Ursprungligen postat av truttakungen
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Varning för Binnikemask
Collapse
X
-
Du skulle se de andra parasiterna som dock inte går på människa. Magsäcken på Röding och Harr, den brukar vara liksom räfflad av maskar som bor i vävnaden. Folk som inte vet vad det är, de skulle aldrig äta en Röding eller Harr från Vättern. De parasiterna går inte på människa dock. De skadar bara fiskbeståndet.
-
Dock är Vättern världens bästa rödingsjö, det kan ni Norrlänningar med ert fina fiske i övrigt, avundas.
Rödingar som kanske väger åtta kilo, eller varför inte tolv ?
Sällsynta dock
De tas på 15-25 meters djup oftast
Rätt tråkigt fiske egentligen, jag föredrar Norrland
Senast ändrad av Boe; 2012-09-10, 07:13.
Kommentera
-
Jo det finns rätt många parasiter som man upptäcker när man tar ur en firre.. Siken brukar vara speciellt drabbad.. :sUrsprungligen postat av Boe Visa inläggDu skulle se de andra parasiterna som dock inte går på människa. Magsäcken på Röding och Harr, den brukar vara liksom räfflad av maskar som bor i vävnaden. Folk som inte vet vad det är, de skulle aldrig äta en Röding eller Harr från Vättern. De parasiterna går inte på människa dock. De skadar bara fiskbeståndet.
Kommentera
-
En parasit du skall vara rädd för, det är en som borrar in sig i kroppen på en människa. Det gör inte de här.Ursprungligen postat av truttakungen Visa inläggJo det finns rätt många parasiter som man upptäcker när man tar ur en firre.. Siken brukar vara speciellt drabbad.. :s
Här nere i Götaland har vi fästingdjävlar. Det har inte ni i Norrland så många. Fästingarna är otäcka monster-parasiter som sprider TBE och annat otäckt. Man kan bli svårt hjärnskadad av TBE.
Överallt där det finns mycket rådjur eller hare, finns risk för fästing med TBE. Och här nere, finns massor av hardjävlar och rådjur.
Där jag bor, måste man kolla kläderna när man rört sig i vissa miljöer, för fästingdjävlar. Om man går i en bäckdal, för att det är vackert, måste man kolla kläderna, för fästingdjävlarna hänger i kläderna, eller har redan börjat borra i skinnet. Rådjur och harar, hundar och katter, de har klasar av feta fästingar. Alla som får gå fritt. Människor får bara nymferna på sig konstigt nog. Nymferna är väldigt små.
De är svåra att dra loss på människa. Mycket svåra. Huden står som en strut innan de släpper och då sitter mundelarna oftast kvar.
Dock har jag inte blivit drabbad av TBE lol
Man kan faktiskt bli totalt handikappad av att bli smittad av de här djävla små monstren.
Nu fick du en lektion om de djävulska monstren, fästingar.
De får era irriterande Knott och myggdjävlar att framstå som änglar.
Ni gnäller lite om mygg djävlarna och knotten. De kan inte döda en i alla fall. Fästingarna är Djävulens påfund.
Och vi har vår dos av knottdjävlar och myggdjävlar ovanpå fästingdjävlarna, fast inte så många.Senast ändrad av Boe; 2012-09-10, 07:56.
Kommentera
-
Det är lite fel information här!Ursprungligen postat av Boe Visa inläggIbland ser man masken i munnen innan man rensar, för att man tagit lite hårt om magen på fisken, så att masken kommit fram i svalget. Om man skär i magsäckenen på fisken, som många liksom jag inte gillar att göra vanligen, ser man ofta masken om den finns, annars kan den ligga längre ned i tarmen, som är väldigt kort på fiskar.
Masken har s.k. dynter. Dynterna är mikroskopiska. Det räcker inte med att få bort masken, för dynterna kan finnas kvar. Frysning och värmebehandling är de metoder som finns och det funkar bra.
Masken ser ut som en utplattad vit daggmask. Den lever när man ser den. En del människor äcklas så mycket att de kastar fisken i soptunnan när de ser det. Gör inte det. det är slöseri.
