Någon som vet var man kan fiska Havsabborree i Göteborgstrakten?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Havsabborre i Göteborgstrakten?
Collapse
X
-
Överallt..
Om man får nåt det är en annan femma.
Menar du Dicentrarchus labrax ? Är den i min bok märkt som enstaka förekomst för Sverige. Miljö Sand grus och klippor från grunt ner till 100m. Utbredning, medelhavet, atlanten, nordsjön skagerack kattegatt tidvis även i öresund och östersjön. Går upp i de nedre loppen av större floder.
Skulle tippa så långt norr och väst ut som möjligt. Men kanske någon annan vet på riktigt. Kolla med Sturgeon tex. om inte han vet, vet han nog om någon annan vet.
Det låter mest som 'kryss' fiske för mig.(Annan tråd)
Berätta hur det gick!
Kommentera
-
För några år sedan såg jag 2 killar som stod o fiskade i närheten av fiskekyrkan. Gick fram för att se hur det gick. Det visade sig att de fiskade just havsabborre. Och enligt dem så fanns det väldigt gott om denna fisk.Stod kvar o pratade ett litet tag och under den tiden hann de landa 2 stycken havsabborrar. Vet dock inte hur fisket är där nu.
Kommentera
-
Har inte fiskat själv, men de är ganska många på sina platser. Vad som gäller är att fiska nära land med någon typ av paternostertackling etc. Meta med borstmask är ett tips.
Blir lite tveksam när som är rätt tid för dessa små missgynnare.
Kan se om jag kan få någon information imorgon på klubben.sigpic
Kommentera
-
Jeg kjenner ikke til havaborr i sverige, men her i Norge tas den rundt hele kysten, lengst nord som meg bekjent er rapportert er tromsø, men sør, vest og øst norge har størst forekomst. Det vi går etter er en god havsørnings plass kan være en god havabbor plass. Grunner og skjær er kan og være produktivt.
Her er den aktiv når vannet går over 15 grader, men det tas litt fisk hele året, nye fluefangede norgesrekord ble tatt i Februar i år, og man mistenker et varmtvannutslipp for å være stedet.
Fisken er og veldig lokal og punktelig, finner man en spot, kan man nesten garantert dra dit og stille klokka etter dem dagen etter. På min grom plass, så er den så lokal at man får ikke fisk om man fisker til høyre på odden jeg står på. Dette er en strand med en del odder og et par skjær litt utafor, hvor jeg tror dem oppholder seg når dem ikke jager på grunna.
Vi fisker på kvelden på forsommeren og midtsommers så er det natta/morgenen som teller. Og i fjor opplevde en kompis, etter et forferdelig lyn og torden uvær et eventyrlig fiske 7 eller 8 stk, iløpet av kort tid.
Vet og at de som troller ha, sverger til Bomber PLO 14cm. Fluer og sluker=Brisling/Silde imitasjoner.
Flue og dupp er mye brukt. Og skal man meta så er det vel dupp og brisling eller sild, kommer vel an på hva fisken jager.
Kan ikke vente til temperaturen har steget noen grader nu....
MichaelSenast ändrad av Pikopath; 2004-04-20, 23:59.'dawg, mans best friend!
Kommentera
-
Tjena Pma..
Enig i allt du skriver bortsett från en sak.. Och det är när på dygnet man skall fiska. Vi har haft överlägset bäst fiske från soluppgång och två, tre timmar fram. På sommaren brukar vi starta kl 0400 och fiska fram till 0800. Kvällfisket ger bara sporadiskt med fisk, verkar som den lätt störs av badande folk båtar etc.
När det gäller HA i Sverige så är Ringhals ett bra tips, fick min första abborrar där för över 10 år sedan. Då fiskade vi , som i och för sig inte är tillåtet, vid varmvatten utsläppet. Skulle tippa att det är i närhetan av detta som det fångas mest.
Men är helt hundra på att den finns spridd utefter hela kusten, den har ju etablerat sig i hela Oslofjorden på bara 20år, så det är bara att ta fram sjökortet och leta hotspot.
Utrustningen är inte så viktigt, men däremot hur djupt man fiskar. Vi bytar mellan att fiska sjunk 1 och om det inte är någon aktivitet byttar vi till Sjunk 4. Ett par metet djupare och helt plötsligt är det aktion igen. Snodigt, men så är det. Intagnings hastigheten är oxå viktig, när det är aktion i ytan strippar man så fort som det bara är möjligt, i vanliga fall strippar man "bara" görfort.
Kommentera
-
Tjena LHO
Tror jeg bare har fått 1 HA på morrakvisten, men vet jo at mange har best fiske da, Har stått opp eller fisket gjennom hele natten uten at det har resultert i de store fangstene. På sensommeren/tidlig høst har jeg fått midt på dagen og, på trolling.
Men på spoten vår, så var det som jeg nevnte, tidlig i sesongen var det på kvelden, og det ble senere og senere etterhvert som sommeren gikk.
Michael'dawg, mans best friend!
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Kommentera