Fisket i Stora Rängen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fisket i Stora Rängen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Fick en arg dam på 103cm runt 9kg i våras innan leken, annars har det varit i mindre kaliber tyvär.
    Gös har ja ingen aning om hur d ser ut med i St.Rängen tyvär.

    /krikle

    Kommentera


    • #32
      Dags att dra igång tråden igen nu när fisket har börjat!

      Jag har fiskat i stora rängen hela mitt liv och är bosatt på unön, fisket är över lag väldigt segt! Det finns en och annan stor fisk som har visat sig på ekolodet men det har aldrig kommit upp någon för mig. Jag har kollat runt lite hur fisketrycket är och det är minst sagt stort, speciellt på trollingfronten, men det är få som köper fiskekort då det kostar 2000kr per år. Jag hörde från fiskevårdsmötet som ägde rum i slutet av mars att anledningen till att trollingkort är dyrt på grund av att de inte vill ha några som trollar, dock är nätläggning tillåtet och kostar inte alls lika mycket.

      Jag har hört många som har sagt att fiskekortskontrollanten själv lägger mycket nät och säljer till frankrike, som ni nämnde innan, men jag har inte fått det bekräftat. Det läggs enormt mycket nät i norra delen och runt sjöpärlan och jag vet att dom får upp en hel del fisk av den större kalibern vilket är tråkigt för de som fiskar för sportens skull.

      Jag har själv fiskat mycket i den norra delen, svartmåla och uppåt, och jag har märkt stor skillnad på att fiskbeståndet har minskat under åren, däremot har abborren blivit aningen grövre och det finns en del runt kilot som har kommit upp. Jag har dock haft svårt att hitta dom och som ni skrev innan så hittar inte jag heller någon taktik/vart fisken befinner sig men runt grunden utanför svartmåla brukar det finnas en del men de är svårfångade och av den mindre kalibern.

      Hade inte trollingkortet kostat så mycket tror jag fler hade köpt det och därmed hade styrelsen kunnat lägga ner mer pengar på fiskevården så sjön blir som den en gång var, men helst av allt att införa nätförbud.

      Vi va ute i 12 timmar i lördags och i måndags utan en enda fisk, ett fåtal ekon men inget större tyvärr, vi fiskade av hela norra delen samt vad inloppet till vårdsnäs och frågan är vart all fisk befinner sig. Vi sökte av inlopp till lekvikar, grund, större vikar, djupbranter och det öppna vattnet men inte mycket fisk sågs till någonstans. Frågan är vart all fisk befinner sig?

      Jag hade tänkt att prova lilla rängen samt ärlången nu i år men jag har ingen erfarenhet av de sjöarna så tips tas mer än gärna emot!

      Kommentera


      • #33
        Återupplivar denna tråden med att höra om någon har mer info om fisket i Stora Rängen. Några rapporter om hur fisket är nu och hur det varit föregående år? Lättaste fisket för att få fisk för en nybörjare? Abborrefiske?

        Har nätfisket minskat något?

        Mvh Magnus

        Kommentera


        • #34
          jag brukar hålla till vid hammar slussar vid 50 skylten så kan man gå ner en bit. bra gäddor från 3 till 11 kg bråkat med många som slitit sönder krokar och linor som ska klara 20-30 kg sen bra med abborre största jag fått där är på 1 kg men blivit dåligare med åren där nu folk har förstört med skräp och nappar dåligt

          mvh nicky
          Senast ändrad av ymer200; 2017-08-15, 06:02.

          Kommentera


          • #35
            Hallå. Ska ut med båten imorgon och reka av några vikar runt omkring bjärka slott. Är det någon som vill hänga med så säg till, kommer lägga i båten vid bestorp båtklubb, åker från linköping med 30kärra vid 9 hugget kanske.

            Kommentera


            • #36
              Så, då var jag tillbaka hemma igen. Kom inte helt fram till slottet, men väldigt nära hittade jag en vik som låg lite bakom en ö. Där stod jag i ca 2h. Fick två stycken små gäddor på 2kg var. Ekolodet registrerade många fler men jag lyckades inte ta dom idag, kände mig lite stressad pga vädret.

              Kommentera


              • #37
                Nätfiske är ett jävla sattyg. Och jo det kan definitivt decimera ett fiskbestånd ordentligt. Vid vanligt fiske så fiskar man ju inte så urskillningslöst dvs allt man får dödas och vid sportfiske som de flesta utövar så dödas ju i princip ingenting, jag själv släpper i allt jag får, såvida inte något tas som matfisk vilket är mycket sällan.