Det är alltid bra att skölja med rent vatten, för skulle du steka för dåligt, bidrar det till att minska risken betydligt, för dynterna åker av med vattnet, finns någon enstaka kvar som inte dör av tillagningen, är chansen mycket stor att ditt immunförsvar dödar den enda.
Tänk på att fisken inte alls är värdelös, för att du ser det här, det är mycket vanligt.
Som sagt förut, den här parasiten är inte extremt farlig.
Att smittas av binnikemask från fisk som man tillagar på normalt sätt, det är extremt ovanligt. Jag ville inte skrämmas, ville bara få folk att tänka på det.
Det skulle vara tråkigt om det här inlägget får er alla att översteka fisken. Sån fisk smakar skitdåligt och det är inte min mening att folk skall förstöra fisken de fångat. Om fenorna ganska lätt går att dra loss och om fiskköttet lätt delas när man petar lite med en kniv eller gaffel, är fisken ordentligt genomstekt eller kokt och helt säkert att äta.
Om du använder aluminiumfolie vid stekning i ugn eller över eld, ökar säkerheten för en bra tillagning högst betydligt, för det säkerställer en bra värmefördelning och minskar risken för att fisken torkar ut och blir oätlig i ena änden och underkokt i den andra.
När man vet hur tillagad fisk är, hur den känns när man petar på den, Då finns ingen fara för parasiter alls.
Dvärgbandmask som inte fanns förr, som lever på land, den är betydligt farligare. Det har inte med fiske att göra dock.
Det är larver ( dynterna ) inne i köttet läs musklerna på fisken som är den del av livscykeln hos binnikemask som är överförbar till människan.
Inte de vita maskarna ni ser i tarmen på sötvattensfiskar.
De smittar inte värddjuret människa.
Kommentera
-
-
Tror inte jag behöver nån biologilektion ang fästing.. Jag vet rätt väl vad det är för typer..Ursprungligen postat av Boe Visa inläggEn parasit du skall vara rädd för, det är en som borrar in sig i kroppen på en människa. Det gör inte de här.
Här nere i Götaland har vi fästingdjävlar. Det har inte ni i Norrland så många. Fästingarna är otäcka monster-parasiter som sprider TBE och annat otäckt. Man kan bli svårt hjärnskadad av TBE.
Överallt där det finns mycket rådjur eller hare, finns risk för fästing med TBE. Och här nere, finns massor av hardjävlar och rådjur.
Där jag bor, måste man kolla kläderna när man rört sig i vissa miljöer, för fästingdjävlar. Om man går i en bäckdal, för att det är vackert, måste man kolla kläderna, för fästingdjävlarna hänger i kläderna, eller har redan börjat borra i skinnet. Rådjur och harar, hundar och katter, de har klasar av feta fästingar. Alla som får gå fritt. Människor får bara nymferna på sig konstigt nog. Nymferna är väldigt små.
De är svåra att dra loss på människa. Mycket svåra. Huden står som en strut innan de släpper och då sitter mundelarna oftast kvar.
Dock har jag inte blivit drabbad av TBE lol
Man kan faktiskt bli totalt handikappad av att bli smittad av de här djävla små monstren.
Nu fick du en lektion om de djävulska monstren, fästingar.
De får era irriterande Knott och myggdjävlar att framstå som änglar.
Ni gnäller lite om mygg djävlarna och knotten. De kan inte döda en i alla fall. Fästingarna är Djävulens påfund.
Och vi har vår dos av knottdjävlar och myggdjävlar ovanpå fästingdjävlarna, fast inte så många.
Sen är det inte vi som gnäller om mygg och knott.. det är som oftast sörlänningar på besök som gnäller om den varan...
Kommentera
-
Nä!Ursprungligen postat av Boe Visa inläggÄr det inte trikiner du far efter, Penguin ?
Binnikemask lever inte i köttet, det är Trikiner som gör det. Och på Däggdjur dessutom.
Jag har aldrig hört om någon som haft binnikemask i armarna eller benen, men väl trikinmaskar.
Jo binnikemask har en del av sin livscykel i köttet på exempelvis fisken.
Det är den som är överförbar/smittar till människan, ej när den är i tarmen på en fisk.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av trasketo, 2012-07-05, 22:41
|
54 svar
22 595 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg