Mörrumsån - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mörrumsån

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Mörrumsån

    Medan alla andra verkar snacka isfiske sitter jag och planerar inför sommarens 2 laxresor! 1 av resorna blir upp till nordnorge där ja va 2 veckor förra sommaren, och stället var kanon så dit blir de igen. Innan de hade ja tänkt några dagar nere i mörrum.

    Har för mig att jag läst någonstans att man måste boka fiskekort i förväg men kikade lite på hemsidan nu och nu hittade jag de ingenstans. Kan man bara åka ner och köpa fiskekort där på plats eller måste man boka i förväg för att få kort?

    Nån som har erfarenhet från fisket där? Bra perioder att fiska, vilka pooler? Jag står hellre i en halvbra pool om de är ganska lugnt me fiskare än att stå och trängas i en riktigt het pool.


    Tacksam för all hjälp jag får, måste börja planera in med ledighet redan nu så man hinner me så mycket fiske som möjligt i sommar!

  • #2
    Ursprungligen postat av jeppe- Visa inlägg
    Medan alla andra verkar snacka isfiske sitter jag och planerar inför sommarens 2 laxresor! 1 av resorna blir upp till nordnorge där ja va 2 veckor förra sommaren, och stället var kanon så dit blir de igen. Innan de hade ja tänkt några dagar nere i mörrum.

    Har för mig att jag läst någonstans att man måste boka fiskekort i förväg men kikade lite på hemsidan nu och nu hittade jag de ingenstans. Kan man bara åka ner och köpa fiskekort där på plats eller måste man boka i förväg för att få kort?

    Nån som har erfarenhet från fisket där? Bra perioder att fiska, vilka pooler? Jag står hellre i en halvbra pool om de är ganska lugnt me fiskare än att stå och trängas i en riktigt het pool.


    Tacksam för all hjälp jag får, måste börja planera in med ledighet redan nu så man hinner me så mycket fiske som möjligt i sommar!

    Det beror ju lite på när du hade tänkt dig. Men mitt råd är att du bör boka. Vissa tider på säsongen är det rätt fullt.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av andershbg Visa inlägg
      Det beror ju lite på när du hade tänkt dig. Men mitt råd är att du bör boka. Vissa tider på säsongen är det rätt fullt.
      De är ju de jag inte riktigt vet då ja inte känner till fisket där alls. Vore kul och köra en tur alldeles i början på säsongen, men då är de väl rätt mycket folk? sen blir de i början på juni kanske? de beror lite på hur fisket ser ut där

      Kommentera


      • #4
        ingen som fiskat i mörrum?

        Kommentera


        • #5
          Haha Jonas dina avbokade dagar var under Mörrumsåns bästa fiske på stor lax någonsin förstår att du grämer dej laxfiske i ett nötskal bara åka skit i förutsättningarna det blir som det blir som att jaga ett spöke se det som semester, förr eller senare blir man tvungen när det gäller lax! mvh
          I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Jonas 37
            Jag har varit där 3gånger. 1992 så fiska jag i 3dagar i början på sept 0fisk.
            1993 så fiska jag i 3 dagar i slutet på sept 0 fisk. 1995 fiska jag i 3dagar i början på april (bla premiären) fisket var helt sanslöst bra.Tror jag fick runt 6-7 öringar runt 3-5kg + lite returer. Sen gjorde jag en riktig dundertabbe som jag fortfarande går och grämer mig över suck.Detta var nångång i slutet på 90 talet som jag boka sista veckan i maj.


            Det var världens värmebölja och toklågt vatten så jag avbokade fisket.I mitten på maj så börja det tokregna.Under veckan som jag avbokade så kom det upp 10-15 blanklaxar om dan.Ska du fiska i mörrum så bör du förboka redan nu.Enda perioden som är lätt att få kort är under juli.Mitten av maj till början på juni är en väldigt bra period om vattenståndet är högt.


            Det har ju hänt en del sen jag fiskade där, bla så finns det nya sträckor som kronolaxfisket tagit över.Jag har faktisgt ansökt om kort 28 mars tom 3 april.Dock väldigt svårt att få kort under premiärdagarna.Får jag alla dagarna jag ansökt så får jag boka om då jag har tänkt att fiska i 3-4 dagar.Sen har jag även ansökt om kort 25-30 sept.Skicka pm till "The Loomis man" han kan ån.


            Mvh Jonas
            Tack för lite info!

            Okej! Så satsa på några dagar i slutet på maj kanske är en bra idé då. Poolerna blir ju svårare att bestämma sig för då man aldrig varit där. men ska man hålla säg nära utlopp eller högt upp i ån eller spelar de ingen roll om man ska dit i slutet på maj då?

            Kommentera


            • #7
              vill du ha fisk i mörrum tycker jag att du ska satsa på fiske någon av de närmaste veckorna efter premiären. det brukar vara bra fart på öringen under april när vattentempen stiger något, både nystigen fisk och lekfisk på väg tillbaka mot havet. majlaxen har jag fiskat efter 5 år i rad utan att ha kontakt med en enda fisk, det är sjukt svårt att få blanklaxen att ta. det är nästan bara locals som kan ån som får fisk då. för övrigt har fisketrycket sjunkit i ån de senaste åren, det brukar inte vara några problem att få fiskekort. om du bokar nu har du ju ingen aning om vattenföring eller väder, vilket är viktiga faktorer för ett bra fiske.
              http://fkbatong.blogspot.com

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av jeppe- Visa inlägg
                Medan alla andra verkar snacka isfiske sitter jag och planerar inför sommarens 2 laxresor! 1 av resorna blir upp till nordnorge där ja va 2 veckor förra sommaren, och stället var kanon så dit blir de igen. Innan de hade ja tänkt några dagar nere i mörrum.

                Har för mig att jag läst någonstans att man måste boka fiskekort i förväg men kikade lite på hemsidan nu och nu hittade jag de ingenstans. Kan man bara åka ner och köpa fiskekort där på plats eller måste man boka i förväg för att få kort?

                Nån som har erfarenhet från fisket där? Bra perioder att fiska, vilka pooler? Jag står hellre i en halvbra pool om de är ganska lugnt me fiskare än att stå och trängas i en riktigt het pool.


                Tacksam för all hjälp jag får, måste börja planera in med ledighet redan nu så man hinner me så mycket fiske som möjligt i sommar!
                Jag är en Mörrums pöjk som kan dela med mej ett par tips.
                Perioder som är hetast, premiären och några veckor fram.
                Ett par veckor i maj och några veckor i sep.

                Polerna för flugfiske så ligger dessa bra till 1an, 4an
                och slutet på 11. Hela 17 kan också va bra.
                Ska du spinnfiska så är 2an, 13, 14,15, nedre del av 18 bland de bästa.

                Halv bra poler med lite mindre folk. 3an,slutet på 7an,övre delen av 5an, 24,26

                Enklast för att boka fiskekort är att ringa till kronlaxfisket Tel: +46 (0)454 - 501 23 så är det bara att hämta ut det när du kommer.

                Vällkommen till Mörrum.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Jonas 37
                  Jag fick inbetalningskort från Mörrums kronolaxfiske idag.Tyvärr så fick jag inget kort dom 3 första dagarna 27-29 mars.Sen hade jag lite flyt och fick 30 mars tom 3 april. 4 dagar blir lagom så jag avbokar en dag. Sen sökte jag 25-30 sept och fick alla.3-4 dagar blir lagom så jag avbokar resten.

                  From 1 februari kan telefonboka och ev få återbud.Hur är dom övriga sträckorna? jag tänker på Knaggalid, Vittsjö etc. Allt mitt fiske är bokat på kronans vatten pool 1 tom 32.

                  Jeppe bor du i Luleå? Spar pengarna och satsa på Byske eller Kalixälven i stället.Hade jag så fina vildälvar i min närhet så skulle jag skippa krondiket Mörrumsån.
                  Jag har inte så mycket vetskap om de sträckorna eftersom de är relativt nya sträckor som inte ingick i kronlaxfisket innan.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av tuben Visa inlägg
                    vill du ha fisk i mörrum tycker jag att du ska satsa på fiske någon av de närmaste veckorna efter premiären. det brukar vara bra fart på öringen under april när vattentempen stiger något, både nystigen fisk och lekfisk på väg tillbaka mot havet. majlaxen har jag fiskat efter 5 år i rad utan att ha kontakt med en enda fisk, det är sjukt svårt att få blanklaxen att ta. det är nästan bara locals som kan ån som får fisk då. för övrigt har fisketrycket sjunkit i ån de senaste åren, det brukar inte vara några problem att få fiskekort. om du bokar nu har du ju ingen aning om vattenföring eller väder, vilket är viktiga faktorer för ett bra fiske.

                    Okej, kanske ska sattsa på de istället då, de brukar ju gå en hel del grov öring i mörrum vad jag har förstått så mitt 14" greyline funkar nog till lite lättare fiske också och jag åker ju dit för att få fisk så lax eller öring spelar ingen roll för min del, härliga sportfiskar båda två Tack för tipset!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Erguwi, 2008-07-25, 14:35
                    32 svar
                    13 268 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DuffelDad  
                    Startad av v_skogh, 2008-09-17, 14:45
                    106 svar
                    14 813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Dizzad
                    av Dizzad
                     
                    Startad av Young Waterfoot, 2023-05-20, 17:36
                    5 svar
                    612 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Cosmoz 08  
                    Startad av OuintheWoods, 2023-07-21, 20:04
                    3 svar
                    268 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Caben
                    av Caben
                     
                    Arbetar...
                    X