Mörrumsån - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mörrumsån

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av myggan123 Visa inlägg
    På Tuben och ollevallsa så låter det som att det är väldigt lätt att få fisk.. Jag inbillar mig att det kommer inte bli fullt så lätt..

Såg nu att vårat schema ser ut såhär..

Måndag 30/3 FM: pool 1-16
    Måndag 30/3 EM: Vittskövle
    Tisdag 31/3 FM: pool 1-32
    Tisdag 31/3 EM: pool 1-32

Tänkte på måndagmorgon, vid starten klockan 6, vart är det lämpligast att man börjar någonstans? Något att rekomendera sådär direkt efter premiärhelgen? Hur är det nere vid 13-16? Och chansa på nystigen med ett stort toby släpandes på botten? Vilken sida av ån är att föredra, den på tågstationens sida eller den andra?

Och hur tar man sig lämpligaste runt? Är det med bil eller går man dom här poolerna snabbt?

alla tips är välkomna!
    /r

nu ska vi se här. som jag skrev tidigare, på premiärdagen får folk fisk på allt från tokvevade blankdrag i ytan till långsamt fiskade skrikiga beten på botten. det mesta funkar och folk som aldrig har hållit i ett spö tidigare får fisk. för två år sedan kom de en dansk och ställde sig bredvid mig. han hade lånat ett spö och aldrig fiskat tidigare. på första kastet klev det på en fin fisk som slet av en dålig knut. jag knöt om åt honom och i de två närmaste kasten drog han en mindre öring och en hybrid på närmare 5 kilo.

ni fiskar dock efter premiärhelgen och då är det ju lite mindre fisk kvar i ån. jag tycker att polerna närmast havet(13-16) är klart hetast då det ofta går upp en del blank fisk när vattnet börjar värmas upp. där nere är den östra sidan att föredra, västra sidan består av en brant slänt och fiskeplatserna är ganska få.

för att sedan förflytta er till vittskövle rekommenderar jag bil. det går att gå men det är långt! på vittskövle är det betydligt lägre fisketryck och där finns det mycket fisk kvar i ån. satsa på tyngre spinnare i de mer långsamtflytande delarna.
    http://fkbatong.blogspot.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Könberg Visa inlägg
      Vad är ett kit spö? Haspelrulle kommer att fungera, det använder nog de flesta som inte använder flugspö. Kolla så att rullen fungerar, inte är rostig och saker håller på att trilla av den, ta ett par provkast hemma så att du ser att den verkar funka, trist att pröjsa kort om man inte har grejer som funkar.

Byta snöre? Lina eller? Visst, det kan kosta någon eller ett par hundralappar om du ska ha flätlina men det är det värt oftast, gå ner till närmsta fiskeaffär så ordnar dom det till dig.

När du är där, be dom ta fram lite drag som kommer att komma till användning och köp på dig rejält många, har du inte koll på utrustning och har rostig teknik är det inte omöjligt att du sätter en del drag i träden eller i skit på botten, samma där, trist att ha kort om du inte har några drag.

Spö till sist, killen som drog mest när jag var i Mörrum hade fiske och fiskars set med 3 spön och en rulle för 400 spänn. Detta bevisar att ett känsligt spö som ger den erfarne fiskaren mycken fiskeglädje inte garanterar fiskelycka uttryckt i faktisk fångst.

Om du vill kan du försöka hitta ett långt spö, gärna på minst 9 fot som är viktklassat efter betena du kommer fiska med (20-30g), många fiskeaffärer har massa skräp som nästan inte kostar någonting och så länge du får iväg dragen en bit så gör inte kolfiber automatiskt att du får mer fisk.

Detsamma gäller rullar. Många har billiga Okumarullar i lager som håller bra för några få resor om året, tror de ligger på en 250-300 kronor ca.

Till sist så vore det bra om du hade ett vadarkit också men det är inte helt instrumentellt.

Lysande info..... Kit spö är ett Abu sett som är köpt på jula inklusive haspel för en 3-400 kr....

Skall åka ner till fiskebutiken och snacka med dem. Se vad det kan kosta.
      Vadar saker osv är ju lite jobbigt vill stå vid kanten o kasta det borde väll gå det med.

Vad mer bör man ha med sig.
      Håv osv??

Får man ha med sig ett storm kök och koka en korv eller liknande när man är där eller hur brukar folk göra?
      Senast ändrad av marcus.grahn@gmail.com; 2009-03-20, 16:46.

Kommentera

Ursprungligen postat av marcus.grahn@gmail.com Visa inlägg
        Lysande info..... Kit spö är ett Abu sett som är köpt på jula inklusive haspel för en 3-400 kr....

Skarr åka ner till fiskebutiken och snacka med dem. Se vad det kan kosta.
        Vadar saker osv är ju lite jobbigt vill stå vid kanten o kasta det borde väll gå det med.

Vad mer bör man ha med sig.
        Håv, något att döda fiskem ed klubba eller så...

får man ha med sig ett storm kök och koka en korv eller liknande när man är där eller hur brukar folk göra?
        Är inte Julasetet alltför gammalt så tror jag definitivt att det kommer fungera. Vi hade en kille som körde med ett kort 7 fotsspö när vi var där sist och han grät inte direkt för det. Vad jag menar är att även om det skulle vara kort så funkar det. Möjligen kan det vara lite styvt för att få iväg 10grams skedar men då är det bara att du köper lite tyngre drag. Kolla upp vilken info som står på spöet.

Vadargrejer är inte ett måste, jag var den enda som hade det på den turen jag ständigt tjatar om och visst var det en hjälp men jag fick inte mest fisk...

Håv är bra, gärna en lite större en för fiskarna kan vara rätt stora. Vill du spara pengar har Claes Olsson billiga ena. Men det är verkligen inte alla som använder håv där.

Klubba, eller priest, är av nån anledning väldigt dyra (typ 150 spänn för en metallstav tycker jag är onödigt) vill du gärna ta livet av fisken så finns det väldigt mycket billigare sätt men de överlåter jag till din fantasi.

Här har du lite info om fisket, regler osv. Tyvärr hittade jag ingen info om eldning osv, jag har dock för mig att det på sina ställen finns iordningställda eldningsplatser men jag är inte hundra på det.

http://www.morrum.com/sv/
        Är det blåål eller vralåk?

Kommentera

Har i dag kollat in ny utrustning som jag skall köpa i nästa vecka....

Jag får flätad power pro lina för 1kr / meter och han skall lägga på en 120 m då undrar jag vad för tjocklek man bör välja.

Han rekommenderade 17 men om man var lite mer nybörjare kanske man skulle välja 20...

Vad säger ni vad bör jag välja?

Kommentera

Ursprungligen postat av myggan123 Visa inlägg
            ingen som visste detta? (se ovan?)
            Det går bra att gå mellan de "vanliga" poolerna men till Vittskövle är det bil som gäller.

Kommentera

Har fiskat i mörrumsån en gång med arbetskamrater i maj med enkla haspelutrustningar, körde på ABUs privata sträcka en bit uppströms med tillstånd. Hade där två strömmar flöt samman V-et, hugg och drillade en riktigt storöring i första kastet på Toby efter typ 3 sekunders fiske..tappade en till men vi fick två 4-5 kgs öringar på några timmars fiske med plåtbitar..
              Senast ändrad av Hemi; 2009-03-26, 21:58.

Kommentera

I morrn smäller det, åker 04.30 från Jönköping ned till Karlshamn. Knappt man kan gå o lägga sig nu. Rapport från pool 13 kommer i morrn kväll...

Kommentera

Dagens resultat

Gick sådär, pool 13 var ingen höjdare för min del, hade på en i 5 sek men sen släppte den. Killen mittemot drog fem på nästan samma ställe som mig, jag tror dock han kom ned i djuphålan, det gjorde inte jag då det var ett grenhäng just där. Tror det drogs 7 st fisk i pool 13 på förmiddagen.

Pool 23 var däremot bättre, drog upp den fin laxhona på 4,5-5 kg. En riktig kamp var det med flera hopp av laxen.

Vad jag kunde utläsa när jag åkte hem hade ingen fått ngn större än 6,3 kg. då finns de stora kvar till nästa gång...

Kommentera

Dom stora väntar till det blivit lite varmare, typ på måndag när jag kommer dit några dagar..

Vad tog du fisken på? / Vad hade du på när du tappa i pool 13?

Ursprungligen postat av WilhelmT Visa inlägg
                    Gick sådär, pool 13 var ingen höjdare för min del, hade på en i 5 sek men sen släppte den. Killen mittemot drog fem på nästan samma ställe som mig, jag tror dock han kom ned i djuphålan, det gjorde inte jag då det var ett grenhäng just där. Tror det drogs 7 st fisk i pool 13 på förmiddagen.

Pool 23 var däremot bättre, drog upp den fin laxhona på 4,5-5 kg. En riktig kamp var det med flera hopp av laxen.

Vad jag kunde utläsa när jag åkte hem hade ingen fått ngn större än 6,3 kg. då finns de stora kvar till nästa gång...

Kommentera

bete

Den stora laxen i pool 23 fick jag på en rapala countdown, orange/gul tigermönstard, det gick en del fisk på wobblers där uppe.

Toby röd/svart 25 g fick de på o pool 13 och jag hade på min där på en lätt toby 12 g.

Lycka till

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Bergman, 2004-07-26, 14:47
                      20 svar
                      2 658 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg skyler
                      av skyler

Startad av 95nilsson, 2024-07-11, 18:59
                      0 svar
                      191 visningar