Ursprungligen postat av Kipp
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Mal i grustag i Örebro.
Collapse
X
-
Berätta mer eller länka till något roligt.Ursprungligen postat av Sg Visa inläggDet har gjorts försök på bass i Sverige som dock varit misslyckade.
Kommentera
-
Det ska finnas någon publikation som låg uppe på gamla fiskeriverkets hemsida men den verkar ha försvunnit och jag hittar den inte på HaV heller. Enligt en del källor typ denna: http://www.fiskbasen.se/svartabborre.html (samma källa som hänvisas överallt) har de fortplantat sig men jag vill minnas att enligt fiskeriverkets publikation var leken misslyckad. Jag kan inte tänka mig att det lever kvar någon bass där nere längre. I så fall hade man hört talats om det.
Ett urklipp från publikationen jag inte kan hitta längre: "Black bass (Micropterus salmonides och Micropterus dolomieu). Två amerikanska arter,
stormunnad och småmunnad bass, har prövats i Sverige åtminstone tre gånger, med början på
1890-talet, senast i Vitavattnet och Norra Dämmet, Blekinge genom Göte Borgströms
(Svängsta) initiativ. Lek har förekommit men bestånd har ej uppstått (Curt Johansson, muntl.
medd.). Enligt kanadensiska fiskeribiologer har den småmunnade arten, som är den
nordligaste av dem, sin nordgräns i södra Kanada. Den kräver en julitemperatur på minst 18
grader som dygnsgenomsnitt, vilket innebär att vårt land är för kyligt för den."
Från en tråd på Edge.
Edit:
Lite fler källor:
Senast ändrad av Sg; 2015-03-11, 10:03.
Kommentera

Kommentera