                I nät så är det ett totalt rovfiske allt som fastnar dör och dessutom tas inte allt omhand heller. I princip alla arter kan fastna i näten och allt dör.

                Stora som små allt fastnar och dör, även då romstinna fiskar naturligtvis vilket har en förödande påverkan för fortplantningen av arten.

                Vi som sportfiskar och alltså betalar för fiskekort för att främja fisket och vården av detta och naturen ska alltså acceptera att samma personer vi löser kort hos låter vem fan som helst i princip få fiska med nät! Bara de betalar vad de begär! (det är pengarna som styr) Det är helt åt helvete för att tala klarspråk.

                Jag skulle tom vara villig att betala lite extra för fiskekortet om de gav fan i att tillåta detta rovfiske som kan förstöra en hel sjö. Dock är korten redan dyra på många platser (samtidigt som de kanske kunde kosta lite mer på andra)

                Ofta har de argumentet att "jo men sjön är stor nog" osv, visst fan kan sjön vara stor men det är inga hav vi talar om, och även där! minskar fisken på många platser.

                Att tillåta nät i insjöar det är så förbannat korkat så det finns inte ord för det undantaget är möjligen Vättern & Vänern. Det är inte ett hållbart fiske. Än värre är det om det är i sjöar som kanske hyser arter som redan lider av ett tunt bestånd, att då dessa går åt i nät dessutom så att fortplantningen får ytterligare en knäck, det är inte svårt att begripa att det gör skada på bestånden. Det är en självklarhet.

                De som säger emot har allt som oftast ett ekonomiskt intresse och tyvärr är detta det enda de bryr sig om.

                Tyvärr ser det ut så här i många sjöar och har så gjort under mycket lång tid.

                //D
                Senast ändrad av Daniel I; 2018-11-05, 15:36.

                Kommentera


                • #38
                  Kul att det är fler som letar fisk i sjön!

                  Jag har fiskat i mindre omfattning mest från land under cirka 10 års tid och min uppfattning är att det är ont om fisk.
                  Har under den här sommaren gjort några lite mer seriösa halvdagsturer med båt, vilket resulterat i ingen eller väldigt dålig fångst. Någon enstaka riktigt liten gädda på grund vatten intill land.

                  Nu är båten upptagen för den här säsongen, men jag passade på att kasta efter gädda ifrån land i det fina höstvädret i början på veckan som varit. Vid solens nedgång lyckades jag krocka en långsmal 94 cm gädda på 4,5 kg. Den stod stod på en djupdel mellan land och ett lite grundare område. Nytt PB i sjön för mig.

                  Har funderingar på att lägga båten i något annat vatten nästa år pga det dåliga fisket. Eller är det jag som inte hittat fisken?

                  Någon som vet om det fiskas med större nät än i sjön?

                  Kommentera


                  • #39
                    Hej Allihopa!
                    Testar o slår lite liv i denna tråd IGEN.
                    Har fiskat i båda Rängensjöarna för längesedan...Nu fixade jag båtplats i Bestorp förra året och hann med o fiska lite innan båtsäsongen var över.
                    Nu är båten snart i igen men det lilla ja hann fiska förra året var nästan katastrof.
                    Sjön verkar väldigt seg (mer än vanligt) , finns de någon som vart ute i år eller har något bra tips på nått ställe för såhär dåligt har jag aldrig upplevt det.
                    Tack!

                    Kommentera


                    • #40
                      Hej! Ny på skitfiske i rängen. Jag och mina grabbar letar fiskeställen, från land.
                      Vi har provat badplatsen i Västerby. Det var en gädda som slog och några små som inte fastna.

                      Kriteriet är i princip bara att vi ska få plats tre personer samtidigt och att det inte är långgrunt och igenväxt. Så de kan kasta och inte fastna för lätt.

                      Plus om det går att ställa bilen i närheten.

                      Är det verkligen så dåligt med fisk? Skaffade ett månadskort till semestern.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av rcs, 2010-04-15, 21:32
                      365 svar
                      72 468 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Zormin
                      av Zormin
                       
                      Startad av trasketo, 2012-07-05, 22:41
                      53 svar
                      21 364 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Mr.Erik
                      av Mr.Erik
                       
                      Startad av mathias5, 2022-07-22, 20:15
                      4 svar
                      413 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mathias5  
                      Startad av mathias5, 2023-05-20, 12:24
                      1 svar
                      240 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Östgötafiskarn  
                      Arbetar...
                      X