Varning för Binnikemask - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varning för Binnikemask

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Varning för Binnikemask

Jag har vid många tillfällen fångat fisk i Vättern, som haft Binnikemask, speciellt röding.

Jag har ändå tagit fisken för att äta, men har tänkt på det följande:

Vid gravning; noggrann sköljning med kranvatten, sedan frysning efter gravning vid -18° i tre-fyra dygn.

Vid stekning; noggrann sköljning med kranvatten och sedan noggrann genomstekning, men inte så fisken blir förstörd.

Ifs är inte Binnikemask extremt farlig, men kräver behandling med läkemedel om man får den i magen.

Har sett bandmaskarna i munnen på fisken, men det är inget skäl att kasta bort, om man behandlar fisken rätt.

Tack för informationen! Ska tänka på det!

Kommentera

Ibland ser man masken i munnen innan man rensar, för att man tagit lite hårt om magen på fisken, så att masken kommit fram i svalget. Om man skär i magsäckenen på fisken, som många liksom jag inte gillar att göra vanligen, ser man ofta masken om den finns, annars kan den ligga längre ned i tarmen, som är väldigt kort på fiskar.

Masken har s.k. dynter. Dynterna är mikroskopiska. Det räcker inte med att få bort masken, för dynterna kan finnas kvar. Frysning och värmebehandling är de metoder som finns och det funkar bra.

Masken ser ut som en utplattad vit daggmask. Den lever när man ser den. En del människor äcklas så mycket att de kastar fisken i soptunnan när de ser det. Gör inte det. det är slöseri.

Det är alltid bra att skölja med rent vatten, för skulle du steka för dåligt, bidrar det till att minska risken betydligt, för dynterna åker av med vattnet, finns någon enstaka kvar som inte dör av tillagningen, är chansen mycket stor att ditt immunförsvar dödar den enda.

Tänk på att fisken inte alls är värdelös, för att du ser det här, det är mycket vanligt.

Som sagt förut, den här parasiten är inte extremt farlig.

Att smittas av binnikemask från fisk som man tillagar på normalt sätt, det är extremt ovanligt. Jag ville inte skrämmas, ville bara få folk att tänka på det.

Det skulle vara tråkigt om det här inlägget får er alla att översteka fisken. Sån fisk smakar skitdåligt och det är inte min mening att folk skall förstöra fisken de fångat. Om fenorna ganska lätt går att dra loss och om fiskköttet lätt delas när man petar lite med en kniv eller gaffel, är fisken ordentligt genomstekt eller kokt och helt säkert att äta.

Om du använder aluminiumfolie vid stekning i ugn eller över eld, ökar säkerheten för en bra tillagning högst betydligt, för det säkerställer en bra värmefördelning och minskar risken för att fisken torkar ut och blir oätlig i ena änden och underkokt i den andra.

När man vet hur tillagad fisk är, hur den känns när man petar på den, Då finns ingen fara för parasiter alls.

Dvärgbandmask som inte fanns förr, som lever på land, den är betydligt farligare. Det har inte med fiske att göra dock.
      Senast ändrad av Boe; 2012-09-10, 06:20.

Kommentera

Allvarligt... Har fisken Binnikemask då äter då inte jag fisken oavsett behandling..

Kommentera

Att inte ta en fisk för att äta, när man dödat den, för att den har bandmask, det är synd eller feghet, för så¨många av dem har det. Oavsett om det syns i munnen.

Det är så vanligt, men det syns inte vanligen. Oftast måste du skära upp magen och tarmarna för att se om den har eller inte har. Kanske 1/3 av alla Gäddor har, jag vet inte så säkert, kanske hälften ? I saltvatten har färre eller inga alls.

Du får nog vänja dig vid tanken på det haha

Det finns en gammal historia om en som hade binnikemask. Den var hans bästa vän för han gillade mat så mycket. Binnikemasken gjorde att han inte blev allt för fet. Den här personen gillade brännvin väldigt mycket. En dag söp han till så in i helvetet, så binnikemasken dog och kom ut i toaletten dagen efter. Efter det gick han upp i vikt och fick sämre hälsa. Han sägs ha gått med svarta sorgband efter att masken dött
          Senast ändrad av Boe; 2012-09-10, 07:00.

Kommentera

Jag kollar mina fiskar och har hittat binnikemask ett antal gånger... Skulle aldrig falla mig in att äta.. Möjligen som bantningsmedel, vilket i nuläget inte behövs..

Kommentera

Ursprungligen postat av truttakungen Visa inlägg
              Allvarligt... Har fisken Binnikemask då äter då inte jag fisken oavsett behandling..
              Du kan alltså inte fånga Röding, Öring, Harr, Lax, Gädda eller Abborre i Vättern ?, för alla är potentiellt bärare av bandmask och det är väldigt vanligt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Boe Visa inlägg
                Du kan alltså inte fånga Röding, Öring, Harr, Lax, Gädda eller Abborre i Vättern ?, för alla är potentiellt bärare av bandmask och det är väldigt vanligt.
                Tur jag bor längre norr över då...

Kommentera

Ursprungligen postat av truttakungen Visa inlägg
                  Jag kollar mina fiskar och har hittat binnikemask ett antal gånger... Skulle aldrig falla mig in att äta.. Möjligen som bantningsmedel, vilket i nuläget inte behövs..
                  Jag förstår om du äcklas av de här maskarna. De är dock vanliga i sötvatten. De syns oftast bara om du letar, i alla fall i Södra Sverige

Det är inte så farligt som du tror

Kommentera

Ursprungligen postat av Boe Visa inlägg
                    Jag förstår om du äcklas av de här maskarna. De är dock vanliga i sötvatten. De syns oftast bara om du letar, i alla fall i Södra Sverige

Det är inte så farligt som du tror
                    Jo, jag äcklas av parasiterande saker som regel, speciellt inälvsmask. Men Binnikemask borde funka bra som bantningsmedel..hmm... tror det skulle gå att tjäna pengar på det här... "Kom i form, Kom i din Binnikebaddräkt!"...
                    Paulun, släng dig i väggen..

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av trasketo, 2012-07-05, 22:41
                    54 svar
                    22 099 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TIMPA
                    av TIMPA

Startad av mathias5, 2023-05-20, 12:24
                    2 svar
                    603 visningar