skärgårdsfiske i höst - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

skärgårdsfiske i höst

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• skärgårdsfiske i höst

Jag har precis flyttat till stockholm från västkusten. Jag kommer att bo ute på sandhamn ibland och inne i stan ibland. Jag behöver lite tips för att hitta intressanta fisken, spelar ingen roll vilka arter - jag är allätare!

Jag har fattat att fisket i strömmen är en stor grej här i stockholm, men jag behöver lite tips på fiske från land i ytterskärgården! Så här är läget, jag blir sjukt förvirrad av att vara vid ett vatten där det inte är nån ordning; sötvattensfiskar och saltvattensfiskar simmar tillsammans i en enda röra!!

Så vad finns det för fisk som går att fiska nu på hösten? Finns det plattfiskar så här långt norr upp i östersjön? Går det att spöfiska strömming till agn? Finns det nån havsöring kvar ute i ytterskärgården framåt hösten eller är de alla påväg upp i lekbäckarna? Alla tips är välkommna!

Ursprungligen postat av kalle kock Visa inlägg
    Jag har precis flyttat till stockholm från västkusten. Jag kommer att bo ute på sandhamn ibland och inne i stan ibland. Jag behöver lite tips för att hitta intressanta fisken, spelar ingen roll vilka arter - jag är allätare!

Jag har fattat att fisket i strömmen är en stor grej här i stockholm, men jag behöver lite tips på fiske från land i ytterskärgården! Så här är läget, jag blir sjukt förvirrad av att vara vid ett vatten där det inte är nån ordning; sötvattensfiskar och saltvattensfiskar simmar tillsammans i en enda röra!!

Så vad finns det för fisk som går att fiska nu på hösten? Finns det plattfiskar så här långt norr upp i östersjön? Går det att spöfiska strömming till agn? Finns det nån havsöring kvar ute i ytterskärgården framåt hösten eller är de alla påväg upp i lekbäckarna? Alla tips är välkommna!
    Haha fiskemässigt är det nog ditt största misstag att flytta hit från västkusten!
    Vad gäller Sandhamn testa mindre kustwobblers alt ABU hammer och liknande skeddrag på blåsiga grunda bottnar nu i höst har du tur biter öringar större än de på "bästkusten"
    Plattfisk finns också men där kan jag inte direkt hjälpa leta efter sandbottnar antar jag.
    Inte många saltvattens fiskar här direkt kommer du nog märka ganska omgående och lycka till
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Nej, det verkar inte vara många som sportfiskar efter saltvattensarterna... Men vad gäller gäddan då, är det bra i ytterskärgården eller är det mer inomskärs som gäller? Jag har läst en del diskussioner om huruvida gäddan går grunt eller djupt på hösten när vattentempen sjunker, finns det några erfarna stockholmare som har någon uppfattning i frågan (gällande ytterskärgården)? Jag är fortfarande väldigt nyfiken på om någon använder sig av levande strömming som bete och hur man isf fångar dem?

Kommentera

Tyvärr har jag inga tips angående ytterskärgården.

Men däremot kan jag meddela att fiske med levande strömming blir svårt, detta pga av att strömmingen är en känslig fisk som dör väldigt lätt. Så om du ska fiska med strömming är det död som gäller.

En teknik att fiska med strömming är att jigga den, sätt på strömmingen på en jiggkrok och jigga hem den som man gör med en vanlig jigg. Det ska tydligen vara effektivt, metoden kallas sink ´n draw har jag för mig, men är inte helt säker på att metoden kallas det.

För att få tag i strömming så är det bara att köpa ett strömmingstackel (5 st färgade krokar) och ge sig ut när strömmingen är i närheten, vet inte riktigt när de är i ytterskärgården, men någon gång i maj-juni skulle jag tro.
        Att fiska strömming är enkelt och om man prickar rätt tidpunkt kan man få stora mängder på kort tid.

Lycka till.

Kommentera

Ursprungligen postat av kalle kock Visa inlägg
          Nej, det verkar inte vara många som sportfiskar efter saltvattensarterna... Men vad gäller gäddan då, är det bra i ytterskärgården eller är det mer inomskärs som gäller? Jag har läst en del diskussioner om huruvida gäddan går grunt eller djupt på hösten när vattentempen sjunker, finns det några erfarna stockholmare som har någon uppfattning i frågan (gällande ytterskärgården)? Jag är fortfarande väldigt nyfiken på om någon använder sig av levande strömming som bete och hur man isf fångar dem?
          Blev nog fel här plattfisk är nog det enda du hittar runt Sandhamn som saltvattensart överhuvudtaget detta är inte västkusten......

Kommentera

Glöm ytterskärgården. Där finns numera inget annat än möjligen lite havsöring (varför det blivit så är en annan fråga). Riktat havsöringsfiske bedrivs bäst i Strömmen eller i närheten av lekbäckar eller utsättningsplatser. Sök på Stockholms Stads fiskevård, där finns det mycket info om havsöring.

Gäddan (och gösen och abborren) finns alltså inomskärs. Flötmete med levande strömming är en ypperlig metod. Själv har jag tagit 117 cm gädda på det sättet. Fast det var i Stora Värtan, alltså nästan så långt inomskärs man kan komma.

Gillar du bottenmete kan du testa sikfisket under våren. Men även det sker långt in i vikarna.
            Senast ändrad av Herr_Daniel; 2008-09-13, 14:57. Anledning: rättat stavfel

Kommentera

tackar tackar

Tack för info... Jag var ute och rekade lite på sandhamn idag, träffade en gubbe som stog och drog strömming, det går att göra oktober ut sa han, så det kanske var en nyhet för vissa! Såg abborre i vattnet, små dock, men det finns ju iaf. Om det det är någon som sitter på flera tips är ni välkomna! :-)

Kommentera

Prövade fisket efter gädda i ytterskärgården för 2v sedan mest av nyfikenhet eftersom allt snack säger att gäddan är borta från ytterskärgården. Förhållanderna var näst intill omtimala med mycket vind 8m/s vinden hade dessutom legat på hårt från samma riktning i flera dagar, växlande molninghet, 14-15grader i vatten, 4-5 timmars fiske gav 16 landade och ett 8-10 tal missade, dock vägde den största inte mer än 3,5-4kg. Om det goda resultatet av antalet gäddor berodde på optimala förhållanden eller om det är så att gäddan börjar "återhämta sig" i dom yttre regionerna av skärgården är givetvis svårt att säga men possitivt var det i alla fall.

Kommentera

För många år sedan fanns gott om gädda i ytterskärgården kanske den är på väg tillbaka letar du riktigt grov är det dock fel område har alltid varit det, finns nog men få, fler i innerskärgården

Kommentera

Nån gädda har jag inte sett till runt sandhamn, dock en del abborre, fast inget stort... Den stora överraskningen var att torskfisket var helt ok!! Jag har fångat 12 torskar på 4 fiskepass, från land! Inget stort där heller, men de flesta är över minimigränsen. Inte sett till nån havsöring ännu heller, men det kommer nog..

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bergman, 2004-07-26, 14:47
                    20 svar
                    2 665 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg skyler
                    av skyler

Startad av 95nilsson, 2024-07-11, 18:59
                    0 svar
                    195 visningar