttala mig om fisket i Stöcksjön då jag bara fiskat där 2 gånger, senast för 15 år sedan och då fick jag ingen fisk, men frös, isen hade bildats här och där på sjön.

Jag tror jag skall undvika vidare fiske i sjöar detta år. Siktar på älv/å/kust istället.

Strongt att fiska i 14 timmar!

Kommentera

.... jag har faktiskt funderat på att ge upp Tavelsjön, och flytta båten till någon annan sjö nästa säsong.

He he, jag är en envis typ.... jag har kört ett 17-timmars på samma sjö för en månad sen, så.... inte underligt att man börjar misströsta.... Snart har jag samma tim-tid på gädda som laxtrollarna har på sina hugg :-)
          www.hellfish.se

Kommentera

Äntligen hörs det lite från Umefolket Har själv precis börjat fiska igen efter mååånga års uppehåll pga "inre strider". Är bara jag i min kompiskrets som kan fiska i alla väder, resten måste ha molnfritt och gassande sol, vilket alla här vet inte är det mest givande fiskevädret. Så det e kul o höra att det finns fler fiskegalningar här i krokarna.

Den här sommaren har jag fått låna mors/farsans båt som dem har i älven, så det har blivit MYCKET fiske där. Ett antal gäddor nån kilos abborre och en drös av mindre. För min del blir det mest gäddfiske, men när vattnet börjar bli kallare så är det snart dags o tackla upp för lite sikmete, sägs vara riktigt givande precis inne i stan! Något som bara måste bli av är gäddfiske i Mickelträsk, sägs hålla rikligt med grov gädda och abborre.

Nydala måste också undersökas lite mer, blir nog o köpa egen båt tills nästa vår. Har lyckats bra där vad gäller regnbåge.. Men det blir som lite tråkigt efter ett tag..

Ten_Foot_Pole: Fiske i 14 timmar.. Det låter som min mentalitet
            Ohh shoo, ain´t this a fine howdy doo!

Kommentera

DaBbe:
              Jo jag är nog också den bland mina kompisar som är mest fiskegalen.... Jag föredrar också mest gädd-och abborrfiske faktiskt, har bara provat fluga några ggr utan något bättre resultat. Jag såg din abborre från älven, imponerande. Jag har mest bottenmetat i älven nere vid Gimonäs, och det har gett runt 10 abborrar varje gång, med vikterna 4-6 hg.

Nydala har jag lite dålig erfarenhet av, har fiskat där ca 20-30 ggr i år, både från land och båt. Har fått många gäddor, men de verkar ha medelvikt på ca 1 kg, och i längden är det inte så roligt. Men jag hade fina pass med pimpel i våras, med ca 10-15 matabborrar per pass. Tog min första regnbåge i somras, på en ledad bomber (gäddwobbler).

Så Mickelsträsk är intressant? Hmmm...får kanske ta mig dit någon gång här framöver då.

Lite nyfiken bara...vart i älven brukar du fiska? Om du har båt förstår jag att du far runt, och jag har som sagt mest fiskat från Gimonäs, så....
              www.hellfish.se

Kommentera

Idag skulle man ha fiskat tycker iaf jag eftersom det blev väderomslag.
                Eller?

Himla sugen på att fara ut och fiska gädda i Umeälven, men finns ju ingen båt att hyra. Alla kan väl inte ha varsin båt i älven heller

Ni har väl kollat in den här sidan http://www.umea-it.se/vasterbotten/umea/ med dess underlänkar till olika vatten?

Kommentera

Häng me ut vettja!

Ten_Foot_Pole: Jo Micketräsk verkar intressant. En ganska lång och smal skö me mycke vegetation o vassruggar. Har dock inget körkort så jag har inte kunnat ta mej dit

Var ute idag från 16.00 till 18.00 nedanför Sofihem vid cementklumparna och körde ett kortare pass. Var sådär på den korta tiden, blev en del åka runt o reka lite nya platser men lite fiske blev det. Tappade 3 och lyckades kroka en.. Fick en fin gädda på 4.8 kg, inget monster men i riktig fint skick, fet om buken och en fighter. Stocknappade dock min Rapala Firetiger (är en killer i umeälven).

Men Ten_Foot_Pole och Kebne: om ni är sugna på att hänga me ut så ere enkelt ordnat! Skulle va grymt kul o lära känna lite nytt fiskefolk. Jag har som sagt båt. Den ligger i Öbackas lilla hamn och funkar perfekt att fiska 3 pers i. Lördag och söndag verkar bli bra, halvklart med 2-4 m/s S-SO vind. Man skulle kunna köra en hel dag och fiska igenom några områden. Har dock inget ekolod. Men hör av er så styr vi upp nåt!
                  Senast ändrad av DaBbE; 2004-09-29, 22:24.
                  Ohh shoo, ain´t this a fine howdy doo!

Kommentera

Coolt - Jag har faktiskt möjlighet i helgen, som om du vill är jag på. Men det är frågan vilken dag som är bäst... måste kolla med min bättre hälft först.

Återkommer ikväll.
                    www.hellfish.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bergman, 2004-07-26, 14:47
                    20 svar
                    2 660 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg skyler
                    av skyler

Startad av 95nilsson, 2024-07-11, 18:59
                    0 svar
                    192 visningar